شناسهٔ خبر: 39713572 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی مکزیک مطرح شد؛

سفیر ایران در مکزیک: مردم ایران تشدید فشارهای ‌آمریکا را فراموش نخواهند کرد

تهران- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک تاکید کرد: مردم ایران فراموش نخواهند کرد که در زمانی که زندگی آنها با یک بیماری همه‌گیر تهدید می‌شد، دولت آمریکا نه تنها محدودیت‌ها علیه ‌آن‌ها را حذف نکرد، بلکه فشار و تحریم خود را شدت بخشید.

صاحب‌خبر -

«محمدتقی حسینی» در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی مکزیک (نوتیمکس) با تشریح شرایط دشوار ایران در مقابله با کرونا اظهار داشت: کرونا یک پدیده کاملاً جدید بود. حداقل تا آنجا که نسل من به خاطر دارد، جهان با چنین بحرانی روبه‌رو نبوده است.

وی گفت: سیستم بهداشتی و درمانی ممکن است از نظر تئوری آمادگی لازم برای روبه‌رو شدن با چنین وضعیتی را داشته باشد اما در وضعیت این‌چنینی باید کل جامعه همکاری کرده و اقدامات لازم را انجام دهد. به‌عنوان ‌مثال لازم است تعطیلی کسب‌وکارها صورت گیرد و مردم برای آینده‌ای نامعلوم در خانه بمانند. این یک مشکل چند وجهی است و تحقق همه این موارد باهم آسان نیست.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین درسی که ویروس کرونا می‌تواند برای جامعه به همراه داشته باشد، چیست؟ تصریح کرد: درس‌های فراگرفته شده از این بیماری به‌صورت علمی در حال ثبت ‌شدن است. در بحران بزرگ ویروس کرونا آموختیم که چگونه باید تمام ملت با یکدیگر همکاری کنند. چه کارهایی انجام دهیم تا در یک شرایط خاص و پر از فشار و استرس آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.

هدف و اولویت اصلی دولت، حفظ سلامتی و ایمنی مردم است

حسینی ادامه داد: در عین‌حال آموختیم چگونه می‌توان بهترین خدمات به بیماران را ارائه کرد و از خانواده‌هایی که مجبورند زمان طولانی را در خانه بمانند، حمایت کنیم. بعد از همه اینها باید راهی پیدا کنیم که اقتصاد و کسب و کار نیز به روش مناسبی ادامه پیدا کند و به وضعیت عادی برگردد.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی ایران توانایی بازگشت به شرایط عادی را خواهد داشت؟ خاطرنشان کرد: پیش‌بینی این موضوع دشوار است. دولت تمام تلاش خود برای دستیابی به شرایط عادی را انجام می‌دهد اما هدف و اولویت اصلی حفظ سلامتی و ایمنی مردم است.در بعضی از مناطق اوضاع بهبود یافته است. در عین ‌حال بازگشت به یک شرایط کاملاً عادی نیازمند زمان است.

مردم ایران تشدید فشارهای آمریکا را فراموش نخواهند کرد

حسینی در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران هم گفت: در این شرایط دولت آمریکا یک سابقه سیاه از خود به‌جای گذاشت. شیوع کرونا ‌یک مسئله اضطراری بود که به‌طور مستقیم سلامتی و زندگی مردم را تحت تأثیر خود قرار می‌داد. باید رویکردهای سیاسی در این موضوع از امور بشردوستانه جدا می‌شد.

وی افزود: مردم ایران فراموش نخواهند کرد که در یک مقطع زمانی بسیار مهم که زندگی آنها به دلیل یک بیماری همه‌گیر تهدید می‌شد، دولت آمریکا نه تنها محدودیت را حذف نکرد، بلکه فشار و تحریم خود را شدت بخشید. از این‌رو مردم ایران با دو چالش روبه‌رو بودند؛ از یک‌طرف بیماری همه‌گیر و از طرف دیگر تحریم‌های اعمال‌شده از سوی ایالات‌متحده آمریکا!

این دیپلمات، اقدام دولت آمریکا در عدم لغو تحریم‌ها در زمان شیوع کرونا را عملی جنایتکارانه دانست و ابراز داشت: مطمئنم مردم آمریکا هم از این عمل غیرانسانی دولت آمریکا راضی نیستند. همه سازمان‌ها و فعالان حقوق بشری و بسیاری از سیاستمداران از دولت آمریکا خواستند به دلیل شرایط ویژه ایجاد شده تحریم‌ها علیه مردم ایران را در خصوص کالاهای بشردوستانه کنار بگذارد اما آنها از انجام آن سر باز زدند.

نظام درمانی ایران از بهترین نظام‌های سلامت در جهان است

حسینی با اشاره به وضعیت نظام درمانی ایران بیان کرد: ایران از یک جامعه قوی برخوردار است. نظام سلامت و درمانی ایران یکی از بهترین نظام‌های سلامت در سراسر جهان است. به لطف خدا، مردم ایران بر این مشکل غلبه خواهند کرد؛ اما این رفتارهای غیرانسانی را فراموش نخواهند کرد!

