شناسهٔ خبر: 39866186 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رمز موفقیت؛

راهکار فناورانه کره‌جنوبی که کرونا را شکست داد / نوآوری‌ها در خدمت مهار ویروس کشنده

کره جنوبی یکی از کشور‌هایی است که تاکنون به خوبی کرونا را شکست داده و آنها رمز موفقیت‌شان را استفاده از فناوری‌های به‌روز می‌دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، در سئول، پایتخت کره جنوبی، زندگی روزمره علیرغم همه‌گیر شدن ویروس کرونا به حالت عادی برگشته است و در هفته‌های اخیر دولت نیز قوانین سرسختانه خود برای فاصله‌گذاری اجتماعی را کنار گذاشته، به همین دلیل رستوران‌ها، مراکز خرید و پارک مملو از انسان‌ها شده‌اند.

کره جنوبی یکی از اولین کشور‌ها در جهان است که شیوع کووید ۱۹ را تحت کنترل گرفت. طبق گفته‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های این کشور، تعداد افراد مبتلا به کرونا در روز ۲۸ فوریه به اوج خود یعنی ۹۰۹ نفر رسید و از آن زمان به بعد وارد سیر نزولی شد و آمار مرگ و میر آن ۲۳۶ نفر بود. اما دلیل موفقیت دولت این کشور برای مهار کرونا «فناوری» بود.
 
راهکار فناورانه کره‌جنوبی که کرونا را شکست داد / نوآوری‌ها در خدمت مهار ویروس کشنده
 
این کشور کرونا را با روش سریع تست و همچنین با تکیه بر راه‌حل‌های پیشرفته فناوری محور کنترل کرده که یکی از این راهکارها، اپلیکیشن ردیابی و موقعیت‌یابی تمامی افرادی است که به تازگی از این کشور بازدید می‌کنند. علاوه بر این، افرادی که در قرنطینه نمی‌مانند، باید یک دستبند ردیاب موقعیت مکانی به دست کنند. همچنین فناوری «شهر هوشمند» برای تقویت شبکه‌های ردیاب مخاطبان در شهر مستقر شده است.

پارک‌نیونگ‌هو، وزیر بهداشت این کشور در ماه آوریل گذشته در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز اعلام کرد: ما با ویروس کرونا وارد جنگ شده‌ایم و چنین اقداماتی برای ماه‌ها یا سال‌ها ادامه خواهد یافت.

از آنجا که کره جنوبی اقتصاد چهارم بزرگ آسیا به شمار می‌رود، می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای سایر کشور‌ها مانند ایالات متحده آمریکا باشد. در حالی که تفاوت‌های فاحشی میان این دو کشور وجود دارد؛ از جمله اینکه در کره جنوبی نظام سلامتی بر اساس بیمه همگانی است. به این معنا که شهروندان هیچ پولی بابت آزمایش و درمان پرداخت نمی‌کنند و تمامی این هزینه‌ها به پای دولت است. ولی در آمریکا هنوز این طرح در حال انجام مراحل آزمایشی است.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برخی از فناوری‌های پیشرفته که کره جنوبی برای مبارزه با کووید ۱۹ از آن‌ها استفاده می‌کند:
 
راهکار فناورانه کره‌جنوبی که کرونا را شکست داد / نوآوری‌ها در خدمت مهار ویروس کشنده
 
ردیابی تمام افرادی که به کره جنوبی سفر می‌کنند
به تازگی هر فردی که به کره جنوبی سفر می‌کند، به صورت اجباری باید یک برنامه هوشمند را در تلفن همراه خود نصب کند. این برنامه، موقعیت مکانی آن‌ها را به صورت آنی ارسال می‌کند.

به گفته مقامات وزارت بهداشت کره جنوبی، تقریبا نیمی از موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور در هفته‌های اخیر مربوط به افراد خارجی بوده است. از همین رو، در فرودگاه بین‌المللی اینچئون سئول، دولت تجهیزاتی را قرار داده تا افراد از درون گیت‌هایی رد شوند تا علائم ویروس کرونا روی آن‌ها آزمایش شود. همچنین مسافران بدون علامت ویروس کرونا تا سه روز ردیابی و مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا مطمئن شوند که مبتلا به این ویروس نیستند.

