شناسهٔ خبر: 39876566 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سیاست جدید ترامپ: انحلال کارگروه کرونا/ افشاگری درباره اهمال کاری دولت ترامپ درباره کرونا

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-دونالد ترامپ از انحلال قریب‌الوقوع کارگروه مقابله با کرونا در کاخ سفید خبر داده است. رئیس جمهوری آمریکا گفته است که سیاست جدیدی برای مقابله با این بیماری در پیش خواهد گرفت. تمرکز این سیاست بر رفع محدودیت‌ها خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از دویچه وله ،کارگروه مقابله با کرونا در کاخ سفید که به ریاست مایک پنس، معاون دونالد ترامپ اداره می‌شد، به‌زودی منحل می‌شود. این پیام سخنرانی جدید دونالد ترامپ درباره سیاست دولت برای مقابله با بیماری کرونا بوده است.
خبرگزاری آلمان (dpa) روز چهارشنبه 17 اردیبهشت (ششم مه) با انتشار گزارشی از واشنگتن خبر از تغییر سیاست دونالد ترامپ در عرصه مقابله با شیوع بیماری کرونا داده است.
این سیاست بر دو محور اصلی استوار است: رفع محدودیت‌ها و انحلال کارگروه مقابله با کرونا در کاخ سفید.
به‌رغم توصیه اداره بهداشت و درمان آمریکا مبنی بر استفاده از ماسک در مجامع عمومی، دونالد ترامپ بار دیگر بدون ماسک در کارخانه‌ تولید ماسک حضور یافته و در آن کارخانه سخنرانی کرده است.
ترامپ شهروندان آمریکا را "مبارز" نامیده و مدعی شده که مردم آمریکا خواستار بازگشت به سر کار و حرفه خود هستند.

گشایش بیشتر و رفع محدودیت‌ها
دونالد ترامپ در سخنرانی خود اعلام کرده است که گشایش بیشتر و رفع محدودیت‌ها می‌تواند شمار مبتلایان و قربانیان بیماری کرونا را افزایش دهد. او تاکید کرده است که به‌رغم این موضوع، این امکان وجود ندارد که کارهای اقتصادی کشور برای "پنج سال" تعطیل شود. 
ترامپ ضمن قدردانی از عملکرد کارگروه مقابله با کرونا در کاخ سفید اعلام کرده است که فعالیت این کارگروه در اواخر ماه مه یا اوایل ماه ژوئن به پایان خواهد رسید و مقابله با بیماری کرونا به نهادها و سازمان‌های ذیربط واگذار خواهد شد.
در کارگروه مقابله با کرونا در کاخ سفید پزشکانی همچون دبورا بریکس و آنتونی فاوچی عضویت داشتند و هدایت این کارگروه برعهده مایک پنس، معاون ترامپ بود.
هدف از تشکیل این کارگروه هماهنگ کردن فعالیت‌سازمان‌ها و نهادهای مختلف در مقابله با شیوع بیماری کرونا بود. گفته می‌شود که مشاوران کاخ سفید در امر مقابله با شیوع بیماری کرونا و از جمله آنتونی فاوچی مخالف گشایش سریع جامعه و رفع محدودیت‌ها بوده و اجرای چنین سیاستی را خطرناک ارزیابی می‌کردند.

افزایش شمار قربانیان
شمار قربانیان بیماری کرونای جدید در آمریکا حدود 70 هزار نفر اعلام شده است. این در حالی است که موارد ثبت شده ابتلا به  این بیماری در آمریکا به حدود یک میلیون و 200 هزار نفر رسیده است.
بر اساس برخی از محاسبات، گشایش سریع جامعه و رفع سریع محدودیت‌ها می‌تواند منجر به افزایش شمار قربانیان به بیش از 134 هزار نفر گردد.
جو بایدن، رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ماه  نوامبر ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرده است که صحیح نیست اقتصاد را بر سلامت و جان شهروندان ارجح بدانیم. او درباره اجرای سیاست شتاب‌زده رفع محدودیت‌ها هشدار داده است
شماری از کارشناسان امور پزشکی آمریکا نیز سیاست انحلال کارگروه مقابله با کرونا در کاخ سفید را سیاستی خطا دانسته که می‌تواند منجر به افزایش شیوع بیماری کرونای جدید در آمریکا گردد.
لازم به یادآوری است که در حال حاضر روزانه حدود 25 هزار نفر به شمار مبتلایان به بیماری کرونا در آمریکا افزوده می‌شود و 1000 تا 1600 نفر همه روزه در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را در این کشور از دست می‌دهند


