شناسهٔ خبر: 39739411 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

درآستانه هفته معلم

جلسه ویدیو کنفرانس وزیر آموزش و پرورش با معلمان برگزیده استانها برگزار شد / حاجی میرزایی : معلمان در سایه تدبیر ،طراحی و ایثار خودشان از شرایط بوجود آمده ،بستر و فرصتی نوین برای تغییر در روشها ایجاد نمودند /مهمترین ماموریت در آموزش و پرورش آماده کردن انسانها برای بهتر زندگی کردن و باهم زیستن است

محسن حاجی میرزایی در جلسه ویدیو کنفرانس با معلمان برگزیده استانها ضمن ابراز خرسندی و قدردانی از اندیشه و تلاش خستگی ناپذیر مجموعه ستادی و صف در ایام تعطیلی مدارس گفت : معلمان در سایه تدبیر ،طراحی و ایثار خودشان از شرایط بوجود آمده ،بستر و فرصتی نوین برای تغییر در روشها ایجاد نمودند

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان  حاجی میرزایی ماه مبارک رمضان را ماه بندگی و عبادت  وبهترین فرصت برای کسب فیض الهی بیان کرد .

وی در آستانه هفته معلم این ایام مبارک را به همه معلمان سختکوش، مسئولیت پذیر ، کوشا و آگاه کشور تبریک گفت .

وزیر آموزش و پرورش ضمن گرامیداشت  یاد وخاطره همه شهیدان سنگر علم وتربیت به ویژه شهیدان مطهری ،رجایی و باهنر گفت : این شهیدان الگوی رفتار و عمل خالصانه در جهت پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت  هستند .

وی اظهار کرد :ویروس کرونا پدیده غیرمنتظره‌ای که دنیا را غافلگیر کرد و  مجموعه محاسبات جمعی ، شغلی و  فعالیت های آموزشی را در جوامع مختلف  با مشکلات و محدودیتهای بسیاری روبه‌رو کرده است و چون پدیده ای جهانی و عالمگیر است همه جوامع در  تلاشند که در مواجه با آن  اقدامات سنجیده و هوشمندانه انجام دهند.

 حاجی میرزایی بیان کرد : از نظر حکمرانی ، بزرگترین چالش کیفیت حکمرانی کشورها در این پدیده رقم خورد و اگر در گذشته معیار تقسیم بندی کشورها ،رشد اقتصادی ، میزان درآمدها ، قدرت نظامی و موقعیت سیاسی بود اما  در جریان کرونا یکی از شاخص ترین معیارهای ارزیابی حکمرانی ها ،چگونه مواجهه شدن با این پدیده مشترک جهانی است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد : این پدیده ،بخش سلامت، کسب و کار ،آموزش و  خدمات را متاثر و محاسبات جمعی  و الگوی روابط بین انسانها  را تغییر داد و در شرایط امروز ،عملکرد نظام سلامت کشور تحت آزمون جهانی قرار گرفت .

وی با اشاره به اینکه متولیان امر آموزش شایستگی و توانمندی لازم را در بازیابی موقعیت خود دارند اظهار کرد : در جریان شیوع بیماری کرونا ،  آموزش و پرورش هم ،در معرض آزمون قرار گرفت و  در  شرایطی که آموزش و خدمات آموزشی با بزرگترین وقفه زمانی مواجهه شد با عملکرد خوب همه حوزه ها  و مشارکت معلمان ،اولیا و دانش آموزان اقدامات خوبی در حال پیگیری و انجام است  تا روند آموزش دانش آموزان تعطیل نشود .

حاجی میرزایی بیان کرد : در آموزش و پرورش نمی توانیم گزاف حرف بزنیم و تبلیغات بدون پشتیبانی انجام دهیم زیرا توسط خانواده ها ارزیابی می شویم  .

وی تصریح کرد :در ایام تعطیلی اجباری مدارس ،از ظرفیت شبکه آموزش صداوسیما وگروههای کلاسی در فضای مجازی برای ادامه روند تعلیم و تربیت بهره گیری شده است.

 وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:در این راستا و باتوجه به اینکه امکان پاسخگویی و تبادل  نظرات معلمان و دانش آموزان در شبکه آموزش فراهم نبود شبکه  دانش آموزی شاد طراحی و در دسترس دانش آموزان و معلمان قرار گرفت .

 حاجی میرزایی ادامه داد: مهمترین ماموریت در آموزش و پرورش آماده کردن انسانها برای بهترزندگی کردن  و باهم زیستن است .

وی بر آگاه سازی جامعه در خصوص اهداف و مفاهیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد .

حاجی میرزایی گفت :  سیاست آموزش و پرورش تسهیل و  کاستن دغدغه های همکاران در بخشهای مختلف اداری و معیشتی  از جمله اعمال مدرک تحصیلی دوم در احکام ،بیمه تکمیلی و مسکن فرهنگیان است .

گفتنی است در این جلسه آرزو عبدالهی از استان سیستان و بلوچستان به عنوان  نماینده انجمن اولیا و مربیان 5 استان قطب جنوب کشورگفت:  در شرایط خاص تعطیلی مدارس به علت شیوع ویروس کرونا آموزش تعطیل نشد و معلمان در سرتاسر کشور مدافعان تعلیم و تربیت بودند.

وی اظهار کرد :  برای تربیت نسلی که توسعه کشور را محقق میکند نیازمند استفاده از همه ظرفیت‌ها ، فرصت‌ها و امکانات موجود هستیم که در حوزه آموزش و پرورش یکی از این ظرفیت های مهم، انجمن اولیا و مربیان است .

آرزو عبدالهی خاطرنشان کرد : در بحث تعامل و مشارکت بین اولیا و مربیان به نظر می رسد این رابطه نیازمند ترمیم و بازنگری است و بازآفرینی نقشه ها باید به صورت شفاف مورد بحث قرار گیرد تا تکلیف والدین  در جریان تربیت واضح و روشن باشد.

نماینده انجمن اولیا و مربیان استان خاطر نشان کرد : در این راستا باید ساز و کار نظام مند و زیرساخت ارتباط به نحوی فراهم شود که ارتباط ازشکل سنتی و رایج خود تغییر و به ارتباط گسترده ،پایدار  و مستمر تبدیل شود که لازمه این ارتباط گسترده  ومستمر ایجاد  اعتماد  بین ولی و معلم است.


وی ادامه داد: آموزش و پرورش با تکیه بر تجارب پیشینیان و یافته های نوین جهانی ، معلم و اولیای دانش آموزان را در کنار هم به گونه ای سازماندهی کند که صلاحیت علمی و حرفه‌ای به عهده معلم و همسوئی و مشارکت در تربیت بر عهده والدین باشد.

 

همچنین بهمن جهانتیغ نماینده برگزیده معلمان استان در این جلسه گفت :معلم نمونه در استان سیستان و بلوچستان آن آموزگاری است که در مناطق دور افتاده مرزی و کمتر توسعه یافته در محلی که فاقد آب و برق و کم ترین امکانات معمول است اما با عشق و لبخند آموزش می دهد تا زندگی با شکوه هرچه تمام تر جریان یابد .

وی افزود :معلم نمونه اینجا معنای خاک و سیل و باد های 120 روزه می دهد،با این حال همکاران بنده در طی چند ماه با شروع تعطیلات اجباری رویه چندین ساله آموزش کاغذی را رها کرده و به شیوه ی آموزش مجازی که تلفیقی از آموزش مدرن و در دسترس است را جایگزین کرده اند تا اولین قدم را در مقابله با کووید 19و دیگر تهدیدها را بردارند.

جهانتیغ گفت :  امروز کیفیت بخشی آموزشی از این بستر سرلوحه قرار گرفته است و معلم در استان درحال حاضربه تولید کننده محتوی و رسانه آموزشی بومی تبدیل گردیده است .

وی ادامه داد: روند استفاده از رسانه های دیجیتال حتی در مناطق دور افتاده با سرعت رو به افزایش است و شبکه آموزشی دانش آموز شاد که خود از بزرگترین گام های آموزش از راه دور است و تحولی بنیادین در سطح آموزش مدارس داشته در بهترین زمان ممکن به کمک آموزش آمده است و میتواند زمینه ساز استمرار این امر با شیوه های نوین و انگیزشی در کنار آموزش حضوری باشد و همکاران فداکار با استفاده از این بستر مناسب سعی در آموزش با متد روز دارند ، بستری که برخلاف گذشته دانش آموزان را فارغ از محدودیت مکانی و زمانی با آموزش مانوس می نماید.
نماینده برگزیده معلمان استان  گفت :با چنین پتانسیل و انرژی نهفته ای جای تجهیزاتی در مدارس استان خالی است که می توانست به مانند سکویی برای پرتاب علم مبدل گردد . بنده به عنوان نماینده این همکاران توجه پدرانه و دلسوزانه حضرتعالی را برای دانش آموزان این خطه شهید پرور خواستارم .

 

گفتنی است در پایان این جلسه به نمایندگی از معلمان برگزیده از بهمن جهانتیغ ، علی باقری فر و فاطمه حیدری امین تجلیل بعمل آمد.

 

 

 

نظر شما