شناسهٔ خبر: 39784353 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

کارگران اجازه ندادند خواب آمریکا تعبیر شود

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: کارگران با فداکاری و تلاش شبانه روزی کشور را اداره کرده و می‌کنند و اجازه ندادند خواب حاکمان کاخ سفید در ایران تعبیر شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز، گفت: لازم می‌دانم از مراحم رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام و تقلید، علما و دانشمندان، همکاران و سایر دوستان تشکر کنم.

کارگران اجازه ندادند خواب آمریکا تعبیر شود

وی افزود: روز کارگر را به همه کارگران سخت کوش کشور تبریک عرض می‌کنم که در شرایط سخت که با شیوع کرونا به وجود آمد، مجاهدانه برای رفع نیاز‌های کشور تلاش کردند و در این نبردی که آمریکا با تحریم خود ضد ملت ایران ایجاد کرد، با فداکاری و تلاش شبانه روزی کشور را اداره کردند و می‌کنند و اجازه ندادند که خواب حاکمان کاخ سفید در ایران تعبیر شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به ویژه با فراگیر شدن بیماری کرونا در کشور، مردان، زنان، جوانان یعنی همه دست اندرکاران صنعت برق، آب، گاز، نفت، کشاورزی، منابع طبیعی، بهداشت، راه، مسکن، آموزش، صنعت، معدن، خدمات، بانک‌ها، بیمه، نیرو‌های مسلح، اطلاعات، امنیت، سیاست خارجی، صدا و سیما، رسانه‌ها، امور فرهنگی، غذایی، شهرداری‌ها، استانداران، فرمانداران، بخشداران و مردان غیوری که امور حمل و نقل کشور را در این ماه‌های پر مشکل بر عهده داشتند، رانندگانی که با تریلرها، کامیون‌ها و یا وانت‌های خود در خانه ننشستند و کالا‌های مورد نیاز مردم رابه شهرها، روستا‌ها و نقاط مختلف کشور رساندند، همه این عزیزان امروز در صحنه مجاهدت ارزشمندی گام نهادند.

لاریجانی بیان کرد: به خصوص پزشکان، پرستاران و کارکنان بیمارستان‌ها و وزارت بهداشت و درمان انصافاً رشادت از خود نشان دادند و اینکه حدود ۸۰ درصد کسانی که در ایران درگیر این بیماری شدند، بهبود یافتند نتیجه برنامه ریزی درست وزارت بهداشت و مجاهدت این عزیزان بوده است.

وی تأکید کرد: این تلاش‌های همگانی ان شاءالله مشمول رحمت الهی خواهد بود و در حافظه تاریخی کشور به نام تک تک جوانمردان رقم خواهد خورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر امروز شرایط کشور ما از لحاظ مایحتاج ضروری مردم علیرغم تحریم‌ها و این مشکلات حادث شده از بیماری در سطح قابل قبولی است، به همت و اراده کارگران عزیز میسر گشته است. ما قدر فداکاری آنان را می‌دانیم و پشتیبانشان هستیم.

لاریجانی ادامه داد: همچنین روز معلم را به همه معلمان، اساتید، دانشجویان و دانش آموزان عزیز تبریک عرض می‌کنم و از تلاش‌های وزارت علوم، آموزش و پرورش و رؤسای دانشگاه‌ها و اساتید و معلمان گرانقدر تشکر می‌کنم که در این مدت با استفاده از فضای مجازی به آموزش خود ادامه دادند.

وی ضمن گرامیداشت سالروز شهادت استاد شهید مطهری، گفت: این مرد الهی سخنی در باب آزادی دارد که این روز‌ها جلوه‌هایی از آن در صحنه بین‌المللی مشاهده شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ایشان به جد به آزادی فکر و اندیشه معتقد بودند و آن را عامل پویایی جامعه اسلامی می‌دانستند و حتی در بحث آفات انقلاب اسلامی، یکی از آفات را نسیان نسبت به مقوله آزادی فکر می‌دانستند. ایشان تفاوت آزادی در تفکر اسلامی با آنچه امروز در دموکراسی لیبرال مطرح است را در این می‌دانستند که اسلام به آزادی فکر، انسانیت رها شده را نظاره می‌کند و آزادی غرب که بر اساس آزادی میل استوار است، حیوانیت رها شده را حاصل می‌نماید.

