شناسهٔ خبر: 39592871 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

قدیری ابیانه در گفت‌وگوی تفضیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

شکست نظامی آمریکا در طبس ابهت این کشور را از بین برد/ کشور‌های مختلفی درگیر عملیات پنجه عقاب بودند

برنامه این بود که آمریکایی‌ها با ۸ هلیکوپتر و هواپیمای سوخت‌رسان از ورزشگاه شهید شیرودی به پرواز دربیایند.

صاحب‌خبر -

حوزه احزاب و تشکل‌هایگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاطمه تورانلو؛ اگرچه زمان همواره در تلاش بوده تا بر بسیاری از حوادث گرد و غبار بنشاند و ردی از آنها در ذهن فراموشکار بشر نگذارد، اما در این میان هستند حوادثی که نه تنها گرد زمان یارای غلبه بر آنها را نداشته، بلکه عظمت و بزرگی آنها با گذشت زمان جلوه بیشتری گرفته و لحظه به لحظه تحسین برانگیز تر شده است.

۵ اردیبهشت سالروز یکی از همان حوادثی بود که باور آن هنوز هم از عهده عقل معاش اندیش بشر برنیامده است؛ روزی که ابهت ابرقدرت ترین کشور جهان در برابر شن‌هایی که مامور خدا بوده سر عجز و ناتوانی بر زمین گذاشت.

 برای بررسی بیشتر این حادثه تاریخی به سراغ محمدحسن قدیری ابیانه تحلیلگر مسائل سیاسی، دیپلمات و سفیر اسبق ایران رفتیم تا در این باره بیشتر از او بپرسیم.

بسیاری در دنیا فکر می‌کردند اگر آمریکا دست به سلاح ببرد موفق خواهد شد/ کشور‌های مختلفی درگیر عملیات پنجه عقاب بودند

باشگاه خبرنگاران جوان: با عرض سلام و احترام از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، به عنوان اولین سوال شما به عنوان یکی از جوان‌های آن روز حادثه طبس را چگونه دیده و ارزیابی تان از آن چه بود؟

قدیری ابیانه: به نام خدا؛ واقعیت این است که شکست نظامی آمریکا در طبس بیش از هرچیز ابهت این کشور را از میان برد و شکستی مفضحانه را برای آن برجا گذاشت و این درحالی اتفاق افتاد که آمریکا از ماه‌ها قبل برای این نقشه اش برنامه ریزی کرده بود و ساختمان مشابه لانه جاسوسی را ساخته بود تا در آن عملیات نظامی خود را بازسازی کند.

شکست نظامی آمریکا در طبس بیش از هرچیز ابهت این کشور را از بین برد

آمریکایی‌ها در ساختمان مشابه وزارت خارجه  ایران که در آلمان ساخته شده بود (آلمانی‌ها وزارت خارجه ایران را تاسیس کرده که نمونه‌اش را در کشور خود هم دایر کردند) بار‌ها تمرین کرده بودند و سلاح‌هایی را متناسب با قد و اندام ایرانی‌ها برای راحتی عملیات داشته و هلیکوپتر‌های پیشرفته‌ ای نیز برای این عملیات در نظر گرفته بودند.

بسیاری در دنیا فکر می‌کردند اگر آمریکا دست به سلاح ببرد موفق خواهد شد/ کشور‌های مختلفی درگیر عملیات پنجه عقاب بودند

ویژگی‌های هضم غذا در سربازان آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته بود تا آنها در زمان عملیات هیچ مشکلی نداشته و کاملا آماده باشند؛ دستگاه‌های هواشناسی همگی  شرایط را مساعد اعلام کرده  و عناصر نفوذی آنها در ایران هم دست به جا به جایی رادار‌ها در سطح کشور کرده بودند تا نتوانند بالگردهای آنها را ردگیری کنند.

همه چیز برای آنها آماده بود و عملیات با این شرایط آغاز شد؛ برنامه این بود که آنها با ۸ هلیکوپتر و هواپیمای سوخت رسان وارد عملیات شده و در نهایت از فرودگاه شهید شیرودی به پرواز دربیایند و جاسوس‌ها را با خود ببرند و  پس از این عملیات هم حملات گسترده‌ای را بر ضد کشورمان آغاز کنند، اما پیش بینی طوفان شن را نداشتند.