همچنین بر اساس گزارش رویترز، در گوشی‌های هوشمند تمام مسافران تازه وارد این کشور یک برنامه نصب می‌شود که مکان آن‌ها را ردیابی می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد هرگونه علائمی را گزارش دهند. حتی افراد بدون علامت بیماری کرونا مجبورند به مدت دو هفته در قرنطینه بمانند. پس از این دو هفته، اپلیکیشن مذکور پیامی برای گوشی آن‌ها ارسال می‌کند که نشان می‌دهد اجازه دارند برنامه را از گوشی خود حذف کنند.
 
راهکار فناورانه کره‌جنوبی که کرونا را شکست داد / نوآوری‌ها در خدمت مهار ویروس کشنده
 
بستن دستبند به دستان افرادی که در قرنطینه نمی‌مانند
دولت کره جنوبی راهکار فناوری محور دیگری را نیز برای مقابله با ویروس کرونا اتخاذ کرده و آن بند‌هایی است که برای ردیابی و موقعیت‌یابی افرادی در نظر گرفته که قوانین در قرنطینه ماندن را نقض می‌کنند.

دولت کره ابتدا شهروندان را مجبور کرد که برنامه‌ای را در تلفن همراه خود نصب کنند تا قوانین ماندن در خانه و قرنطینه را رعایت کنند، اما پس از اینکه با گزارش‌های مبنی بر تقلب افراد برای فریب این برنامه مواجه شد، تصمیم گرفت که از این دستبند‌ها برای ردیابی مکانی افرادی که در قرنطینه نمی‌مانند، استفاده کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این دستبند‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اگر فرد آن را از دست درآورد یا از کار بیندازد، فوراً به مقامات هشدار ارسال می‌شود. البته به گزارش رویترز، دولت کره جنوبی پس از اینکه گروه‌های حقوق بشری ادعا کردند که بند‌های مچی حریم خصوصی افراد را نقض می‌کنند، کمی از موضع خود پایین آمد. در حال حاضر، مچ‌بند‌ها فقط به دست بیمارانی بسته می‌شود که خودشان راضی به بستن آن باشند، با این حال هنوز شکستن قرنطینه یک جرم محسوب می‌شود.
 
راهکار فناورانه کره‌جنوبی که کرونا را شکست داد / نوآوری‌ها در خدمت مهار ویروس کشنده
 
راه‌اندازی فناوری «شهر هوشمند» برای جمع‌آوری اطلاعات از شبکه‌های ردیابی مخاطبان
کره جنوبی در حال حاضر اقدام به ایجاد پایگاه داده «شهر هوشمند» برای نظارت بر ترافیک و آلودگی در شهر‌ها کرده است. طبق گزارش رویترز، این زیرساخت برای ردیابی ویروس کرونا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مقامات وزارت بهداشت این کشور از فیلم‌های دوربین مدار بسته، داده‌های تراکنش‌های کارت اعتباری، اطلاعات مسافرتی و داده‌های موقعیت مکانی حاصل از شهر هوشمند، برای جمع‌آوری اطلاعات افراد بیمار استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید که دولت کره جنوبی با استفاده از بانک اطلاعات شهر هوشمند و رصد و تحلیل آن‌ها با هوش مصنوعی در عرض ۱۰ دقیقه می‌تواند بفهمد یک فرد بیمار در طول روز به چه جا‌هایی رفته است.
 
راهکار فناورانه کره‌جنوبی که کرونا را شکست داد / نوآوری‌ها در خدمت مهار ویروس کشنده

استفاده از دوربین‌های مادون قرمز برای تشخیص تب
دولت کره جنوبی هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار را برای خرید لوازم پزشکی و ساخت اتاق‌های ایزوله اختصاص داده است، زیرا پیش‌بینی شده بود که مبارزه با ویروس کرونا تا ماه‌های آینده ادامه داشته باشد. حتی دولت تیمی از پزشکان راهی خیابان‌ها کرد تا از رانندگان تست کرونا بگیرد.

یون‌تائه‌هو، مدیر کل سیاست‌های بهداشت عمومی در وزارت بهداشت، در این مورد گفته است: ما ناچاریم روزانه استاندارد‌های بهداشتی و پیشگیری از بیماری را بالاتر ببریم. مبارزه با کرونا برای ما یک جنگ خسته کننده خواهد بود، اما ما از پس آن برخواهیم آمد.
 

نظر شما