غرب در بحران کرونا با موضوع انسانیت تجاری برخورد کرد

لاریجانی گفت: در ماجرای بحران کرونا مشاهده کردید که چگونه مقوله انسانیت به عنوان یک ارزش در غرب سقوط کرد و با آن تجاری برخورد شد و سالمندان را رها کردند و گاه بیان کردند که وجود آنان فایده اقتصادی ندارد بنابراین آن همه سر و صدا در مساوات و حقوق انسان چه شد؟! این یک صحنه است که به تعبیر استاد مطهری، همان حیوانیت رها شده می‌باشد.

وی اضافه کرد:، اما صحنه دیگر، روحیه فداکارانه و مجاهدت ملی که در آحاد مردم ایران به وجود آمد، است. مردم ایران تن به خطر دادند و همه افراد بخصوص سالمندان را با کمال احترام تحت مداوا و اکرام قرار دادند. مساجد، پایگاه کمک به بیمارستان‌ها و نیازمندان شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این صحنه‌های غرورآفرین که با رهنمود‌های رهبر عظیم‌الشأن انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به ظهور رسید، یادآور صحنه‌های شورآفرین صدر اسلام بود که مساجد، پایگاه اصلی حمایت از اسلام در همه وجوه بودند؛ حتی جنگ.

لاریجانی اظهار داشت: همه آمدند؛ کارگران، کارمندان، مهندسان، روحانیون، پزشکان، پرستاران، امدادگران، کشاورزان، کاسبان، اساتید، معلمان، دانشجویان، دانش‌آموزان و سایر اقشار مردم، منظومه زیبا و به یاد ماندنی از وحدت، همبستگی، همدردی و غیرت دینی را در آسمان پُرمهر ایران به نمایش گذاشتند. خداوند به همه پاداش خِیر دهد. من دست تک‌تک آن‌ها را از سر ارادت می‌بوسم.

وی افزود: این روحیه‌ها همان تعبیر استاد مطهری را نشانگر است که آزادی اسلامی، انسانیت رها شده را مقصد خود قرار داده است. آفرین بر شما ملت مسئولیت‌شناس که با درک شرایط با مجاهدت خویش، جایگاه رفیعی در انقلاب را رقم زدید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در این شرایط توجه به وضعیت اقتصادی قشر‌هایی که بر اثر کرونا آسیب دیده اند اهمیت بسزایی دارد، گفت: از تلاش‌های دولت تشکر می‌کنیم. کمیسیون‌های ویژه و مرکز پژوهش‌ها بررسی‌های دقیقی کردند که به زودی گزارش آن در مجلس مطرح خواهد شد. مخصوصاً برای جلوگیری از رکود واحد‌های تولیدی تمهیدات بیشتری لازم است که در پیشنهادات کمیسیون آمده است.

لاریجانی ادامه داد: البته کمیسیون ویژه و سایر کمیسیون‌های تخصصی در طول این دوره مجلس تصمیمات مهمی در جهت رونق تولید و رفع موانع تولید داشته اند که باید به اجرا درآید و این امر زمینه ساز نظریه جهش تولید خواهد بود.

مجلس دهم انقلابی عمل کرد

وی تصریح کرد: مجلس انقلابی یعنی همین، یعنی به جای کشمکش سیاسی، پیگیر حل مسائل قشر‌های مختلف و راه اندازی تولید کشور بود، آن هم در شرایط سخت و استثنایی تحریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قانون توسعه روستا و سرمایه گذاری در روستا‌ها که با اذن رهبری و کمک صندوق توسعه سامان یافت، یک اقدام انقلابی بود. قانون رفع موانع تولید و اختیاراتی که در روستا‌ها توزیع شد، یک اقدام انقلابی بود. بنده در سفر‌های استانی کاملاً در جریان نتایج آن قرار گرفتم.

لاریجانی گفت: اقدامی که در قانون برنامه ششم انجام شد و اختیارات سرمایه گذاری در بخش معدن به شورا‌های استانی معدن واگذار شد، یک اقدام انقلابی بود که حرکت در بخش معدن را ایجاد کرد.

وی افزود: جلسات مختلفی که برای حل مشکل مسکن در مجلس گذاشته شد و منجر به واگذاری‌های اخیر شد تا مشکل مردم به خصوص جوانان در زمینه مسکن حل شود، یک اقدام انقلابی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقدامی که مجلس در مشکلات سختی که برای مردم عزیز در مؤسسات اعتباری پیش آمد، انجام داد یک اقدام انقلابی بود که چندین میلیون نفر را نجات داد. هیچ مجلسی به اندازه مجلس دهم در زمینه بنیه دفاعی کشور با حساسیت برخورد نکرد و به این اندازه توجه نشان نداد. این یعنی یک اقدام انقلابی و از سر بصیرت.

