شناسهٔ خبر: 39625623 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

جزئیات جمع آوری معتادان متجاهر در آینده نزدیک

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا: حدود 17 تا 18 هزار معتاد متجاهر در پایتخت داریم که برای درمان و نگهداری آنها ارگانهایی همکاری و تعامل دارند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

سردار محمد مسعود زاهدیان - رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: مقدمات جمع آوری معتادان در تهران و استان ها فراهم شده است در روزهای آینده کلید خواهد خورد.

سردار زاهدیان در ادامه گفت: بر اساس پیش بینی ها و آمار بدست آمده 17 تا 18 هزار معتاد متجاهر در سطح شهر تهران وجود دارد که بعد از تغییرات در مدیریت ستاد مبارزه با مواد مخدر شکل گرفت ظرفیت نگهداری تا سطح 15 هزار نفر برای معرفی به مراکز درمان فراهم شده است.

نیروی انتظامی انتقال افراد به غربالگری را به عهده دارد در کنار آنها شهرداری ها و بهزیستی و سازمان زندان ها برای نگهداری معتادان همکاری و تعامل دارند. 

جزئیات جمع آوری معتادان متجاهر از 8 اردیبهشت

سردار زاهدیان گفت: شورای همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر در سطح کشور مسئولیت فرماندهی و سازماندهی بین بخشی را عهده دار است. برای انتقال به مراکز ماده 16 از نظر اعتیاد و ویروس کووید 19 افراد غربالگری می شوند که در دو گروهی که تقسیم می شوند از نظر اعتیاد و ابتلا به کووید 19 اول مورد مورد ارزیابی قرار می گیرد که در صورت ابتلا به مراکز قرنطینه انتقال داده می شوند. درصورتی که به ویروس کرونا مبتلا نباشند به مراکز ماده 16 عادی انتقال داده می شوند.

 او افزود: نیروی انتظامی بر اساس قانون وظیفه نگهداری را ندارد اما برای کمک به دستگاه های متولی نگهدار معتادان مراکزی ایجاد شده که تا امروز حدود 610 معتاد نگهداری و درمان می شوند. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در ادامه گفت: وظیفه جمع آوری کارتن خواب ها بر عهده شهرداری است اما نیروی انتظامی نیز در این زمینه با شهرداری ها همکاری می کند.

سردار زاهدیان گفت: با توجه به پراکندگی زیاد معتادان و میزان مزاحمت های امنیتی و بهداشتی این افراد مشکل اساسی قانون است که مدت هاست پیگیر هستیم که 6 ماه برای نگهداری این افراد کافی نیست و باید تا زمان بهبودی کامل در مراکز درمانی باشند و با پیگیری نیروی انتظامی این زمان به یکسال که دو دوره شش ماهه است افزایش یافت.

جزئیات جمع آوری معتادان متجاهر از 8 اردیبهشت

فرید براتی مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی در ارتباط تلفنی گفت: کمیته درمان مبارزه با اعتیاد در وزارت بهداشت است و به همین دلیل مصوب کردند طرح های جمع آوری معتادان داشتند و کمیته درمان کار جمع اوری را به دلیل انتقال بیماری کرونا ممنوع کرد.  اما پس از مصوب شدن اجرایی شدن جمع اوری معتادان متجاهر کمیته درمان استانداردها و دستورالعمل هایی را تعیین کردند که عمل شود. 

آقای براتی در ادامه درباره مراکز ماده 16 نیز گفت: طبق دستورات دادستانی و مقامات قضایی ارائه می دهند ممکن است مدت زمان نگهداری افزایش یابد که به دلیل امکان نداشتن نگهداری بیش از زمان تعیین شده تعدادی از معتادین ترخیص شدند. 

در دستور العملی که در کمیته درمان مصوب شده است دو مرکز غربالگری برای قرنطینه و درمان در نظر گرفته شده است که در این مراکز زعایت دستورالعمل ها  ضوابط باید اجرا شود. 

جزئیات جمع آوری معتادان متجاهر از 8 اردیبهشت

سید مالک حسینی رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری در ارتباط تلفنی گفت: مرکز مهر سروش 600نفر و گرمخانه ها نیز تعداد 2 هزار و 500 نفر را نگهداری می کنند که حتی یک مورد ابتلا به کرونا را نداشتیم. 

نزدیک به 12 هزار نفر در دسته بندی معتادان متجاهر در تهران وجود دارد که  شهرداری 600 نفر را جمع آوری و در گرمخانه های استان تهران نگهداری می کند.

علیرضا زالی - فرمانده عملیات مدیریت مقابله با کرونا در شهر تهران در ارتباط تصویری گفت: 86 مورد در 24 ساعت گذشته در بیمارستان ها بستری شده اند اما نسبت به 48 ساعت گذشته حدود منفی 5 درصد کاهش را در بیمارستان های تهران تجربه کرده ایم . نکته مهم این است که شاید کاهش موارد بستری در روزهای اخیر ارتباط زیادی با طرح فاصله گذاری اجتماعی اوایل فروردین باشد البته میزان ابتلا و کاهش نیاز به مدت زمان بیشتر دارد.

نظر شما