شناسهٔ خبر: 39791773 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چند خبر از کانون؛

حضور کانون در نمایشگاه مجازی کتاب کودک بولونیا

تهران- ایرنا- محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه مجازی کتاب کودک بولونیا ۲۰۲۰ (اواسط اردیبهشت جاری) عرضه می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان بیشتر نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی لغو و یا برگزاری آن‌ها به زمان دیگری موکول شده‌ است.
بر همین اساس مسئولان برگزاری نمایشگاه باسابقه کتاب کودک بلونیا نیز پس از برگزاری ۵۶ دوره حضوری این رویداد فرهنگی، برای جلوگیری از قطع زنجیره‌ی شیوع بیماری همه‌گیر جهانی و با همکاری ناشران بین‌المللی حوزه کتاب کودک تصمیم گرفتند این نمایشگاه را از ۱۵ تا ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ (۴ تا ۷ می ۲۰۲۰) به صورت آنلاین برگزار کنند.
بر اساس این گزارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از ناشران مستقل ایرانی که در بیشتر دوره‌های این نمایشگاه حضور داشته است، ۱۶ عنوان از کتاب‌های منتخب خود را از میان تازه‌های نشر و آثار موفق در سال‌های گذشته روی سایت نمایشگاه بارگذاری کرده که به همراه کاتالوگ انگلیسی خود مشتمل بر ۴۱۲ عنوان از کتاب‌های منتخب به علاقه‌مندان ارائه خواهد شد.
این نمایشگاه به همت شرکت Pubmatch برپا می‌شود و ناشرانی که در نمایشگاه کتاب بولونیا ۲۰۲۰ ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند در این نمایشگاه مجازی  شرکت و آثار خود را معرفی کنند.
هم‌چنین از تمامی فعالان حوزه‌های نشر و آژانس‌های ادبی که در نمایشگاه‌ سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به عنوان بازدیدکننده ثبت نام کرده بودند دعوت شده تا به صورت رایگان در نمایشگاه آنلاین کتاب کودک بولونیا شرکت کنند.
در همین حال هر یک از گروه‌های مجاز پس از دریافت کد شناسایی و رمز عبور از نمایشگاه، اجازه بارگذاری پی‌دی‌اف کتاب‌های خود را در پلتفورم نمایشگاه پیدا خواهند کرد. تنها ۲۵درصد از پی‌دی‌اف کتاب‌ها برای افراد متقاضی نمایش داده خواهد شد و امکان مشاهده همه آثار برای بازدیدکنندگان نمایشگاه وجود نخواهد داشت. تنها غرفه‌دارانی که کتاب‌های خود را بارگذاری کرده باشند در فهرست ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه قرار خواهند گرفت.
هم‌چنین از دیگر امکانات این نمایشگاه، برگزاری نشست‌های مجازی میان ناشران بر اساس برنامه‌ی زمان‌بندی شده برای معرفی آثارشان است.

بررسی ۱۰۶ پرونده در هشتمین کمیسیون ثبت طرح و صدور مجوز اسباب‌بازی

هشتمین کمیسیون ثبت طرح و صدور مجوز دبیرخانه شورای نظارت بر طراحی ساخت واردات و توزیع اسباب‌بازی در سال ۱۳۹۸ به بررسی ۱۰۶ پرونده اختصاص داشت. در این کمیسیون ۱۰۶ پرونده بررسی و در مورد آنها رای صادر شد که از این میان ۴۷ پرونده مجوز تولید و ۵۵ پرونده مجوز ثبت را به ‌دست آورد و ۴ پرونده رای لازم را دریافت نکرد. بر اساس این خبر، پرونده‌های ثبتی از نظر گروه‌بندی اسباب‌بازی‌ها، ۵ پرونده در گروه آموزشی و کمک آموزشی، ۲۰ پرونده در گروه فکری و ۳۰ پرونده در گروه فرهنگی‌هنری قرار دارد.

پرونده‌های متقاضی مجوز تولید در این کمیسیون از نظر گروه‌بندی اسباب‌بازی ۱ پرونده حرکتی مهارتی، ۲۸ پرونده فکری، ۱۴ پرونده آموزشی و کمک‌آموزشی و ۴ پرونده در گروه فرهنگی هنری قرار دارد.
در حال حاضر اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی‌های ارجاع شده به کمیسیون در شش گروه ‌حرکتی مهارتی، آموزشی و کمک آموزشی، فکری، فرهنگی هنری، کمک درمانی، الکترونیکی و رایانه‌ای مورد بررسی و صدور قرار می‌گیرند.

دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی با توجه به سیاست‌های حمایتی و هدایتی و به منظور معرفی ایده‌ها، طرح‌ها و تولیدات داخلی و اسباب‌بازی‌ها اقدام به تهیه فهرستی از اسباب‌بازی‌های جدید برای آگاهی جامعه صنعت اسباب‌بازی کرده است که از طریق رسانه‌های جمعی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
بر همین اساس هدف از این کار، معرفی طراحان اسباب‌بازی به جامعه تولیدکنندگان است. به گونه‌ای که این معرفی، سرآغاز کار جدید و افزایش تولیدات داخلی در کشور باشد امری که با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم افزایش ابتکارهای تولیدکنندگان، استقلال اقتصادی و افزایش ثروت ملی باید بیشتر مد نظر قرار گیرد.

نظر شما