لاریجانی گفت: اقدامی که مجلس در مقابل رفتار ماجراجویانه آمریکا انجام داد و به نیروی قدس منابع جدیدی اختصاص داد و برای بار دوم پس از شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی تصمیم به حمایت از نیروی قدس گرفت، اقدامی انقلابی و آگاهانه بود.

وی تصریح کرد: اگر بودجه‌هایی که مجلس برای شرکت‌های دانش بنیان هر ساله در نظر می‌گرفت نبود و اگر حمایت از این واحد‌ها و بخش‌های نوآورانه جهاد دانشگاهی نبود، امروز در بخش کرونا این گونه خدمات به مردم عرضه نمی‌شد. این نگاه‌ها نگاه انقلابی واقعی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس دهم انقلابی بودن را در خدمت خاکسارانه به ملت و سنگر مقاوم در مقابل دشمن بودن معنا کرد و عمل کرد، البته دنبال اقدامات شعاری و سرگرمی‌های سیاست زده نبود. خداوند به همه خدمات صادقانه شما اجر دهد.
 
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح قانون انتخابات مجلس مبنی بر شرایط تائید صلاحیت کاندیدا‌ها موافقت کردند

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با ماده ۴ طرح الحاق یک تبصره به قانون انتخابات ریاست جمهوری مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در ارتباط با اصلاح التزام کاندیدا‌ها به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه و اسلام با اکثریت آراء موافقت کردند.

ماده ۴ طرح مذکور عبارت است از بند‌های یک الی شش ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به این شرح اصلاح و شماره بند‌های بعدی این ماده به ترتیب تغییر می‌یابد. ۱- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران ۲- ابراز وفاداری به قانون اساسی براساس اقرار افراد و اصل ولایت فقیه ۳- اعتقاد و التزام عملی به اسلام
تبصره- عدم اعتقاد داوطلب به اسلام با اقرار او و عدم التزام عملی داوطلب به اسلام با حکم قطعی دادگاه صالح مبنی بر فساد مالی یا اخلاقی وی به اثبات می‌رسد. منابع استعلام وزارت کشور و شورای نگهبان مطابق ماده ۴۸ این قانون شامل وزارت اطلاعات، دادستانی کل، سازمان ثبت احوال کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

۴- ارائه مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن به شرط داشتن ۷ سال سابقه خدمت اجرایی در بخش‌های خصوصی یا دولتی یا فعالیت آموزشی یا پژوهش با تائید مراجع ذیربط. ۵- نداشتن سوءشهرت درحوزه انتخابیه
تبصره- سوءشهرت داوطلب صرفا با حکم قطعی دادگاه صالح اثبات می‌شود. آقای غلامرضا کاتب در ارتباط با اصلاح بند ۲ ماده ۴ پیشنهاد داد: ملاک تعیین ابراز وفاداری افراد به قانون اساسی باید مشخص شود، لذا به پیشنهاد وی عبارت «براساس اقرار افراد» به این بند اضافه شد تا بنابر تاکید این نماینده از برخورد‌های سلیقه‌ای در تائید صلاحیت کاندیدا‌ها جلوگیری شود.

نمایندگان مجلس همچنین با ماده ۳ این طرح در ارتباط با حذف تبصره ۲ ماده ۲۰ قانون انتخابات مجلس با اکثریت آراء موافقت کردند.
تبصره ۲ ماده ۲۰ قانون انتخابات مجلس به این شرح است: چنانچه آرای ریخته‌شده به صندوق به‌علت تشابه اسمی نامزد‌های انتخاباتی به‌هیچ‌وجه قابل تشخیص و تفکیک نباشد، به نسبت آرای نامزد‌های دارای تشابه اسمی در آن صندوق، میان آنان تقسیم می‌شود و در مورد رأی یا آرای باقی‌ماندۀ غیرقابل‌تقسیم، به حکم قرعه عمل خواهد شد.
 
افزایش مهلت شورای نگهبان برای رسیدگی به شکایات نامزد‌های رد صلاحیت شده
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی امروز، مهلت شورای نگهبان را برای رسیدگی به شکایات نامزد‌های رد صلاحیت شده انتخابات مجلس از ۲۰ روز به ۳۰ روز افزایش دادند.

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با ماده ۹ طرح الحاق یک تبصره به قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در ارتباط با فرصت اعلام نتایج هیئت‌های اجرایی حوزه‌های انتخابیه به هیئت‌های نظارت با اکثریت آراء موافقت کردند.

