شناسهٔ خبر: 39696236 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ترکیه طرف‌های یمنی را به حفظ یکپارچگی این کشور فراخواند

تهران - ایرنا - وزارت خارجه ترکیه در پی اعلام تصمیم شورای انتقالی جنوب یمن برای تشکیل دولت خودمختار با صدور بیانیه‌ای طرف‌های درگیر در یمن را به پرهیز از هرگونه اقدامی که یکپارچگی و حاکمیت ملی این کشور را تهدید می‌کند، فراخواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه ترکیه با ابراز نگرانی از تحولات اخیر در یمن بر ضرورت اولویت دادن به بحران انسانی در این کشور در سایه شیوع ویروس کرونا تاکید کرد.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه خود افزوده است که طرف‌های یمنی در شرایط کنونی باید برای کم کردن از رنج مردم این کشور با یکدیگر همبستگی و همکاری داشته باشند و از هر اقدامی که آتش بس را نقض و بحران‌های سیاسی و انسانی را در این کشور تشدید می‌کند، پرهیز کنند.

آنکارا همچنین بر ادامه حمایت‌های خود از تلاش‌های صورت گرفته برای رسیدن به راه حل سیاسی در بحران یمن با محوریت سازمان ملل متحد و ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور تاکید کرد.

اعلام خودمختاری در جنوب یمن

شورای انتقالی جنوب یمن که از حمایت امارات برخوردار است، بامداد روز یکشنبه در استانهای جنوبی یمن حکومت خودمختار اعلام کرد.

این شورا ضمن اعلام خودمختاری در عدن و دیگر استانهای جنوبی یمن، خاطرنشان کرد که وضعیت فوق‌العاده از شنبه شب در این منطقه به مرحله اجرا گذاشته شده است.

اقدام شورای انتقالی جنوب یمن در پی ادامه اختلاف با دولت منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن است که از سوی عربستان حمایت می‌شود.

ائتلاف سعودی نیز روز گذشته (دوشنبه) در واکنش به اعلام خودمختاری شورای انتقالی (تحت حمایت امارات) در استان‌های جنوبی یمن، با صدور بیانیه‌ای بر ضرورت بازگشت اوضاع به شرایط قبل و اجرای سریع توافق ریاض تاکید کرد.

۱۴ آبان ۱۳۹۸ توافقی میان دولت مستعفی مورد حمایت عربستان و شورای انتقالی‌ جنوب یمن مورد حمایت امارات با میانجیگری سعودی‌ها موسوم به توافق ریاض نیز امضا شد.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض می‌توان به استقرار دولت «عبدربه منصور هادی» در شهر عدن طی مدت ۷ هفته، متمرکز شدن نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با «جنبش انصارالله»، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه اشاره کرد.

نظر شما