شناسهٔ خبر: 39745182 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اتحادیه میهنی: هیات کردی با بغداد به توافق نرسید

بغداد- ایرنا- یکی از اعضای برجسته اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی) اعلام کرد که مذاکرات هیات کردی که درباره اختلاف‌های نفتی با دولت مرکزی به بغداد سفر کرده بود به نتیجه نرسیده است.

صاحب‌خبر -

«محمود خوشناو»  روز پنجشنبه گفت که هیات اقلیم کردستان عراق به سرپرستی «قباد طالبانی» که اکنون در بغداد به سر می‌برد، در گفت وگوهای خود با وزیر نفت «ثامر الغضبان»، به توافق یا پیشرفت نرسیده است تا اختلاف نفتی بین مرکز و اقلیم همچنان پابرجا باشد.

قباد طالبانی صبح روز گذشته (چهارشنبه) در راس هیاتی بلندپایه از مقام‌های اقلیم کردستان وارد بغداد شد؛ هدف از سفر این هیات به پایتخت، حل پرونده‌های اختلافی میان دولت فدرال و اقلیم کردستان عراق اعلام شده است.

این هیات در مدت حضور خود در پایتخت تاکنون با «متیو تولر»، سفیر آمریکا در بغداد، «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر مستعفی، «نوری المالکی»، نخست وزیر اسبق و رهبر ائتلاف دولت قانون، «حیدر العبادی»، نخست وزیر پیشین و رهبر فراکسیون النصر و «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد دیدار و گفت وگو کرده است.

«آوات شیخ جناب»، وزیر دارایی و «امید صباح»، رییس کابینه شورای وزیران اقلیم کردستان از جمله مهمترین اعضای هیات همراه طالبانی در این سفر به شمار می‌روند.

اختلاف‌های اقلیم کردستان عراق و دولت بغداد پس از اعلام اینکه اقلیم درآمدهای حاصل از فروش روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت را به دولت فدرال پرداخت نمی‌کند، شدت یافته است.

دولت مرکزی عراق به نشانه اعتراض، بودجه اقلیم کردستان را قطع کرده و این اقدام سبب شده دولت اقلیم از پرداخت حقوق کارکنان دستگاه‌های اجرایی ناتوان شود.

اربیل این اقدام دولت مرکزی عراق را «بهره‌برداری سیاسی» نامیده در مقابل بغداد، اقلیم کردستان عراق را به نقض قانون و عدم تحویل درآمدهای حاصل از فروش نفت به بغداد متهم کرده است.

به گزارش المعلومه، خوشناو گفت: که این هیات امروز با رهبر ائتلاف الفتح، «هادی العامری» و نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید، «مصطفی الکاظمی» دیدار خواهد کرد تا پرونده روابط ۲ طرف را مورد بحث و گفت وگو قرار دهد.

در روزهای اخیر کارکنان بخش‌های مختلف اداری اقلیم کردستان عراق به نشانه عدم دریافت حقوق ماهانه خود دست به تحصن و اعتراض زدند.

گفته می‌شود هیات اقلیم کردستان عراق که به بغداد سفر کرده از دولت مرکزی خواسته زیان‌های ناشی از اقدام‌ها و ستمگری دولت‌های مختلف عراق از سال ۱۹۶۳ تا سال ۲۰۰۳ میلادی (سقوط صدام) علیه مردم کردستان این کشور که در مجموع ۳۸۵ میلیارد دلار است را پرداخت کند.

نظر شما