شناسهٔ خبر: 39547220 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اخبار جهان

صاحب‌خبر -

تأخیر در معرفی کابینه عراق در پی تشدید اختلاف میان احزاب سیاسی
یک عضو پارلمان عراق فاش کرد که با بالاگرفتن اختلافات میان احزاب سیاسی این کشور درباره تشکیل دولت و سهم هر حزب از کابینه تشکیل دولت جدید را برای نخست‌وزیر مکلف این کشور سخت‌تر کرده است. به گزارش ایسنا، باسم خشان، نماینده پارلمان عراق در سخنانی فاش کرد که روند سیاسی کنونی کشورش شاهد درگیری‌ها و اختلافات میان احزاب سیاسی به دلیل تقسیم وزارتخانه‌ها و مناصب دولتی است و این اختلافات حتی به داخل یک حزب واحد نیز کشیده شده است. او افزود: «هر حزب سیاسی خواستار دستیابی به سهم بیشتری از وزارتخانه‌ها و همچنین وزارتخانه‌های اصلی و مهم است و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر مکلف تسلیم این احزاب سیاسی شده است و کابینه او طبق سهم‌خواهی طرف‌های مختلف تشکیل خواهد شد و او خوب می‌داند که اگر احزاب مذکور به وزارتخانه‌های مورد نظرشان دست نیابند، در نشست پارلمان به دولت او رأی اعتماد نخواهند داد. خشان در ادامه تصریح کرد: «آنچه تاکنون باعث تأخیر در اعلام تشکیل دولت جدید شده است، اختلاف میان احزاب سیاسی درباره وزارتخانه‌هاست. تا بدین لحظه هیچ‌گونه توافقی در این زمینه صورت نگرفته و هر حزب سیاسی خواستار تصدی وزارتخانه‌های مشخصی است.» درهمین حال، محمد التمیمی، تحلیلگر مسائل سیاسی عراق نیز در این‌باره اظهار کرد: «هیچ حزب سیاسی قادر به چشم‌پوشی از وزارتخانه‌های مورد نظرشان نیستند.» او افزود: «طبق عرف سیاسی عراق، در دولت الکاظمی ۱۲ وزارتخانه به احزاب شیعه، 6 وزارتخانه به ائتلاف سنی‌ها، سه وزارتخانه به کُردها و یک وزارتخانه نیز به اقلیت‌های دیگر اختصاص داده خواهد شد، اما اختلافات در داخل هریک از این ائتلاف‌ها درباره نحوه تقسیم وزارتخانه‌ها وجود دارد، طوری که چند وزارتخانه اصلی مانند وزارت نفت، وزارت خارجه، وزارت کشور و وزارت دفاع وجود دارد و اغلب فراکسیون‌های بزرگ خواستار دستیابی به آنها از طریق تحت فشار قرار‌دادن الکاظمی هستند.»


ترامپ مهاجرت به آمریکا را موقتا متوقف می‌کند
رئیس‌جمهوری آمریکا گفت یک دستور اجرایی را امضا خواهد کرد تا مهاجرت به ایالات متحده را به‌طور موقت در بحبوحه شیوع کروناویروس تعلیق ‌کند. به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه دوشنبه در پیامی توییتری نوشت:   «در سایه حمله یک دشمن نامرئی، همچنین لزوم حمایت از مشاغل شهروندان آمریکایی بزرگ ما، من یک دستور اجرایی را به امضا می‌رسانم تا موقتا مهاجرت به ایالات متحده را به حالت تعلیق درآورد.» براساس گزارش رویترز، این تحولات پس از آن رخ می‌دهد که شمار تلفات آمریکا از ویروس کرونا در روز دوشنبه به ۴۲‌هزار تن رسید. ایالات متحده با اختلاف زیاد بالاترین شمار موارد تأییدشده از کروناویروس را دارد و بیش از ۷۷۴‌هزار تن در آنجا مبتلا شده‌اند و روز دوشنبه آمارها ۲۰‌هزار مورد افزایش نشان داد. اقتصاد آمریکا به دلیل شیوع ویروس کرونا در حالت رکود قرار گرفته است و بیش از ۲۲‌میلیون تن در سراسر آمریکا ماه گذشته برای دریافت حقوق بیکاری درخواست دادند.


گزارشگران بدون مرز: کرونا به جان آزادی مطبوعات درجهان افتاده است
سازمان گزارشگران بدون مرز هشدار داد بحران شیوع کروناویروس آزادی مطبوعات را در سراسر جهان تهدید می‌کند. به گزارش آسوشیتدپرس، سازمان گزارشگران بدون مرز در ارزیابی سالانه خود در مورد آزادی رسانه در جهان روز سه‌شنبه هشدار داد که بحران سلامت عمومی در جهان بهانه‌ای برای دولت‌ها فراهم می‌آورد تا «از این حقیقت که سیاست به حالت تعلیق درآمده، مردم متحیر هستند و اصلا نباید حرفی از اعتراضات بزنیم به نفع خود استفاده کرده و تدابیری را که در وضع عادی قادر به اعمال آنها نبودند، تحمیل کنند.» کشور کره‌شمالی در قعر فهرست این سازمان برای رده‌بندی کشورها در زمینه آزادی مطبوعات قرار گرفته است. کشور نروژ امسال نیز همچون‌ سال ۲۰۱۹ در صدر این فهرست برای رده‌بندی بالغ بر ۱۸۰ کشور و منطقه در حوزه آزادی مطبوعات قرار گرفته است. این سازمان در گزارش خود نوشت که آزادی مطبوعات در آمریکا را «رضایت‌بخش» ارزیابی می‌کند اما متذکر می‌شود که افترازنی‌های علنی، تهدید‌ها و اذیت‌ و آزارها علیه خبرنگاران در این کشور همچنان به‌عنوان مشکلی جدی مطرح هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما