شناسهٔ خبر: 3972829 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم:

برای اتمام بوستان ثامن الائمه (ع) 120 میلیارد ریال اعتبار نیاز است

قم – ایرنا – مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: در حال حاضر برای ساخت بوستان جنگلی ثامن الائمه (ع) 6.5 میلیارد ریال هزینه شده که برای اتمام آن حدود 120 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، احمد عفتان عصر جمعه در حاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی فاز اول درختکاری بوستان جنگلی ثامن الائمه (ع)، در گفت وگو با خبرنگاران درباره ساخت این بوستان اظهار کرد: در سفر پرخیر و برکت رهبر معظم انقلاب اسلامی به قم در سال 1389 مبلغ 40 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این بوستان جنگلی مصوب شد که از سال 1390 تاکنون و از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان مبلغ 60 میلیارد ریال برای این طرح اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین از محل اعتبارات تبصره 22 امسال با مساعدت نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی مبلغ 10 میلیارد ریال مصوب شد که تاکنون 40 درصد آن تخصیص یافته است.

وی گفت: از اهداف اجرای ساخت این بوستان می توان به تامین فضای سبز استان، افزایش سرانه فضای سبز قم به ویژه منطقه یک شهر قم، کنترل ریزگردهای ناشی از وزش بادهای گرم تابستانه، تلطیف هوا و بهبود شرایط آب و هوایی منطقه، جلب اکوتوریسم و افزایش جاذبه های تفریحی، ایجاد اشتغال و توسعه رونق اقتصادی اشاره کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم اظهار کرد: این بوستان در مساحتی به وسعت 435 هکتار ساخته می شود که مساحت جنگلکاری و فضای سبز آن 300 هکتار و مساحت عرصه های اختصاص یافته به معابر و مراکز تفریحی، رفاهی، فرهنگی و بهداشتی آن 102 هکتار است.

وی گفت: تعداد نهال قابل کشت در عرصه بوستان بالغ بر 250 هزار اصله نهال همچون؛ کاج تهران، زیتون تلخ، زبان گنجشک و پسته می باشد که اقدامهای زیربنایی به منظور تامین 55 لیتر در ثانیه پساب و 1.5 لیتر در ثانیه آب خام برای مصارف آبیاری درختان و مصرف بهداشتی صورت گرفته که در این مجموعه همچنین کمپ مدیریت بحران برای نصب دو هزار و 800 چادر و تجهیزات امدادی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در حال حاضر 45 درصد از خدمات زیربنایی این بوستان شامل؛ خرید امتیاز پساب 55 لیتر بر ثانیه، اجرای لوله گذاری خط انتقال پساب به طول پنج کیلومتر، ساخت منبع بتنی آب بهداشتی با ظرفیت 750 متر مکعب، خرید امتیاز آب خام با حجم 1.5 لیتر بر ثانیه، خرید امتیاز برق با مشخصات 400 کیلو وات و اجرای خط انتقال برق به طول نزدیک به دو کیلومتر انجام شده است.

عفتان افزود: اجرای عملیات راهسازی به طول 175 هزار متر مربع، اجرای عملیات دیوارکشی و ساخت انبار به طول 900 متر، اجرای عملیات نهالکاری و تکمیل آبیاری قطره ای به تعداد 49 هزار نهال و اجرای عملیات لوله گذاری آبیاری تحت فشار به همراه ایستگاه فیلتراسیون به طول 120 هکتار از دیگر کارهای زیربنایی صورت گرفته در این طرح است.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی شده است تا آبیاری درختان این بوستان به صورت آبیاری قطره ای انجام شود و در این زمینه اقدامات زیربنایی لازم صورت گرفته است، گفت: برای کشت نهالها در این بوستان 40 درصد از خاک منطقه، 40 از خاک زمینهای کشاورزی اطراف کاشان و 20 درصد کود استفاده شده است و در صورت تامین اعتبار، این طرح تا دو سال دیگر به بهره برداری کامل می رسد و پس از اتمام آن برای نگهداری به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

عفتان با بیان اینکه قم فاقد هر گونه جنگل طبیعی است، گفت: وسعت جنگلهای دست کاشت قم در حدود چهار هزار و 150 هکتار برآورد می شود به عبارتی 0.36 درصد سطح استان را این نوع جنگل تشکیل می دهد که نشاندهنده سرانه فضای سبز پایین قم نسبت به کشور است.

وی با بیان اینکه سرانه فضای سبز استان قم حدود 40 متر مربع است این سرانه را در کل کشور دو هزار متر مربع دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به این عوامل توسعه فضای سبز استان یکی از مهمترین وظایف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم است.

عملیات اجرایی درختکاری فاز نخست بوستان جنگلی ثامن الائمه (ع) قم با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، خداکرم جلالی رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی، حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق صالحی منش استاندار قم، رضا سیار فرماندار قم و جمعی از مسوولان استانی شروع شد.

در پایان این مراسم رییس مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر جهاد کشاورزی، استاندار، فرماندار و مسوولان شرکت کننده استانی هر کدام یک اصله نهال در بوستان جنگلی ثامن الائمه (ع) غرس کردند؛ گفتنی است 15 اسفند ماه روز درختکاری نامگذاری شده است.

بوستان جنگلی ثامن الائمه (ع) قم در کیلومتر 2 آزاد راه قم – گرمسار و در 9 کیلومتری شمال شرقی شهر قم قرار دارد که مساحت کل آن 435 هکتار است که فاز اول این بوستان به مساحت 100 هکتار امروز به بهره برداری رسید. ک / 3

7406/ 6133/

نظر شما