شناسهٔ خبر: 39817549 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

وداع با گنجینه زنده بشری | نجف دریابندری در ۹۱ سالگی درگذشت

نجف دریابندری که با ترجمه‌ها و قلم توانمندش برخی از بزرگ‌ترین نویسندگان و رمان‌های دنیای ادبیات را به کتاب‌خوان‌های ایرانی شناسانده بود، صبح امروز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۹ در ۹۱ سالگی دیده بر جهان فروبست.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، این مترجم نامدار که خالق کتاب ماندگار و دوست‌داشتنی «کتاب مستطاب آشپزی» هم هست، سال ۹۶ از سوی سازمان میراث فرهنگی (وزارت میراث فرهنگی و گردشگری فعلی) به عنوان «گنجینه زنده بشری» معرفی و ثبت شد. او مترجم برخی از بهترین رمان‌های ارنست همینگوی از جمله «وداع با اسلحه» و «پیرمرد و دریا»ست.

زنده‌یاد دریابندری «کتاب مستطاب آشپزی؛ از سیر تا پیاز» را با همکاری همسرش فهیمه راستکار، گوینده و دوبلور و بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون ایران نوشت تا نشان دهد در حوزه آشپزی هم بسان دنیای ترجمه و نگارش طبعی بلند دارد. مرحوم راستکار آذرماه ۹۱ از دنیا رفت و دریابندری امروز در دیار باقی به او پیوست.

از دیگر آثار دریابندری می‌توان به ترجمه «پیامبر و دیوانه» جبران خلیل جبران، «رگتایم» و «بیلی باتگیت» ادگار لورنس دکترف، «چنین کنند بزرگان» ویل کاپی، «گل سرخی برای امیلی» و «گور به گور» ویلیام فاکنر، «تاریخ فلسفه‌ غرب» برتراند راسل و... اشاره کرد. او در سال‌های اخیر با فراموشی دست و پنجه نرم می‌کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما