شناسهٔ خبر: 39573735 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

همه فراکسیون‌ها با ترکیب کابینه موافقند

الکاظمی در یک قدمی تشکیل کابینه

روزنامه جوان

پس از ماه‌ها فراز و نشیب در روند تشکیل کابینه عراق، تحولات روز‌های اخیر در پی معرفی نخست‌وزیر مکلف و به ویژه استقبال احزاب و چهره‌های عراقی از رأی اعتماد به کابینه مورد نظر وی به موازات نامه نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق در زمینه لزوم تشکیل هرچه سریع‌تر دولت، حاکی از قوت گرفتن احتمال تشکیل کابینه است.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق دو هفته پیش مصطفی الکاظمی را مأمور تشکیل کابینه کرد. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق نیز برای دومین باردر نامه‌ای به پارلمان عراق درباره ادامه باقی ماندن وی در قدرت با اختیارات محدود و در شرایط کنونی هشدار داد و همه طرف‌ها را به انعطاف‌پذیری و میانه‌روی برای تشکیل کابینه جدید فراخواند. الکاظمی دو هفته دیگر فرصت دارد رأی اعتماد پارلمان را برای تشکیل دولت کسب کند. با نزدیک شدن به زمان رأی اعتماد به کابینه، تحولات عرصه سیاسی عراق، احتمال موفقیت الکاظمی در جلب نظر مساعد نمایندگان را تأیید می‌کند. فاضل الفتلاوی یکی از نمایندگان ائتلاف الفتح در پارلمان عراق زمان تشکیل جلسه پارلمان برای رأی اعتماد به کابینه را سه شنبه آتی اعلام کرده است. وی گفت: «الکاظمی درخواست رسمی برای برگزاری جلسه رأی اعتماد را طی دو روز آینده ارائه خواهد داد. او بخش قابل‌توجهی از دولت خود را تکمیل کرده است و رایزنی‌های سیاسی او با فراکسیون‌ها برای رأی اعتماد گرفتن کابینه‌اش در پارلمان ادامه دارد.» وی تصریح کرد: «اکثر نیرو‌های سیاسی حامی رأی اعتماد به دولت الکاظمی هستند و اعتراضات گسترده‌ای که ممکن است باعث شکست او در داخل پارلمان شود، وجود ندارد.» یک منبع نزدیک به الکاظمی هم که نخواست نامش فاش شود، از نشست وی با رهبران احزاب سیاسی برای حل و فصل اختلافات درباره وزارتخانه‌های این کشور خبر داده است و با توجه به نشست روز چهار شنبه گفت که طی دو روز پیش از آن، میان الکاظمی و احزاب سیاسی درباره برخی از وزارتخانه‌ها اختلا‌ف‌هایی وجود داشت و این نشست با هدف حل و فصل این اختلافات برگزار می‌شود. وی افزود: «این اختلافات بر سر وزارتخانه‌های دفاع، کشور، نفت و دارایی است و هر حزب سیاسی نظر خاص خود را درباره این وزارتخانه‌ها دارد و در مقابل، مصطفی الکاظمی نیز ایده و نظر خاص خود را دارا است.»

اتفاق‌نظر شیعیان و الکاظمی در اخراج امریکایی‌ها

سعد السعدی از رهبران ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری در پارلمان عراق روز سه شنبه در گفتگو با بغدادالیوم، اختلاف میان گروه‌های سیاسی شیعی با مصطفی الکاظمی درباره موضوع اخراج نظامیان خارجی از عراق را تکذیب کرد و گفت: «چنین موضوعی در رأس اولویت‌های کاری دولت جدید عراق قرار دارد و بر سر آن توافق شده است.» وی افزود: «ما منتظر ارائه این برنامه به گروه‌های سیاسی هستیم تا از آن مطمئن شویم، بنابراین هیچ اختلافی وجود ندارد و موضوع اخراج امریکا از جمله اصولی است که درباره آن با الکاظمی توافق حاصل شده است.»