کشور‌های مختلفی درگیر عملیات پنجه عقاب بودند

طوفان شن باعث شد که ۳ فروند از این ۸ هلیکوپتر‌ از دور خارج شود و مطابق با برنامه ریزی قبلی شان حتی اگر ۶ هلیکوپتر بتوانند عملیات کنند این عملیات را ادامه دهند، اما زمانی که به ۵ فروند کاهش یابد دیگر امکان موفقیت برای آن‌ها وجود نداشت؛ لذا وقتی سرهنگ بکویث که فرمانده عملیات بود گزارش کرد که ۵ هلیکوپتر بیشتر برای ما نمانده، طبق همان نقشه از قبل تعیین شده عملیات را لغو کرده و قصد فرار داشتند، اما جالب این است که در هنگام فرار هلیکوپتر آن‌ها با هواپیمای سوخت‌رسان برخورد کرد و باعث کشته شدن نیروهایشان شد که تصاویر اجساد سوخته آن هم پخش شد و همین که آنها در هنگام فرار به این حال گرفتار شدند باعث روسیاهی آنها در کل جهان شد و شکستی مفتضحانه را برای آنها به یادگار گذاشت.

بسیاری در دنیا فکر می‌کردند اگر آمریکا دست به سلاح ببرد موفق خواهد شد/ کشور‌های مختلفی درگیر عملیات پنجه عقاب بودند

ناگفته نماند که کشور‌های مختلفی درگیر این نقشه بودند به صورتی که قرار بود بالگردها از آمریکا به آلمان رفته، از آلمان به عمان رفته و از آنجا عملیات را انجام دهند که با شکست این عملیات تمامس نقشه‌های بعدش هم نقش بر آب شد.

بسیاری در دنیا فکر می‌کردند اگر آمریکا دست به سلاح ببرد موفق خواهد شد

باشگاه خبرنگاران جوان: پس از این اتفاق، واکنش‌ها به آن چگونه بود؟

قدیری ابیانه: حضرت امام خمینی (ره)  شن‌ها را ماموران خدا معرفی کردند و به راستی هم همینگونه بود چراکه هواشناسی هیچ پیش بینی در این زمینه نداشته و هوا کاملا صاف و آماده عملیات بود.

این شکست سخت در اصل ابهت آمریکا را شکست داد، زیرا تا آن روز مدام جمهوری اسلامی ایران را به حمله نظامی تهدید می‌کرد و بسیاری هم در دنیا فکر می‌کردند، اگر آمریکا دست به سلاح ببرد موفق خواهد شد در حالی که شکست تلخی را متحمل شد.

شهید ادواردو آنیلی( فرزند سناتور جيانی آنيلی، میلیاردر ایتالیایی که به وسیله شناخت امام خمینی (ره) شیعه شد) در این باره نقل کرده که زمانی که در جمع هیات‌های عالی رتبه نظامی در حال بازدید از کارخانه هلیکوپتر سازی آمریکا بوده است یکی از آنها یک هلیکوپتر را نشان داده و می‌گوید « این حاصل تمام توانایی‌ها و پیشرفت‌های آمریکاست که تمام توانایی سایر هلیکوپتر‌های آمریکا را دارد» و زمانی که شهید آنیلی در جواب می‌گوید، اما این هلیکوپتر‌ها در طبس شکست خوردند؛ آن ژنرال می‌گوید این به این سبب است که خدای آنها از تکنولوژی ما قوی‌تر است.

بسیاری در دنیا فکر می‌کردند اگر آمریکا دست به سلاح ببرد موفق خواهد شد/ کشور‌های مختلفی درگیر عملیات پنجه عقاب بودند

باشگاه خبرنگاران جوان: پس از این حادثه سرنوشت جاسوس‌های آمریکایی چه شد؟

قدیری ابیانه: پس از آن دانشجویان پیرو خط امام یعنی تسخیرکنندگان لانه جاسوسی بلافاصله جاسوس‌ها را در ایران تقسیم می‌کنند تا دیگر امکان آزاد سازی آنها فراهم نشود و این ماجرا   ۴۴۴ روز به طول می‌انجامد.

پس از اسارت جاسوس‌ها آمریکا شروع کرد به تبلیغات وسیع در این باره

باشگاه خبرنگاران جوان: چرا قبل از این موضوع، برای آزاد سازی جاسوس‌ها تلاشی صورت نگرفته بود؟

قدیری ابیانه : نکته جالب این است که پس از اسارت جاسوس‌ها آمریکا شروع کرد به تبلیغات وسیع در این باره که الان ده روز است نیروهای ما اسیرند، الان یک ماه است و.. ایران جنایت کرده در حالی که همین تبلیغات هم به نکته‌ای منفی برای آمریکا تبدیل شد، زیرا بسیار‌ی در جواب می‌گفتند چرا آمریکا توان آزاد سازی نیروهایش را ندارد؟

نکته مهم دیگری هم که در تصرف لانه جاسوسی پیش آمد انتشار اخبار لانه جاسوسی بود که برای اولین باری بود که این حجم عظیم از اسناد از جاسوسی آمریکا منتشر می‌شد، به خصوص که پایگاه cia درون سفارت آمریکا در اصل مرکز دفاتر cia در منطقه بود و اطلاعات مختلفی در زمینه‌های جاسوسی در این مکان وجود داشت؛ لذا تسخیر این لانه جاسوسی ضربه مهلکی به حیثیت آمریکا وارد کرد.

