شناسهٔ خبر: 39773416 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جزئیات حمله تروریستی داعش به صلاح‌الدین/ شهادت 10 نیرو‌ی حشد الشعبی/ غول داعش با چراغ سبز آمریکا از چراغ خارج شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- در پی حمله صبح امروز داعش از چند محور به استان صلاح‌الدین در عراق، پس از محاصره مناطق درگیری به دست نیروهای الحشد الشعبی، تدابیر امنیتی در مناطق استراتژیک این استان تشدید شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزای آریا، بامداد امروز (شنبه - دوم می)، پایگاه خبری شبکه «الرشید» عراق از افزایش شمار قربانیان حمله تروریستی صبح امروز عناصر داعش از چند محور به جنوب استان صلاح‌الدین، خبر داد و اعلام کرد که در این حمله تروریستی نُه نیروی الحشد الشعبی به شهادت رسیدند و ده نفر زخمی شدند.
پیشتر اعلام شده بود که حمله گروه تروریستی داعش به نیروهای الحشدالشعبی در منطقه «مکیشیفه» در استان صلاح‌الدین به شهادت شش نفر از نیروهای الحشد الشعبی منجر شده است.
پایگاه خبری «ناس»، با انتشار جزئیاتی از این حمله تروریستی نوشت که دست‌کم هشت نیروی الحشد الشعبی در جنوب شهر تکریت به شهادت رسیدند و چندین نفر زخمی شدند که حال برخی از آنها وخیم است.
بر اساس این گزارش، همزمان با این حمله تروریستی حملات دیگری در شرق و جنوب این استان از سوی داعش صورت گرفت.
یک مقام محلی در منطقه «مکیشیفه» در استان صلاح‌الدین گفت که بامداد امروز، شماری از نیروهای داعش به نیروهای یک هنگ از الحشد الشعبی العشائری در شرق این منطقه حمله کردند که به شهادت هشت نیروی این هنگ و زخمی شدن دست‌کم سه نفر از آنها منتهی شد.
وی که خواست نامش فاش نشود گفت: این حمله چند روز پس از حملات هوایی صورت گرفته علیه مواضع داعش در نزدیکی این منطقه صورت گرفت.
همزمان با این حمله تروریستی، شماری از عناصر این گروه تروریستی به منطقه «احباب تل الذهب» واقع در نزدیکی شهرستان «بلد» در جنوب این استان نیز حمله کردند.
عشیره «آل بوعیسی» نیز طی بیانیه‌ای شهادت هشت نیروی این عشیره، یک نیروی عشیره «المخالبه» و یک نیروی دیگر الحشد الشعبی از استان بصره و طی حملات صبح امروز داعش را تسلیت گفت.
یک مقام امنیتی گفت که نیروهای الحشد الشعبی موفق شدند که این حملات خشونت بار داعش را مهار کنند.
در همین ارتباط، اداره اطلاع‌رسانی در الحشد الشعبی، گفت که حملات داعش همچنان در مکیشیفه، تل الذهب، یثرب، مطیبیجه و الدور ادامه دارد و نیروهای الحشد در حال کنترل اوضاع هستند.
در پی این حمله تروریستی، پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان الحشد الشعبی با انتشار تصاویری از استقرار نیروهای تیپ 35 این سازمان در شهرستان «بیجی» واقع در استان صلاح‌الدین به منظور تقویت امنیت این شهرستان و جلوگیری از هرگونه حمله تروریستی احتمالی خبر داد.
«سرایا السلام» از دیگر زیرمجموعه‌های سازمان الحشد الشعبی عراق که وابسته به جریان صدر است، در پی حملات امروز داعش از چند محور به استان صلاح‌الدین طی بیانیه‌ای اعلام کرد که امنیت در مناطق تحت حمایت این نیروها در اطراف سامراء کاملا برقرار است.
یک منبع در سرایا السلام تاکید کرد که مناطق سامراء، الاسحاقی، جزیره سامراء، الجلام، جزیره الاسحاقی، شهرستان بلد و سورسناش در امنیت کامل هستند و هیچ شکاف امنیتی در این مناطق به وجود نیامده است.

شهادت 10 نیرو‌ی حشد الشعبی در درگیری با داعش
نیرو‌های بسیج مردمی عراق با انتشار بیانیه‌ای از شهادت 10 تن از نیرو‌های خود در درگیری با عناصر گروه تروریستی داعش خبر داد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، نیروهای بسیج مردمی عراق با انتشار بیانیه ای از شهادت 10 تن از نیروهای خود در درگیری با عناصر گروه تروریستی داعش خبر داد و افزود: درگیری ها در نیمه شب در دو منطقه بلد و مکشیفة در استان صلاح الدین رخ داد و نیروهای این گروه با این حمله مقابله کردند و تعدادی از مهاجمان را کشتند.
مرکز اطلاع رسانی الحشد در صفحه توئیتر خود خبر داد که نیروهای حشد شعبی مانع حملات متعدد داعش به مراکز امنیتی در اطراف شهر مقدس سامراء شدند.
حشد شعبی افزود: حملات داعش همچنان در مناطق مکیشیفه، تل الذهب، یثرب، مطیبیجه و الدور در حومه سامراء ادامه دارد و رزمندگان مقاومت نیز با آنها مقابله و خسارت‌های جانی و نظامی زیادی را آنها وارد کردند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق به «اطلاعات مهمی» در خصوص داعش دست پیدا کرد
فرماندهی عملیات مشترک عراق تصریح کرد که طی عملیات تعقیب‌‌و‌گریز امروز عناصر داعش، به «اطلاعات مهمی» درباره این گروه تروریستی دست پیدا کرده است.
«تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی علمیات مشترک عراق، امروز (شنبه)، اعلام کرد که در عملیات تعقیب و گریز داعش در منطقه «مکشیفه» (استان صلاح الدین-شمال بغداد) به «اطلاعات مهمی» در خصوص داعش دست پیدا کرده است.
در همین ارتباط، در پی حمله صبح امروز داعش از چند محور به استان صلاح‌الدین، منابع عراقی گزارش کردند که در این اقدام، 9 نیروی الحشد الشعبی به شهادت رسیدند و ده نفر دیگر زخمی شدند.
به گزارش خبرگزاری رسمی عراق «واع»، تحسین الخفاجی با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی عراق و الحشد الشعبی در حال ادامه عملیات تعقیب و گریز عناصر باقیمانده داعش هستند، گفت: «نیروهای امنیتی اطلاعات کاملی در خصوص بقایای داعش در اختیار دارند. [این عناصر] طبق دستورات و برنامه‌ریزی‌ها تحت تعقیب قرار خواهند گرفت».
الخفاجی در ادامه گفت که عملیات تروریستی عناصر داعش با هدف شکستن محاصره نیروهای امنیتی اجرا می‌شود.
سخنگوی عملیات مشترک عراق همچنین توضیح داد که عناصر داعش با پناه‌گرفتن در فضای سبز که مناطق امنی برای آنها به شمار می‌رود، نیروهای امنیتی عراق را هدف قرار می‌دهند.
تحسین الخفاجی با اشاره به عملیات داعش گفت که این عناصر با این اقدام و با سر و صدا کردن در رسانه‌ها در تلاش‌ هستند تا «روحیه ضعیف» خود را بالا ببرند.

واکنش «الکاظمی» به حمله داعش علیه الحشد الشعبی در صلاح‌الدین
نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عراق، عملیات تروریستی علیه الحشد الشعبی را تلاش ناکام برای سوء‌استفاده از درگیری‌های سیاسی جاری کشور دانست.
«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه عراق در واکنش به حمله تروریستی بامداد امروز (شنبه) علیه نیروهای الحشد الشعبی در مناطق «مکیشیفه» و «بلد» واقع استان «صلاح‌الدین» بیانیه‌ای صادر کرد.