وی درباره همکاری‌های ایران و مکزیک برای مقابله با بیماری کووید۱۹ یادآور شد: همه کشورها باید در مورد این بیماری همه‌گیر از تجربیات یکدیگر بهره بگیرند. ما آماده هستیم تجربیات خود را با مکزیک به اشتراک بگذاریم. به اعتقاد من مهمترین تجربه‌ای که می‌توانم اکنون به آن اشاره کنم تقویت ظرفیت داخلی برای پاسخگویی به موارد مشابه است.

سفیر ایران در مکزیک اضافه کرد: تقویت سیستم‌های نظارت بر بیماری‌های فراگیر تا در شرایطی که خدای نکرده در آینده رخ دهند، به سرعت آن را کشف کند و سپس افزایش توان پاسخگویی که در سریعترین زمان ممکن بتواند بیماری را کنترل کند.

ایالات‌ متحده آمریکا تنش‌ها را به اوج رسانده است

حسینی در مورد روابط ایران و آمریکا عنوان کرد: صریح بگویم که شرایط اصلا خوب نیست. ایالات‌ متحده آمریکا تنش‌ها را به اوج رساند و شانس هرگونه بهبودی و تعامل در روابط را به شکل خطرناکی از بین برد. اکنون تنش در بالاترین سطح خود قرار دارد.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: آنها یک توافق مورد تائید بین‌المللی را نابود کردند، متعاقبا شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کردند و تروریسم اقتصادی را شدت بخشیدند. با ترور سردار سلیمانی که یک قهرمان ملی ایران بود، به یک اقدام جنگی و تروریستی متوسل شدند بنابراین تا زمانی که به اقدامات خصومت‌آمیز خود ادامه دهند، انتظار هر اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای وجود دارد.

این دیپلمات در مورد تاثیر تحولات جهانی بازار نفت و تاثیر آن بر وضعیت اقتصادی ایران اظهار داشت:  ترکیب بحران کاهش قیمت نفت با شیوع کرونا وضعیت پیچیده‌ای را پدید آورده است.با این حال ایران از یک اقتصاد متنوع برخوردار است. خوشبختانه از مدت‌ها قبل ایران سیاستی را دنبال کرده است که بر اساس آن تا حد امکان نقش نفت خام را در اقتصاد کاهش داده است.
وی تصریح کرد: در نتیجه این سیاست اکنون سهم نفت خام در بودجه عمومی چندان چشم‌گیر نیست و نقش کالاهای ساخته شده نهایی و شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد ایران در حال رشد است. با این حال منکر این موضوع نیستم که بحران ایجاد شده در بازار نفت بر اقتصاد جهانی و از جمله اقتصاد ما تأثیر خواهد گذاشت و باید تدابیر مناسبی برای مدیریت اوضاع جدید بیاندیشیم.

سفیر ایران در مکزیک با بیان اینکه جهان در یک گذار بزرگ قرار گرفته است،گفت: باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که حتی چنانچه بحران‌های فعلی پایان یابد، جهان آینده جهانی کاملاً متفاوت خواهد بود. اقتصاد جهانی در آینده شرایط متفاوتی خواهد داشت و کشورهای تولیدکننده نفت موقعیت دشواری را تجربه خواهند کرد. ضروری است دولت‌ها برای پاسخگویی مناسب به وضعیت آینده خود را آماده کنند.

روابط اقتصادی ایران و مکزیک در اندازه دو کشور نیست

حسینی در مورد وضعیت فعلی و آینده روابط ایران و مکزیک هم گفت: ایران و مکزیک از روابط دوستانه‌ای برخوردار هستند و در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و بین‌المللی با یکدیگر همکاری دارند. هرچند روابط اقتصادی و مبادلات تجاری در اندازه توان اقتصادی دو کشور نیست.

وی با تاکید بر اینکه زمینه‌های بهبود روابط ایران و مکزیک وجود دارد، ابراز داشت: یک نکته قابل توجه همکاری دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی است. ایران و مکزیک مواضع مشابهی دارند. هر دو از کشورهای در حال توسعه هستند. هر دو مخالف وجود سلاح‌های اتمی هستند. هر دو نگران تخریب محیط زیست هستند و هر دو خواهان حفاظت از تنوع زیستی و تنوع فرهنگی هستند.

سفیر ایران در مکزیک با بیان اینکه دو کشور می‌توانند در سازمان‌های بین‌المللی مواضع یکدیگر را تقویت کنند، عنوان کرد: در اجلاس اخیر اوپک پلاس، هیات ایرانی به سرپرستی وزیر نفت ایران تلاش زیادی برای کمک به مکزیک و کاهش فشارها بر این کشور برای دستیابی به یک تصمیم‌گیری مناسب از سوی این نشست انجام داد. این نمونه می‌تواند در سایر سازمان‌های و نشست‌های بین‌المللی هم انجام شود.

نظر شما