شناسهٔ خبر: 39685135 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تأثیر روزه‌داری در نابودی سلول‌های معیوب

آرزو یارکه سلخوری

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان قزوین گفت: در تحقیقات ثابت‌شده که در بدن هنگام روزه‌داری سلول‌هایی که تخریب‌شده و کارایی خود را از دست‌ داده‌اند با فرایندی به نام مرگ برنامه‌ریزی شده از بین می‌روند و این امر به پیشگیری از بیماری‌های مختلف و جلوگیری از تکثیر غیرطبیعی سلول‌هایی که ممکن است سرطانی باشند، کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

عطیه رزازی، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تغذیه در ماه مبارک رمضان تصریح کرد: در این روزها که شاهد شیوع کرونا هستیم عده‌ای نگران هستند که با روزه‌داری سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شود، این در حالی است که اگر روزه‌داری صحیح باشد و اصول تغذیه رعایت شود به تقویت سیستم ایمنی بدن هم کمک می‌کند.

وی افزود: در ایام روزه‌داری زمانی که سلول دچار گرسنگی کوتاه‌مدت می‌شود مقاومت آن افزایش می‌یابد و این امر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسیاری خواهد کرد، یکی از مهم‌ترین تأثیرات روزه‌داری بر جسم انسان این است که بدن فرصت بازسازی و پاک‌سازی سلول‌های بدن را پیدا می‌کند.

رزازی خاطرنشان کرد: در تحقیقات ثابت‌شده که در بدن هنگام روزه‌داری سلول‌هایی که تخریب‌شده و کارایی خود را از دست‌ داده‌اند با فرایندی به نام مرگ برنامه‌ریزی شده از بین می‌روند و این امر به پیشگیری از بیماری‌های مختلف و جلوگیری از تکثیر غیرطبیعی سلول‌هایی که ممکن است سرطانی باشند، کمک می‌کند.

وی عنوان کرد: محدود کردن دریافت انرژی باعث ارتقاء سلامت و طول عمر بیشتر فرد می‌شود به همین دلیل است که حتی به افرادی که نمی‌توانند روزه‌بگیرند توصیه می‌شود زمان‌هایی در طول روز ساعاتی گرسنگی را تحمل کنند و از پرخوری و ریزه خواری پرهیز کنند تا واکنشهای التهابی در بدن کاهش یابد و مقاومت بدن بالاتر برود و همچنین سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان قزوین بیان کرد: در ایام ماه رمضان باید تعادل و تناسب مواد غذایی حفظ شود، خوردن دو تا سه واحد میوه، لبنیات، پروتئین، گوشت و تخم‌مرغ بین افطار تا سحر مواد موردنیاز بدن را تأمین می‌کند، افرادی که این مواد را در برنامه غذایی خود گنجاندند دیگر استرس ضعف  سیستم ایمنی بدنشان را نداشته باشند.

باورهای غلط درباره کرونا

وی تأکید کرد: باورهای غلطی در خصوص ابتلا به کرونا وجود دارد برای مثال می‌گویند خوردن زنجبیل از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند درحالی‌که تحقیقات علمی این موضوع را تایید نکرده است و زنجبیل هم مثل سایر مواد آنتی اکسیدانی مانند زردچوبه، میوه‌ها، ویتامین‌ها و ... می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند ولی استفاده بیش از اندازه توصیه نمی‌شود.

این دانش‌آموخته رشته تغذیه اظهار کرد: باور اشتباه دیگر این است که به‌منظور جلوگیری از ابتلا به کرونا مواد غذایی گرم استفاده کنیم درحالی‌که فرد باید با توجه به طبع بدنش غذای مناسب انتخاب کند و تعادل در مصرف مواد غذایی را رعایت کند. اگر فردی بدنش تمایل به غذای گرم یا سرد دارد مشکلی وجود ندارد و می‌تواند غذای متناسب با تمایلش استفاده کند.