بسیاری در دنیا فکر می‌کردند اگر آمریکا دست به سلاح ببرد موفق خواهد شد/ کشور‌های مختلفی درگیر عملیات پنجه عقاب بودند

این اسناد هم که توسط دانشجویان منتشر و تبدیل به ده‌ها کتاب شد و علیرغم  اینکه آمریکایی‌ها اسناد بسیاری را به آتش کشیدند، اما دانشجویان ایرانی توانستند اسنادی که به آتش کشیده شد را با دقت بسیاری باز سازی کنند.

جالب تر هم این است که هنوز هم ورود این اسناد به خاک آمریکا ممنوع است و اگر کسی این اسناد را داشته باشد جرم محسوب می‌شود، زیرا به طور کل جابه جایی اسناد سری در این کشور ممنوع است و این کتاب‌ها هم حاوی اسناد سری آمریکاست.

اگر کسی در آمریکا اسناد لانه جاسوسی را داشته باشد مجرم محسوب می‌شود

اگرچه کار‌های تبلیغاتی بسیاری هم درباره این اسناد صورت گرفته، اما کفایت نمی کند و ما هنوز شاهد این هستیم که مواردی از این اسناد و شبیه به آن در کتاب‌های درسی و دروس مدارس و دانشگاه‌ها در دستور کار قرار بگیرد.

بعد‌ها دوبار دیگر انتشار اسناد لانه جاسوسی در جهان خبر ساز شد، که یکبار انتشار اسناد سِری آمریکا توسط سایت ویکی‌لیکس بود و دیگری هم افشای مسائل سری آمریکا توسط  ادوارد جوزف اسنودن (افشاگر مسائل امنیتی آمریکا ) بود که این افشاگری‌ها ضربات بسیار سنگینی به دیپلماسی و سیاست خارجی آمریکا وارد کرده و دست آن‌ها را رو کرد.

بسیاری در دنیا فکر می‌کردند اگر آمریکا دست به سلاح ببرد موفق خواهد شد/ کشور‌های مختلفی درگیر عملیات پنجه عقاب بودند

پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا ۱۳ آبان؛ آمریکایی‌ها از فرصت روابط برای توطئه برضد مردم ما استفاده می‌کردند نه برای بهبود روابط

باشگاه خبرنگاران جوان: نکته‌ای هست که جا مانده باشد؟

قدیری ابیانه: نکته جالب این است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به آمریکایی‌ها اجازه داد که همچنان سفارت‌شان در ایران دایر باشد که آن زمان بزرگ ترین سفارت را هم در ایران داشتند و در این مدت دیپلمات‌های آمریکایی با مقامات کشور ما ملاقات‌های بسیاری هم داشتند و وعده‌هایی هم برای همکاری و مشارکت به ایرانی‌ها در زمینه‌های مختلف می‌دادند، اما بعد از دو ماه از گذشت انقلاب که لانه جاسوسی تصرف شد و اسناد مختلف نشان داد که این‌ها در عین حالی که دم از همکاری و مشارکت و جبران گذشته می‌زدند، اما همان زمان در پی توطئه ضد کشورمان بودند؛ به دنبال جاسوسی و جعل اسناد بودند و نفوذی‌ها را‌ تربیت کرده و وارد پست‌های حساس می‌کردند و کودتا و تجزیه و حمایت از گروه‌های تروریستی یکی از اهداف بارز آن‌ها در ایران بود.

حال هم باید  گفت کسانی که ادعا می‌کنند با برقرای ارتباط با آمریکا می‌توان دشمنی ها را از بین برد اسناد لانه جاسوسی یک سند محکمی بر رد ادعای اینهاست؛ چرا که این اسناد نشان می‌دهد پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا ۱۳ آبان آمریکایی‌ها از فرصت روابط برای توطئه برضد مردم ما استفاده می‌کردند نه برای بهبود روابط.

البته با انتشار سایر اسناد توسط سایت ویکی لیکس و اسنودم ثابت شد که سفارت‌خانه‌های آمریکا در تمامی کشور‌ها لانه جاسوسی محسوب می‌شود و این عبارت لانه جاسوسی را خود اروپایی‌ها هم برای سفارت این کشور به کار می‌بردند؛ در هر حال انتشار اسناد لانه جاسوی ضربه هولناکی به آبروی آمریکا بود و ماجرای طبس هم ابهت آمریکا را از میان برد.

انتهای پیام/

نظر شما