شناسهٔ خبر: 39805619 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

۲۷ مهر؛ پایان رویاپردازی پمپئو

آمریکایی‌ها در این روز‌ها با ایجاد هیاهو در پی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران هستند، اما به دلایلی این رویایشان به واقعیت تبدیل نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: پس از پرتاب موفقیت‌آمیز نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران توسط سپاه پاسداران، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا که به خشم آمده بود، خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شد.

درباره تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران باید یادآور شد که، براساس قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد که در پیوند با توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ و برای یک بازه زمانی پنج ساله تصویب شد، هرگونه داد و ستد تسلیحاتی با ایران تا ۱۸ اکتبر امسال (۲۷ مهر) ممنوع شده است.

پس از اظهارنظر پمپئو در خصوص تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سامان ملل علیه ایران، نیویورک تایمز در گزارشی از نقشه جدید مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا علیه ایران خبر داد و گفت که او به‌دنبال عذر و بهانه‌ای قانونی است که با اتکاء به آن، آمریکایی‌ها را همچنان یکی از طرفین برجام جا بزند، آن هم با این نیت که به‌عنوان ذی‌نفع، شورای امنیت سازمان ملل را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، تحت فشار قرار دهد، البته در این استدلال حقوقی، به جای عضویت از واژه «مشارکت / participation» استفاده خواهد شد تا پشت پا زدن ترامپ به برجام توجیه شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که آمریکا پیش‌نویس یک قطعنامه را به سازمان ملل ارائه داده و به‌دنبال آن است که از این طریق تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را برای مدتی نامعلوم تمدید کند؛ اما سوال اینجاست که آمریکایی‌ها در این روز‌ها به چه دلیلی تلاش زیادی می‌کنند تا تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران سریعا برگردد؟

در جواب این سوال باید گفت که بر اساس تحلیل بسیاری از کارشناسان ضعف قدرت نظامی آمریکا در غرب آسیا کاملا مشهود است؛ همین مسئله منجر خواهد شد تا آن‌ها خیلی زود حضورشان در این منطقه کمرنگ شود یا حتی غرب آسیا را ترک کنند؛ آمریکایی‌ها از این هراس دارند که به‌دلیل قدرت تسلیحاتی ایران که پس از ۱۸ اکتبر امسال (۲۷ مهر) ایجاد می‌شود، سرعت خروجشان از منطقه غرب آسیا افزایش یابد.

نکته‌ای که در خصوص پیشنهاد آمریکایی‌ها مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران مهم است، کسب اکثریت آراء ۹ عضو شورای امنیت سازمان ملل است، افزون بر این، روسیه و چین می‌توانند این طرح را وتو کنند تا آب پاکی روی دستان آمریکایی‌ها ریخته شود.

پس از هیاهوی آمریکایی‌ها برای تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه دو سال پیش مایک پمپئو و رئیسش، «توقف مشارکت آمریکا در برجام» را اعلام کردند به خیال آنکه «فشار حداکثری» آن‌ها، ایران را به زانو در می‌آورد، گفت: باتوجه به شکست مفتضحانه این سیاست، او اکنون می‌خواهد شریک برجام باشد؛ رویاپردازی را تمام کنید؛ ملت ایران همیشه سرنوشتش را خود تعیین کرده است.

با توجه به خواسته غیر معقول آمریکا از سازمان ملل و شورای امنیت، باید در آینده‌ای نه چندان دور یعنی در تاریخ ۲۷ مهر ۹۹ شاهد پایان رویاپردازی پمپئو و آمریکایی‌ها باشیم.

انتهای پیام/ 421

نظر شما