شناسهٔ خبر: 39802182 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس جهاد کشاورزی گناباد خبر داد:

خسارت ۲۹۵ میلیارد ریالی حوادث طبیعی امسال به محصولات کشاورزی گناباد

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گناباد گفت: امسال ۲۹۵ میلیارد ریال به دلیل سیل ، تگرگ ، طوفان و بارش‌های شدید به محصولات کشاورزی این شهرستان خسارت وارد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا از گناباد، علیرضا حسین زاده در جلسه ستاد بیمه محصولات کشاورزی گفت: با توجه به خسارت‌های فراوانی که به طور میانگین هر سال به کشاورزان وارد می‌شود و یکی از راه‌های جبران خسارت بیمه است، جهاد کشاورزی شهرستان در جهت تغییر نگاه کشاورزان که بیمه هزینه نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری است قدم برداشته و شاهد عملکرد خوب صندوق بیمه محصولات بیمه کشاورزی در سال 98-97 بودیم.

وی ادامه داد : سال گذشته مبلغ یک میلیارد تومان خسارت به کشاورزان گنابادی پرداخت شد و این رقم قابل توجهی است که اگر محصولات بیمه نباشد بر طبق دستورالعمل ما نمی‌توانیم جبران خسارتی برای کشاورزان داشته باشیم .

حسین زاده تصریح کرد : از اوایل امسال و به دلیل حوادث قهری چون سیل ، تگرگ ، طوفان و بارش‌های شدید حدود 295 میلیارد ریال به بخش کشاورزی خصوصا محصولات زراعی گندم ، جو و باغات پسته گناباد خسارت وارد آمده است و توصیه ما به کشاورزان بیمه محصولات در جهت جبران خسارت است.

وی افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش بارندگی‌ها امسال ما شاهد پوشش گیاهی خوبی در مرتع‌ها و مزارع هستیم و با گرم شدن هوا و خشک شدن مزارع خطر آتش زدن علف‌ها از طرف کشاورزان طبق سال‌های گذشته بیشترین خسارت را به مزارع وارد کرده و با اندک آتش و وزش باد هکتارها زمین در معرض خطر قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: کشاورزان ضمن مدیریت بهداشتی و مدیریت عملکردی می‌توانند به کاهش خسارت‌ها کمک کرده و علاوه بر جمع آوری علف‌ها و رساندن به چرای دام از بروز حوادث و ایجاد خسارت جلوگیری کنند.

وی گفت: آتش سوزی مزارع علاوه بر خسارت به مزارع و هزینه برای کشاورزان ممکن است خطرات جانی در پی داشته و سال گذشته ما شاهد مرگ یکی از کشاورزان براثر بی احتیاطی در آتش زدن مزاع بودیم .

وی در پایان ضمن تاکید بر تغییر نگاه کشاورزان و انجام اقدامات بیمه محصولات گفت :جهاد کشاورزی در راستای اطلاع رسانی هر چه بهتر به کشاورزان و دهیاران نهایت تلاش خود را انجام داده و جمع آوری و اصلاح علف‌های هرز، فاصله‌گذاری بین مزارع و بیمه آتش‌سوزی را درجهت کاهش‌خسارت به کشاورزان توصیه می‌کند.

نظر شما