در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «السومریه» منتشر شد، آمده است: در نهایت تاسف و افتخار خبر شهادت شماری از قهرمانان الحشد الشعبی را که در حال دفاع از وطنشان در مقابل داعش در مناطق مکیشیفه و بلد در شمال بغداد بودند، دریافت کردیم.
الکاظمی در ادامه ضمن تسلیت به ملت عراق و خانواده‌های این شهدا، گفت: ما به آنها قول می‌دهیم کهگروه‌های تروریستی را به هرکجا که فرار کرده‌اند، تعقیب خواهیم کرد و پایان آنها به دست فرزندان عراق و قهرمانان ما در نیروهای مسلح و الحشد الشعبی نزدیک خواهد بود.
وی افزود: این عملیات تروریستی که گروه‌های تروریستی جنایتکار انجام دادند، تلاشی ناکام برای بهره‌برداری از درگیری‌های سیاسی است که مانع تشکیل دولت و انجام وظیفه ملی آن در حمایت از امنیت شهروندان و پیگرد تروریسم در کشور نیز هست.
وی در ادامه خواستار مسئولیت‌پذیری بیشتر در قبال پرونده تشکیل دولت به دور از روحیه انحصارطلبی و سهم‌خواهی شد.

غول داعش با چراغ سبز آمریکا از چراغ خارج شد
شبکه العالم در تحلیلی نوشت:
- اگرچه درگیری ها میان باقیمانده های داعشی و نیروهای حشد الشعبی در خلال ماه های گذشته همواره وجود داشته است اما تشدید این درگیری ها به ویژه درروزهای اخیر را باید در سایه تحولات چند هفته گذشته تحلیل کرد اولین نکته در این خصوص انکه تشدید درگیری ها دقیقا بلافاصله پس از زمانی صورت می پذیرد که امریکا شماری از سرکردگان و فرماندهان داعشی را از زندانهای "قسد" در شمال سوریه تحویل گرفته و به عراق منتقل کرده است. تاملی در این مساله که دو هفته پیش رسانه ای شد و تشدید درگیری ها ی این روزها گویایی حقایقی معطوف به اصرار امریکایی ها بر احیای داعش در عراق است.
- دومین نکته دراین خصوص انکه مبادرت داعش به عملیاتی این چنین سنگین متعاقب شرایطی صورت می گیرد که امریکا پایگاه های مشترک خود با عراق را تحویل دولت این کشور داد و نیرو و تجهیزات خود را در 3پایگاه نزدیک مرزهای ایران، سوریه و همچنین بغداد متمرکز کرد. بر این اساس می توان حملات دواعش را در هماهنگی با امریکا تحلیل کرد و هدف از آن را نشان دادن عدم توانایی عراق در تامین امنیت خود بدون حضور امریکا معرفی کرد.
- سومین نکته انکه تشدید درگیری ها و تقویت حملات دواعش در آستانه برگزاری اولین نشست به اصطلاح استراتژیک امریکا و عراق طی روزهای اینده میتواند با این هدف صورت گرفته باشد که امریکا با دستی پرتر در این مذاکرات حاضر شود و پیش از مذاکره دولت عراق را به این جمع بندی رسانده باشد که دولت عراق بیش از امریکا نیازمند حضور جدی امریکا در کشورش است.
- بدیهی است مجامع و رسانه های معاند عراق، عملیات دیروز داعش را در سایه اعلام جدایی 4 تیپ حشدالشعبی از این مجموعه به تحلیل بنشینند و از این مساله کم رنگ شدن اصرارها در عراق مبنی بر خروج امریکا از این کشور را استنتاج کنند این درحالی است که از نگاه حشد الشعبی در هر هیبت و شاکله ای داعش همان داعش موصل است و در حقیقت جاده صاف کن و ابزار حضور امریکا در عراق انچنان که در 2014 وماجرای اشغال موصل اینچنین نقش افرینی کرد.درحالی که در موصل حشدالشعبی غول داعش را در چراغ کرد این بار و در سایه تجربه های گذشته به هیچ وجه اجازه خروج این غول از چراغ را ندهد.


نظر شما