یش‌بینی افزایش شدید ابتلا و مرگ بر اثر کرونا در آمریکا
به گزارش ایندیپندنت ،برخی نهادهای آمریکا برآورد می‌کنند تعداد مبتلایان و قربانیان ویروس جدید کرونا در ایالات متحده به شدت افزایش یابد. تا کنون بیش از یک میلیون و 180 هزار مورد ابتلا به بیماری کووید- 19 در آمریکا شناسایی شده است.
ایالات متحده آمریکا درگیرترین کشور جهان با بحران کرونا است. بر پایه برخی برآوردها تعداد موارد جدید ابتلا به بیماری کووید- 19 در آمریکا تا حدود یک ماه دیگر ممکن است به چند برابر در روز افزایش یابد.
در روزهای گذشته موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا تا 30 هزار نفر در روز نیز ثبت شده است. شماری از نهادهای آمریکایی برآورد می‌کنند این تعداد تا ابتدای ماه ژوئن به نزدیک هفت برابر افزایش یابد.
این پیش‌بینی هشدارآمیز در گزارش مشترک وزارت بهداشت و آژانس مدیریت بحران فدرال آمریکا ارائه شده که روزنامه نیویورک‌تایمز به نسخه‌ای از آن دست یافته است.
خبرگزاری آلمان صبح سه‌شنبه، 16 اردیبهشت (پنجم مه) به نقل از این گزارش نوشت احتمال دارد شمار قربانیان بیماری کووید- 19 در آمریکا تا ابتدای ماه آینده به روزی 3 هزار نفر برسد.

دو برابر شدن تعداد قربانیان در روز
مسئولان بهداشتی آمریکا می‌گویند در فاصله روزهای شنبه و یک‌شنبه تعداد قربانیان ویروس کرونا در ایالات متحده هزار و 500 نفر بوده است. به این ترتیب این تعداد در کمتر از چهار هفته دیگر می‌تواند دو برابر شود.
مطابق گزارش محرمانه وزارت بهداشت و آژانس مدیریت بحران فدرال تعداد مبتلایان شناسایی شده به ویروس کرونا نیز که اکنون در روز به حدود 30 هزار نفر می‌رسد ممکن است تا اول ژوئن به 200 هزار نفر، نزدیک به هفت برابر افزایش یابد.
معاون سخنگوی کاخ سفید این ارزیابی را نادرست خوانده و می‌گوید برآوردهای ارائه شده در آن با تحلیل کارگروه مقابله با کرونای دولت همخوانی ندارد.
او می‌گوید برآوردهایی که نیویورک‌تایمز منتشر کرده یک "سند داخلی" نهادهای بهداشتی بوده که به دیگر نهادهای بهداشتی و کارگروه مقابله با کرونا در دولت ارائه نشده است.
بر پایه آمار دانشگاه آمریکایی جانز هاپکینز تا صبح سه‌شنبه بیش از یک میلیون و 180 هزار مبتلا به ویروس کرونا در آمریکا شناسایی شده و نزدیک به 69 هزار نفر بر اثر بیماری کووید- 19 جان خود را از دست داده‌اند.
مطابق آمار رسمی، در چین که کانون شیوع کرونا شناخته می‌شود تعداد مبتلایان شناسایی شده به بیماری کووید- 19 نزدیک به 84 هزار نفر و شمار قربانیان اندکی بیش از چهار هزار و 600 نفر است.
رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ به خاطر مدیریت بحران کرونا با انتقادهای زیادی روبروست. او متهم می‌شود که در هفته‌های نخست شیوع کرونا در ایالات متحده این بحران را به اندازه کافی جدی نگرفته و با تعلل در اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در بحرانی شدن اوضاع مسئولیت دارد.
به گفته معاون سخنگوی کاخ سفید برای ترامپ سلامت شهروندان آمریکایی از همه چیز مهم‌تر است. با این همه دونالد ترامپ تمایل دارد هر چه سریع‌تر محدودیت‌های کرونایی را کاهش دهد و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی از سر گرفته شود. برخی منتقدان این تصمیم را بی‌ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر نمی‌دانند.
بحران کرونا و پیامدهای آن هزینه‌های کم‌سابقه‌ای به اقتصاد ایالات متحده وارد کرده است. با تصمیم مشترک کنگره و دولت 2 تریلیون و 700 میلیارد دلار برای کمک به شهروندان و شرکت‌های آمریکایی اختصاص یافته است.
در این میان دونالد ترامپ به تازگی ابراز امیدواری کرده که پیش از پایان سال جاری میلادی واکسن کرونا به تولید انبوه برسد. این سخنان در حالی مطرح شده که سازمان بهداشت جهانی، کارشناسان کشورهای مختلف و حتی مشاوران ارشد کاخ سفید نیز معتقدند که تولید واکسن بیماری کووید- 19 دست‌کم بین 12 تا 18 ماه زمان می‌برد.
آنتونی فائوچی، مشاور کاخ سفید و عضو کارگروه مقابله با کرونا روز پنج‌شنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفته بود در بهترین حالت ممکن تولید واکسن پیشگیری از بیماری کووید- 19 تا ژانویه 2021 طول خواهد کشید.


