شناسهٔ خبر: 39695271 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«شک و تردید» پاسخی مناسب به شایعات پیرامون کیم

پکن- ایرنا- یکی از سؤالات نگران کننده رایج میان استراتژیست های شمال شرق آسیا این است که دشمنان هنگامی که قوی هستند خطرناکند یا هنگاهی که ضعیف می شوند.

صاحب‌خبر -

آیا کره شمالی زمانی که رهبری قوی و مطمئن داشته باشد و در جهان ادعا کند تهدید بزرگتری است یا زمانی که ضعیف و بی ثبات است و به مرزهایش حمله کند و همسایگانش را تحت الشعاع قرار دهد؟  این سوال در خلال گزارش هایی مبنی بر اینکه «کیم جونگ اون» رهبر این کشور مریض است یا ممکن است درگذشته باشد، اهمیت و فوریت جدیدی یافته است.

کره شمالی در صدر لیست نگرانی های امنیتی ژاپن قرار دارد، سند دفاعی آمریکا در سال ۲۰۱۹ این کشور را یک تهدید "جدی و قریب الوقوع" می نامد ترس اصلی این است که کره شمالی دارای کلاهک های هسته ای و موشک های بین قاره ای است که به این کشور اجازه می دهد هر دولتی را که بخواهد تهدید کند، خطر این نیست که در این شرایط دولت ها را بترساند، بلکه پیونگ یانگ فکر می کند که این کار را انجام دهد، محاسبه غلط و مرگبار برای همه طرف ها.

دو هفته پیش، کره شمالی مشغول پرتاب انواع موشک های کوتاه برد بود موضوعی که تصور می شود پیونگ یانگ به دنبال جلب توجه جهانی علیرغم شیوع ویروس کرونا است تلاشی برای یادآوری به جهان که با وجود شیوع COVID-۱۹ همچنان قدرتی مهم در سطح بین الملل است.

آزمایش های اواسط ماه آوریل چهارمین آزمایش این کشور در سال جاری بود موضوعی که نشان می دهد پیونگ یانگ به هشدار سال گذشته خود مبنی بر اینکه ایالات متحده باید «سیاست خصمانه» خود را به پایان ببرد یا اینکه کیم کشور خود را در «مسیری جدید» " قرار می دهد تأکید دارد عملی که احتمالاً به تعلیق آزمایش های موشکی و هسته ای دوربرد پایان می دهد و به آمریکایی ها و متحدانشان نشان می دهد که یک سیاست واقعاً خصمانه چگونه است.

نگرانی در مورد قدرت کره شمالی یک پدیده نسبتاً جدید است تا حدود یک دهه یا بیشتر از این، نگرانی اصلی، آسیب پذیری های کره شمالی بود در دهه ۱۹۹۰ میلادی میلیون ها نفر در این کشور از قحطی و گرسنگی جان باختند و برنامه ریزان امنیتی نگران فروپاشی و وقوع تورم و آشفتگی بودند آنها پیش بینی کرده بودند موج پناهندگان، گرسنگی و محرومیت افسار گسیخته زیاد شود اما تغییر رویکرد این کشور به سمت ساخت سلاح های هسته ای ورق را بر گرداند گزارش هفته گذشته درباره بیماری کیم، ترس از ضعف در قلب کره شمالی را دوباره زنده کرد سرلشکر رابرت اشلی، رئیس آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده، در سال ۲۰۱۸، گفته بود کره شمالی سخت ترین هدف جمع آوری اطلاعات است.

دنیا آن ۳۴ ساعت سکوت مقامات کره شمالی در مورد درگذشت «کیم ایل سونگ»  بنیانگذار دولت کره شمالی در ژوئیه ۱۹۹۴ را فراموش نکرده است یا وقتی که «کیم جونگ ایل» فرزند و جانشین وی در دسامبر ۲۰۱۱ درگذشت؛ اعلامیه رسمی فوت دو روز بعد منتشر شد نشست سران و حتی روابط خارق العاده بین کیم و رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ هم این مسئله را تغییر نداده است.

در خلاء، شایعات زیاد می شوند هرچه ملال آورتر و وحشتناک تر باشند بهتر باورپذیر می شوند مدتی اعتقاد بر این بود که "جانگ سونگ تاک" عموی کیم توسط یک سگ کشته شده است، ادعایی که توسط یک رسانه اجتماعی چینی طنز اختراع شده بود یا شایعاتی مانند اینکه مقامات این کشور اغلب طبق گزارش های اطلاعاتی اعدام می شوند ولی مدتی بعد دوباره ظاهر می شوند.

به همین دلیل «شک و تردید» پاسخ مناسب به گزارشی است که می گوید «کیم جونگ اون» پس از یک عمل جراحی پزشکی بیمار و یا فوت شده است این اخبار اولین بار از یک منبع خبری کره ای به نام «Daily NK»، یک وب سایت مستقر در سئول، سرچشمه گرفته است که گزارش داد که کیم در ۱۲ آوریل یک عمل جراحی قلب انجام داده است منابع چینی متعاقباً تأیید کردند که یک تیم پزشکی چینی برای مشاوره در مورد رهبر کره شمالی به پیونگ یانگ اعزام کرده اند در ادامه یک رسانه ژاپنی گزارش کرد که کیم در وضعیت نباتی است.

اما از سوی دیگر منابع رسمی چین، ایالات متحده و کره جنوبی این خبر را تکذیب می کنند حتی ترامپ هم این گزارش را "نادرست" عنوان کرد تحلیلگران به عدم وجود هرگونه حرکات غیرمعمول در کره شمالی که نشان دهنده مشکلی در رهبری کشور باشد باور دارند با این حال آنها تایید کرده اند که کیم در ۱۵ آوریل روز بزرگداشت پدر بزرگ خود، مهمترین تعطیلات ملی کره شمالی شرکت نکرده است وی از زمان تصدی مقام رهبری این کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی هر سال در این مناسبت شرکت می کرد.

نظر شما