بر اساس ماده ۹ این طرح ماده ۵۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل اصلاح و تبصره آن ابقاء می‌شود. ماده ۵۰- هیئت‌های اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه موظفند حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از پایان مهلت ثبت‌نام با توجه به نتایج به دست آمده و با استفاده از نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور صلاحیت داوطلبان را بر اساس صلاحیت‌های مذکور در این قانون مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را کلاً به هیئت‌های نظارت اعلام نمایند.

نمایندگان همچنین با ماده ۱۰ این طرح در ارتباط با افزایش مهلت رسیدگی به گزارش‌ها و شکایات واصله در هیئت‌های نظارت استان با اکثریت آراء موافقت کردند.

ماده ۱۰ این طرح عبارت است از در تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عبارت ۲۰ روز به ۳۰ روز اصلاح می‌شود.

بر اساس تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ پس از اعتراض نامزد انتخابات به رد صلاحیت خود از سوی هیئت مرکزی نظارت، شورای نگهبان ۳۰ روز پس از اظهارنظر هیئت مرکزی نظارت "نظر قطعی و نهایی" خود را در خصوص تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام خواهد کرد.

تعیین حداقل ۳ ماه فاصله زمانی برای ثبت نام داوطلبان انتخابات تا روز اخذ رای

نمایندگان مجلس در بررسی مواد ۷ و ۸ طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی با تعیین حداقل ۳ ماه فاصله زمانی برای ثبت نام داوطلبان انتخابات تا روز اخذ رأی موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی با مفاد ماده ۷ آن موافقت کردند.

مفاد ماده ۷ بدین شرح است: در تبصره (یک) ماده ۳۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عبارت «یا دادستان و یا» حذف و کلمه «آن ها» به کلمه «وی» اصلاح و در تبصره (۲) این ماده عبارت «یا دادستان و» حذف می‌شود.

در ادامه بررسی این طرح نمایندگان مجلس با مفاد ماده ۸ نیز موافقت کردند. مفاد این ماده بدین شرح است: عبارت زیر به انتهای ماده ۴۵ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی الحاق می‌شود: فاصله زمانی ثبت نام داوطلبان تا روز اخذ رأی باید حداقل ۳ ماه باشد.

لغو عضویت دادستان‌ها در هیات‌های اجرایی

نمایندگان مردم در مجلس، مصوب کردند تا دادستان‌ها از این پس در هیات‌های اجرایی در مراکز حوزه انتخابیه عضویت نداشته باشند.

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح برخی قوانین راجع به انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورا‌های اسلامی کشور با ماده ۵ این طرح موافقت کردند.

در ماده ۵ این طرح آمده است؛ در ماده ۳۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عبارت "عضویت دادستان و رئیس ثبت احوال مرکز حوزه انتخابیه و ۸ نفر معتمدین" به عبارت "عضویت رئیس ثبت احوال مرکز حوزه انتخابیه و ۹ نفر معتمدین" اصلاح می‌شود.

در تائید صلاحیت نامزد‌ها تنها نظر مراجع چهارگانه ملاک عمل شورای نگهبان است

بر اساس رأی نمایندگان در تائید صلاحیت نامزد‌ها تنها نظر مراجع چهارگانه ملاک عمل شورای نگهبان است و گزارش‌های خارج از مراجع مذکور قابل استناد و عمل نیست.

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد الحاقی غلامرضا کاتب به ماده ۴ مبنی بر ملاک قرار گرفتن نظر مراجع چهارگانه در تائید صلاحیت‌ها موافقت کردند.

غلامرضا کاتب در توضیح پیشنهاد الحاقی خود با تاکید بر اینکه سیستم گزارش دهی درباره بررسی صلاحیت نامزد‌ها نباید ملاک شخصی باشد، گفت: ما مکلف هستیم قانون را جامع، کامل و مانع بنویسیم.

وی ادامه داد: نباید شرایط به گونه‌ای باشد که افراد با ارائه گزارش غلط موجب شوند تا افراد فاسد تائید شوند و افرادی که جان و حیثیت خود را صرف نظام کرده اند از شرکت در انتخابات باز مانند. در متن الحاقی آمده است: ملاک رسیدگی شورای نگهبان برای تائید صلاحیت نامزد‌ها فقط مراجع چهارگانه است و گزارش‌های خارج از مراکز مذکور قابل استناد و عمل نیست.

نظر شما