شناسهٔ خبر: 39679048 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

پژوهش تازه دانشمندان درباره کرونا در محیط‌های شلوغ

تقویت فرضیه انتشار کرونا در ذرات معلق در هوا

صاحب‌خبر -
گروه علمی: نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که در اتاق‌ها یا محل‌های شلوغی که امکان تهویه هوا در آنها وجود ندارد، ویروس کرونا زمان بیشتری در فضا باقی می‌ماند.

به گزارش بلومبرگ، این پژوهش، فرضیه انتشار کرونا از طریق ذرات معلق در هوا را تقویت می‌کند. محققان دو بیمارستان در ووهان چین ذرات شناور آلوده به ویروس کرونا را در فضای توالت‌های بیمارستان و اتاق‌هایی که کادر پزشکی لباس‌ها و تجهیزات حفاظتی را عوض می‌کنند، یافته‌اند. نتایج این پژوهش روز دوشنبه منتشر شد اما در مورد احتمال انتقال کرونا از طریق ذرات آلوده معلق در هوا توضیحی نداد. محققان اعلام کرده‌اند که یافته‌های آنها اهمیت تهویه هوا، محدود کردن تجمع افراد و ضدعفونی دقیق محیط را یادآوری می‌کند. از زمان شیوع کرونا در ماه‌های اخیر، انتشار این ویروس از طریق هوا یکی از موضوعات مورد بحث بوده است. در حالی که کرونا تاکنون بیش از ۳ میلیون نفر را در سراسر دنیا مبتلا کرده است، دانشمندان همچنان تلاش می‌کنند تا به اطلاعات تازه‌ای در مورد نحوه انتشار این ویروس دست پیدا کنند. همچنین بیش از ۸۹۳ هزار نفر از مبتلایان بهبود یافته و حدود ۲۰۹ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

آلمان ماسک زدن را برای جلوگیری از شیوع کرونا اجباری می‌کند
قواعد جدید که روز دوشنبه ۸ اردیبهشت در آلما ن اعلام شد زدن ماسک‌ را برای اغلب افراد در وسائل نقلیه عمومی، قطارهای بین‌شهری و فروشگاه‌ها اجباری می‌کند.
به گزارش گاردین، قانون Maskenpflicht (عوارض ماسک) در ۱۵ ایالت از ۱۶ ایالت آلمان از صبح دوشنبه به اجرا در آمد. ایالت شمالی شلسویگ- هولستین از روز چهارشنبه این قانون را به اجرا در می‌آورد. افرادی که ماسک نزنند ممکن است  مجبور به پرداخت جریمه‌هایی از ۲۵ تا ۱۰۰۰۰ یورو بر حسب مناطق متفاوت آلمان شوند. البته برخی از ایالت‌ها مانند برلین و براندنبورگ گفته‌اند این جریمه را  تحمیل نمی‌کنند  و در عوض بر ماسک زدن به عنوان نشانه‌ای احترام دوجانبه افراد به یکدیگر تاکید دارند. ایالت‌های دیگر گفته‌اند چند روزی مردم را آزاد می‌‌گذارند تا به این قواعد جدید عادت کنند.
بالاترین جریمه‌ها از مغازه‌دارانی گرفته خواهد شد که معلوم شود کارکنانش ماسک نمی‌زند و در برخی از ایالت‌ها یک سیستم افزایش جریمه برای افرادی که به طور مکرر از قانون ماسک زدن اجباری تخطی کنند، در نظر گرفته شده است.
البته مقامات آلمانی تاکید می‌کنند که این ماسک‌ها لزوم نباید ماسک پزشکی باشند. روسری یا پارچه‌ای دور دهان یا بینی هم کفایت می‌کند. خیاطان و نیز دوزندگان تفریحی در سراسر آلمان با موجی بالایی از تقاضا برای ماسک‌های پارچه‌ای روبرو شده‌اند. برخی از ایالت‌ها مانند ساکسونی و مکلنبرگ- ورپومرن گفته‌اند خودشان ماسک‌ها را در اختیار شهروندانشان خواهند گذاشت. یک نظرسنجی بوسیله انستیتوی پژوهش بازار کانتار نشان داد که پذیرش عمومی برای ماسک زدن بسیار بالا است، به طوری که ۹۷ درصد از افراد پرسش‌شده از این مقررات حمایت کرده‌ و اهمیت آن برای کمک به جلوگیری از انتشار کروناویروس پذیرفته‌اند.

محققان فرانسوی تاثیر «توسیلیزومب» در درمان کووید-۱۹ را تایید کردند
 نخستین نتایج یک آزمایش بالینی نشان می‌دهد که داروی روماتیسم برای درمان عوارض سخت کووید-۱۹، بیماری ناشی از ویروس کرونا، اثرات بسیار مثبت دارد. محققان فرانسوی از این یافته به عنوان خبری خوب در میان انبوه تحقیقات جاری جهت یافتن درمان قطعی و یا کاهش عوارض ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ یاد می‌کنند. در حالیکه شمار آزمایش‌های بالینی واکسن و داروهای درمان این بیماری در جهان رو به افزایش است نهاد دولتی هماهنگ کننده امور بیمارستان‌های پاریس و منطقه ایل- دو-فرانس موسوم به «کمک‌های عمومی-بیمارستان‌های پاریس» روز دوشنبه با انتشار نتایج اولیه آزمایش داروی توسیلیزومب به روی بیماران از تاثیر مثبت این دارو در کاهش عوارض شدید کووید-۱۹ خبر داده است. «توسیلیزومب» دارویی است که از آن برای درمان روماتیسم،‌ بیماری‌های مفصلی و آرتریت استفاده می‌شود. استفاده از این دارو همچنین روشی شناخته شده برای سرکوب سیستم ایمنی است تا بیماری‌های مرتبط با روماتیسم در مدت زمان کمتری بهبود بیابند. در گزارش نهاد هماهنگ کننده امور بیمارستانی در منطقه پاریس آمده است که بر اساس نتایج تحقیق انجام شده،‌ داروی «توسیلیزومب» نقش موثری در جلوگیری از واکنش‌‌های شدید و غیرطبیعی سیستم ایمنی موسوم به «طوفان سیتوکین» در بدن برخی بیماران بسیار بد حال مبتلا به کووید-۱۹ دارد.
سیتوکین‌ها که هنگام مواجه شدن بدن با عفونت و پیش از هر حمله دیگر ویروسی از سوی سیستم ایمنی آزاد می‌شوند در شرایط عادی زمینه ایجاد نوعی هشدار را برای مقابله با عوامل بیرونی فراهم می‌کنند. این در حالیست که طوفان سیتوکین وقتی ایجاد می‌شود که سیتوکین‌ها در تلاشی اشتباه برای ایمن نگه‌داشتن بدن، به اعضای مختلفی ازجمله ریه‌ها و کبد حمله می‌کنند و ممکن است درنهایت موجب مرگ بیمار شوند. آزمایش بالینی انجام شده برای تاثیر داروی «توسیلیزومب» بر بیماران کووید-۱۹ نشان می‌دهد که واکنش‌های شدید و غیر طبیعی سیستم ایمنی افرادی که این دارو به آنها داده شده به خوبی مهار شده و از وخامت و حتی مرگ آنها نیز جلوگیری به عمل آمده است. داروی «توسیلیزومب» به صورت بالینی به روی ۱۲۹ بیماری که به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ به شکل حاد از عفونت ریه رنج می‌بردند آزمایش شده است. در بیانیه نهاد هماهنگ کننده امور بیمارستانی در منطقه پاریس آمده است که این بیماران در عین حال در وضعیتی نبودند که به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شوند. هزینه درمان با این دارو ۹۰۰ یورو عنوان شده که یک دهم هزینه بستری شدن بیماران دارای عواض حاد در بخش مراقبت‌های ویژه یعنی ۹۰۰۰ یورو است.

