شناسهٔ خبر: 39549276 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

مدیر مرکز تحقیقات دمشق:

تا خطر تروریسم هست ایران هم در سوریه خواهد ماند

صاحب‌خبر -

پژوهشگر امور بین الملل سوری، سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به سوریه را با اهمیت ارزیابی کرد و گفت: این دیدار بیانگر وجود مسائلی است که به رایزنی بین جمهوری اسلامی ایران و سوریه نیاز دارد.
بسام ابو عبدالله درباره سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به سوریه تصریح کرد: بی شک این سفر مهم بوده و از اهمیت شایانی برخوردار است؛ به ویژه که در شرایطی انجام شد که ایران و سوریه و سایر کشورهای جهان با مسئله مقابله با شیوع ویروس کرونا روبرو است.
این پژوهشگر خاطر نشان کرد: همه این نشانه‌ها و مسائل نشان می دهد که ویروس کرونا و مقابله با آن ظاهر قضیه است و در پس پرده، یک سری تحرکات در جریان است. ممکن است رویارویی‌های معینی در منطقه صورت گیرد؛ هرچند برخی این احتمال زیاد را مطرح می کنند که آمریکا و هم پیمانانش جرات نمی‌کنند. اما اگر مسائل را به یکدیگر رابط دهیم، به طور قطع، این امر بعید به نظر نمی‌رسد. طبیعتا این امر نیازمند رایزنی هم پیمانان سوری و ایرانی در این شرایط حساس و دقیق است. ابو عبدالله درباره محورها و مسائل مورد بحث در سفر ظریف به سوریه گفت: فکر می‌کنم که سفر وزیر خارجه ایران به سوریه اساسا در وهله اول در ارتباط با موضوعات عمدتا سیاسی باشد. رایزنی‌هایی بین دو کشور درباره این امر انجام شده است. جنبه دوم سفر، مربوط به مسائل اقتصادی است و عده‌ای به جنبه اقتصادی توجه دارند و رایزنی‌ها بین دو کشور در این زمینه در جریان است. اما در سایه این شرایط دشوار پیش روی سوریه و ایران و موضوع تحریم‌های یکجانبه تحمیلی علیه دو کشور، هماهنگی بین تهران و دمشق به طور قطع در این بخش صورت گرفته است. ی گفت: اهداف سفر ظریف سیاسی و در وهله اول در ارتباط با بهبود وضعیت در سایه شیوع کرونا است. این همان چیزی است که دستکم به رسانه‌ها درز کرده است. جنبه دیگر سفر درخصوص هماهنگی موجود بین دوطرف است.
وی درباره پیام های سفر وزیر خارجه ایران به سوریه گفت: کسی نمی تواند مشخص کند که چه پیام‌های معینی در پس این سفر است. تمایل دارم که بگویم این امر نیازمند هماهنگی بیشتر و گام‌های بعدی است که سوریه و ایران می‌توانند بردارند.
این پژوهشگر سوری گفت: اغلب این سفرها برای تقویت هماهنگی و تفاهم و بحث مفصل درباره تحولات انجام می‌شود؛ به ویژه که بحران کرونا جلوی بسیاری از تماس‌ها در بین شمار زیادی از کشورها را گرفته است و تبدیل به اولویت اکثر کشورهای منطقه و از جمله ایران و سوریه شده است. اما همچنین روشن شده که در پس شیوع کرونا چیزهای زیادی وجود دارد که آمریکا و اهرم‌هایش می خواهند درباره آن اقدام کنند. لذا، باید با پیامدهای بعد از شیوع کرونا مقابله کرد. فکر می‌کنم که این همان مسئله اساسی است که بحث و تبادل نظر درباره آن بین دو کشور انجام شد.

نظر شما