پیش‌تر اخباری منتشر شده بود درباره اینکه جریان حکمت ملی عراق در دولت آتی حضور نخواهد داشت. جاسم البخاتی، نماینده این جریان در گفتگو با پایگاه خبری المعلومه ضمن رد شایعات گفت: «این خبر صحت ندارد. موضع جریان حکمت ملی همچنان حمایت از الکاظمی و اعطای اختیار کامل به او برای انتخاب اعضای کابینه است و در صورتی که مأمور به تشکیل کابینه جدید عراق بخواهد در مقابل اعمال نظر دیگران تسلیم شود، این جریان مداخله خواهد کرد.» وی افزود: «مرحله پیش رو، بسیار دشوار و نیازمند چشم‌پوشی از اختلافات و کنار گذاشتن منافع حزبی است و همه باید برای حمایت از دولت در جهت برون‌رفت از بحران‌های کنونی با کمترین خسارت ممکن، تلاش کنند.» وی معتقد است که دوره نخست‌وزیری الکاظمی کوتاه‌مدت و صرفاً برای برگزاری انتخابات زودهنگام است.

محمد الخالدی، رئیس فراکسیون بیارق الخیر تاکنون، تنها فراکسیونی است که به‌طور رسمی اعلام کرده که به دولت رأی نخواهد داد.

اجماع نمایندگان با هدف دستیابی به منافع خود

با این حال، اسعد یاسین، نماینده پارلمان عراق اگرچه از اجماع نمایندگان برای رأی اعتماد به کابینه مورد نظر نخست‌وزیر مکلف سخن می‌گوید، اما این اقدام را در جهت تحقق منافع و دستیابی آنان به سهمیه‌های مورد نظر خود در کابینه می‌داند. وی در این مورد گفت: «اجماع گروه‌های سیاسی برای تصویب کابینه الکاظمی به منظور کسب سهمیه‌ها و تحقق منافع خود در دولت است. این گروه‌ها سهمیه‌خواهی را ترک نکرده و از سال ۲۰۰۳ تاکنون همواره تلاش کرده‌اند از طریق دستیابی به مناصب دولتی منافع خود را محقق کنند.» یاسین بر این باور است که کابینه الکاظمی مستقل نخواهد بود. به ویژه اینکه این گروه‌ها به آن اندازه که برای ورود افرادی که منافع آن‌ها را حفظ کنند تلاش دارند، اعتقادی به تخصص و شایسته‌سالاری ندارند و بالطبع آن‌ها اسامی مورد نظر خود را برای تصدی سمت وزارت به کابینه الکاظمی تحمیل می‌کنند.

هادی محمدی، کارشناس غرب آسیا با بیان اینکه هر روز با پرداختن به برنامه‌ها و شیوه تشکیل کابینه، بر اجماع در عراق تأکید می‌شود، گفت که برخی گروه‌ها تلاش کردند فرد مورد نظر خود را به کابینه آینده تحمیل کنند، اما وقتی دیدند مصطفی الکاظمی از پشتوانه خوبی برخوردار است، از مواضع خود عقب‌نشینی کردند که نشان می‌دهد موضوع تشکیل کابینه جدی است. به گفته محمدی، همچنین قرار است در کابینه آتی وزرای دفاع و کشور به صورت مستقل انتخاب شوند که این اتفاق خوبی است. نشانه دیگر این است که امریکایی‌ها خواهان مذاکره با دولت هستند که در واقع موضوع اصلی آن‌ها ادامه حضور در عراق است و با طولانی شدن روند تشکیل دولت می‌توانند برای خود زمان بخرند. امریکایی‌ها همچنین خواهان طولانی شدن روند تشکیل کابینه هستند تا بتوانند با ایجاد اختلاف و فرصت‌سازی، افراد خود را به کابینه تحمیل کنند.

نظر شما