شمار موارد ثابت‌شده عفونت کرونا در جهان از ۳ میلیون گذشت
آخرین ارقام دانشگاه جانز هاپکینز در روز دوشنبه ۸ اردیبهشت نشان می‌دهد که شمار موارد ثابت‌شده عفونت با ویروس کرونا در جهان به ۳۰۱۷۸۰۶ مورد رسیده است. آمریکا با ۹۷۹۰۷۷ مورد عفونت ویروس کرونا بیشترین موارد را در میان کشورهای جهان دارد که تقریبا شامل یک سوم کل موارد کووید-۱۹ در جهان می‌شود. آمریکا با ۵۵۵۶۳ مرگ ناشی از ویروس کرونا از لحاظ تلفات بیماری هم در رده اول جهان قرار دارد.
- شمار مرگ‌های بیمارستانی ناشی از ویروس کرونا در بریتانیا روز دوشنبه ۳۶۰ مورد افزایش یافت و شمار کل تلفات در این کشور به ۲۱۹۰۲ مورد رسید. این ارقام شامل مرگ‌ها در خانه‌ها و آسایشگاه‌ها نمی‌شود که بر اساس برخی از تخمین‌ها نسبت بزرگی از کل مرگ‌ها هستند.
- ایتالیا ۳۳۳ مورد مرگ جدید ناشی از کووید-۱۹ را در ۲۴ ساعت گذشته گزارش کرده که ۷۲ مورد بیش از روز قبل است. شمار افراد دچار عفونت فعال با ویروس کرونا در ایتالیا با کاهشی ۲۹۰ موردی به ۱۰۵۸۱۳ مورد رسید. ایتالیا تا به حال در مجموع ۱۹۹۴۱۴ مورد عفونت کرونا گزارش کرده ست.
- آندرس مانوئل لوپز ابرادور، رئیس‌جمهور مکزیک می‌گوید این کشور توانسته است شیوع ویروس کرونا «مهار کند»، اما به طور گسترده‌ای تصور می‌شود که موارد کووید-۱۹ در مکزیک کم‌شماری می‌شوند. مکزیک نخستین مورد بیماری در اواخر ماه فوریه گزارش کرد و شمار موارد ثبت‌شده عفونت در این کشور در حال حاضر ۱۴۶۷۷ مورد شامل ۱۳۵۱ مورد مرگ است.
- سوئیس اقدامات برای کاهش قرنطینه عمومی را آغاز کرده است و دندانپزشکان، سلمانی‌ها و آرایشگاه‌ّا و سالن‌ها ماساژ از جمله خدماتی هستند که اجازه پذیرفتن مشتریان را پیدا کرده‌اند. اغلب فروشگاه‌های دیگر، مدارس و بازارهای غذایی از ۱۱ مه (۲۲ اردیبهشت) اجازه بازگشایی پیدا خواهند کرد و بازگشایی مدارس فنی‌وحرفه‌ای و دانشگاه‌ها به ۸ ژوئن (۱۹ خرداد) موکول شده است.
- افغانستان بیشترین میزان افزایش موارد روزانه عفونت کرونا را گزارش کرد که ناشی اوج‌گیری مداوم شیوع بیماری در شهر قندهار در جنوب این کشور است و وزیر بهداشت این کشور درباره دو هفته بحرانی پیش روی این کشور هشدار داد.
- دکتر تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید شیوع کرونا باعث شده است که واکسیناسیون بیش از ۱۳ میلیون نفر در جهان در برابر سایر بیماری‌های واگیردار به تاخیر بیفتد. به گفته تدروس برنامه‌ها واکسیناسیون بر ضد فلج اطفال، سرخک، وبا، HPV، تب زرد و مننژیت تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

نظر شما