شناسهٔ خبر: 39677391 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

آمار کرونا در ایران

شهرهای وضعیت سفید کرونا در ایران

معاون وزیر یهداشت از قرار گرفتن 116 شهر در وضعیت سفید کرونا در ایران و 60 شهر در وضعیت قرمز خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، با گذشتن چند ماه از آغاز شیوع بیماری کرونا در ایران تا حدی شیوع آن تحت کنترل درآمده اما وزارت بهداشت هشدار داده در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی پیک دوم بیماری از راه خواهد رسید. در حال حاضر شهرهای وضعیت سفید کرونا در ایران به 116 و شهرهای وضعیت قرمز به 60 رسید.

 

شهرهای وضعیت سفید کرونا کدامند؟

شهرهای وضعیت سفید کرونا در ایران شهرهایی هستند که طی دو هفته گذشته هیچ بیمار جدیدی نداشته اند یا تعداد بیماران گزارش شده زیر یک شهر بوده و یا روزانه دو دهم یا سه دهم بیمار به طور میانگین در آنها ثبت شده است.

 

معاون وزیر بهداشت با اعلام این خبر اسامی شهرهای وضعیت سفید کرونا در ایران را اعلام نکرد و دلیل آن تجربه روزهای اول اعلام آمار کرونا در ایران بود که مردم به سمت شهرهای سفید کرونا هجوم بردند و باعث شیوع گسترده بیماری در آن مناطق شدند.

 

نمونه این موارد بوشهر بود که تا مدتها بعد از شیوع ویروس کرونا هیج نمونه مثبتی در آن گزارش نشده بود اما به محض اینکه وضعیت آن اعلام شد ورودی های شهر با ترافیک سنگین مواجه شد و یک هفته بعد تعداد زیادی بیمار کرونا در آن گزارش شد.

 

وزارت بهداشت نیز اعلام کرده قرار گرفتن یک شهر در وضعیت سفید به معنی پایان کرونا در آن نیست و شرایط می تواند تغییر کند.

 

با اعلام وضعیت سفید کرونا در 116 شهر اصناف و اماکن شغلی که ریسک پایینی دارند در آنها بازگشایی شده اما شرایط تحت نظارت قرار دارد. در برخی از این شهرها مساجد به صورت محدود و بدون برنامه های جمعی بازگشایی شدند اما هنوز اماکن زیارتی بازگشایی نشده تا اعلام بعدی وزارت بهداشت.

 

جمعیت کل شهرهای وضعیت سفید در کشور حدود 15 میلیون است و در غالی مناطق درگیر کرونا هستیم.

 

 

آیا شهرهای جنوبی در وضعیت سفید کرونا هستند؟

متاسفانه ویروس کرونا حساسیت زیادی به گرما تا کنون نشان نداده و در برخی مناطق گرمسیری کماکان شیوع دارد و 116 شهری که در وضعیت سفید قرار دارند به 24 استان مختلف تعلق دارند و اینگونه نیست که شهرهای جنوبی سفید باشند و باقی شهرها قرمز.

 

شهرهای وضعیت قرمز کرونا در ایران

این شهرها عمدتا مراکز استان ها و شهرهای پرجمعیت تر هستند و در کل کشور پراکنده اند. شاخص سنجش شهرهای وضعیت قرمز کرونا در ایران ابتلای 5 الی 35 بیمار به ازای هر 100 هزار نفر طی دو هفته گذشته است.

 

تناقض گویی مسئولین درباره بازگشایی حرم ها و اماکن مذهبی

چند روز پیش جمعی از سخنران ها، مداحان و هیئت های مذهبی با ارسال نامه ای به ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به دایر شدن بسیاری از اماکن و فعالیت های عمومی، خواستار بازنگری در ادامه تعطیلی حرم ها، مساجد و اماکن مذهبی شدند.

 

<div id="video-display-embed-code_119020" ><script type="text/JavaScript" src="https://rahbordemoaser.ir/fa/news/play/embed/41485/119020?width=400&height=300"></script></div>

 

روز گذشته رییس جمهور در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت: در مناطقی که سفید اعلام شود حرم ها و اماکن مذهبی بازگشایی و نمازجمعه و جماعات نیز برپا خواهد شد.

 

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت نیز روز گذشته با اشاره به وجود حداقل ۳۰۰ نقطه سفید در کشور گفت: بزودی در مناطقی که وضعیت آنها سفید اعلام شود، نماز جماعت و جمعه برگزار می‌شود.

 

شامگاه یکشنبه ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت در بخش خبری سیما گفت: حتی در شهرهای وضعيت سفيد هم اجازه برگزاری مراسم های عمومی داده نخواهد شد.

 

علی رغم دایر شدن بسیاری از اماکن عمومی، پارک ها، بوستان ها و مراکز خرید همچنان بازگشایی حرم های مطهر، مساجد و حسینیه ها در هاله ای از ابهام است.

 

وضعیت سفید یک سوم شهرهای گیلان از نظر کرونا


استاندار گیلان با اشاره به اینکه در حال حاضر یک سوم شهرهای استان گیلان وضعیت سفید در زمینه کرونا دارند، گفت: بازگشایی مساجد بعد از بررسی های کامل تر در شهرهای سفید انجام خواهد شد.

 

 

نظر شما