رزازی بیان کرد: آنچه در ماه رمضان و ایام روزه‌داری اهمیت دارد خوردن میوه و سبزیجات است چراکه املاح موجود در میوه و سبزی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، اما آنچه در ظاهر اتفاق می‌افتد این است که سرانه مصرف میوه در ماه رمضان کم می‌شود و افراد بیشتر از مواد غذایی چرب و شیرین استفاده می‌کنند.

وی یادآور شد: لیموترش و مرکبات منبع غنی ویتامین c هستند؛ اگر فردی نتواند لیموترش تهیه کند با سایر مرکبات مانند پرتقال و حتی کیوی و سبزیجاتی مثل فلفل دلمه‌ای می‌تواند ویتامین مورد نظر بدنش را تأمین کند، لزومی به استفاده مکمل غذایی بدون تجویز پزشک وجود ندارد بلکه ویتامین‌ها باید از طریق مواد غذایی طبیعی دریافت شود.

در ایام روزه‌داری چه بخوریم؟

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان قزوین تصریح کرد: در ماه رمضان مصرف شکر، چربی و روغن افزایش پیدا می‌کند و عدم توازن مواد غذایی می‌تواند به بدن آسیب بزند، اگر فردی نان، برنج و قندهای ساده مثل شیرینی‌ها و زولبیا و بامیه را بیش از اندازه استفاده کند، از مصرف گروه‌های غذایی مفیدی مثل شیر و لبنیات غافل می‌شود.

وی با اشاره به مصرف آب در ماه رمضان بیان کرد: برای جلوگیری از تشنگی در روزهای ماه رمضان باید از منابعی استفاده کرد که آب موردنیاز بدن تأمین شود، خوردن چندین لیوان آب باعث رفع تشنگی موقتی می‌شود ولی استفاده از مواد غذایی مثل کاهو و سبزیجات که دارای  فیبر و آب زیادی هستند به تأمین آب بدن کمک زیادی می‌کنند.

رزازی اظهار کرد: غذاهای سرخ‌شده، کباب شده و غذاهای شیرین باعث عطش و تشنگی می‌شود،  بنابراین در وعده‌های غذایی به‌ویژه سحر چربی و قند و گوشت کبابی کمتر استفاده شود، در طول ایام روزه‌داری باید سعی شود هر سه وعده غذایی سحر ، افطار و شام خورده شود.

وی افزود: وعده سحری باید مثل وعده ناهار باشد یعنی باید از غذاهایی استفاده کنیم که ضمن برخورداری از کربوهیدرات‌ها مثل برنج و نان دارای گروه پروتئینی گوشت و حبوبات باشد و از طرفی سعی کنیم سبزیجات مختلف مثل انواع  سالاد را نیز در این وعده بگنجانیم.

این کارشناس ارشد تغذیه اظهار کرد: وعده افطار نیز باید چیزی شبیه وعده صبحانه باشد می‌توان در این وعده از پنیر، تخم‌مرغ و گردو و سبزیجات استفاده کرد، بهتر است با شیر یا آب گرم که البته هم‌دما با بدن است استفاده شود، استفاده از ترکیبات شیرین در حین افطار مثل خرما و توت خشک کمک خوبی می‌کند تا قند خون به حالت تعادل برسد.

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که در وعده افطار اهمیت دارد کم کردن حجم وعده افطار برای خوردن یک شام سبک است؛ شام سبک هم می‌تواند آش و یا سوپ باشد، خوردن میان وعده شامل میوه نیز پس از صرف شام موضوع دیگری است که به روزه‌داری با اصول صحیح کمک می‌کند سعی کنید در میان وعده از میوه استفاده کنید.

رزازی در ادامه خاطرنشان کرد: افرادی که پیش‌ازاین به کرونا مبتلا شدند نیز باید توجه کنند که تا ۶ هفته پس از بیماری بهتر است که روزه نگیرند البته باید این امر با نظر دکتر متخصص باشد، فردی که هنوز سرفه می‌کند یا دچار ضعف و بی‌حالی است با نظر دکتر نباید روزه‌ بگیرد.

انتهای پیام

نظر شما