 اهمال‌ کاری دولت ترامپ درباره تهدید کرونا 
«ریک برایت» مدیر مخلوع یک سازمان آمریکایی مسئول تولید دارو و مقابله با شیوع کرونا با طرح شکایتی تأکید کرد که مقام‌های دولت ترامپ به دلیل ابراز نگرانی زودهنگام وی درباره کروناویروس، او را سمتش اخراج کردند.
بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، برایت در شکایتنامه‌ای که با کمک یکی از نهادهای نظارت بر دولت آمریکا تهیه شده است، گفت که در ماه ژانویه (اواسط دی ماه و اوایل بهمن ماه) درباره ویروس کرونا هشدار داده بود و در مقابل با خصومت «الکس آزر» وزیر بهداشت و خدمات انسانی و دیگر مقام‌های عالیرتبه وزارت بهداشت آمریکا روبرو شده است.
در متن این شکایت آمده است: «دکتر برایت با فوریت، رسیدگی به شیوع (ویروس کرونا) را آغاز کرد اما با مقاومت مدیریت وزارت بهداشت از جمله وزیر (الکس) آزر روبرو شد که ظاهراً قصد کم اهمیت جلوه دادن این تهدید فاجعه‌بار را داشته‌اند».
طبق آمار و ارقام دانشگاه «جانز هاپکینز»، مجموع قربانیان کرونا در ایالات متحده آمریکا هم‌اکنون از 71 هزار نفر فراتر رفته است.
سیاستمداران دموکرات و جمهوری‌خواه، ترامپ را به دلیل کم اهمیت جلوه دادن تهدید ویروس کرونا و عملکرد ضعیف وی در تضمین تولید کیت‌های تشخیص کرونا و تجهیزات محافظتی مورد انتقاد قرار داده‌اند.
وکلای برایت می‌گویند که حذف موکلشان از سمت مدیریت اداره تحقیقات و توسعه پیشرفته زیست پزشکی که شاخه‌ای از وزرات بهداشت آمریکا است، در حقیقت نقض قانون محافظت از افشاگران دولتی است.
«کایتلین اوکلی» سخنگوی وزارت بهداشت آمریکا در توجیه تنزل رتبه برایت در بیانیه‌ای اعلام کرد که برایت به شغلی منتقل شده است که به وی مسئولیت داده شده تا حدود یک میلیارد دلار برای تولید کیت‌های تشخیص هزینه کند.
سخنگوی برایت روز گذشته اعلام کرد که برایت قرار است 14 ماه می (25 اردیبهشت ماه) برای ارائه گزارش و شواهد خود به مجلس نمایندگان آمریکا برود.
برایت ماه گذشته در بیانیه‌ای گفت به دلیل مقاومت در مقابل تلاش‌های مقام‌های دولت ترامپ برای استفاده از داروهای «هیدروکسی کلروکین» و کلروکین‌های مرتبط بعنوان درمان کرونا، تنزل رتبه داده شده و به یک جایگاه دیگر منتقل شده است.
وی تصریح کرد که دولت آمریکا بدون هرگونه اساس علمی، این داروها را بعنوان درمان بیماری‌ها ترویج داده است.
برایت بعنوان کارشناس واکسن و درمان در سال 2016 و قبل از آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ در سمت خود منصوب شد و وزارت بهداشت آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که برایت به یک شرکت مشارکتی دولتی-خصوصی تحت نظر انیستیتوی ملی بهداشت آمریکا منتقل شده است.
ترامپ مکررا از داروهای مالاریا بعنوان درمانی برای کرونا جلب مشتری می‌کند و این در حالی است که مطالعات چندانی در خصوص فواید این داروها صورت نگرفته است.
برایت در شکایت خود خواستار بازگشت مجدد به کار و تحقیق کامل درباره این مسئله شده است.
طبق این گزارش، دفتر شورای ویژه که یک سازمان مستقل دولتی در آمریکا است مسئول تحقیقات است و می‌تواند سوء رفتار علیه کارکنان فدرال را مورد پیگرد و بررسی قرار دهد.
طبق آمار و ارقام دانشگاه «جانز هاپکینز»، ظرف 24 ساعت گذشته با مرگ دو و 142 نفر دیگر، مجموع قربانیان کرونا در ایالات متحده آمریکا به 71 هزار و 64 نفر افزایش یافت.
این آمار و ارقام همچنین نشان می‌دهد که در بازه زمانی مذکور، مجموع 24 هزار و 63 مورد جدید به مبتلایان به کرونا در ایالات متحده آمریکا افزوده شد تا شمار مبتلایان به این ویروس ناشناخته در این کشور به یک میلیون و 204 هزار و 351 نفر افزایش پیدا کند.

نظر شما