شناسهٔ خبر: 39491357 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تشکیل بیش از هزار و ۵۰۰ پرونده تغییر کاربری در کرمانشاه

کرمانشاه- ایرنا- رییس کل دادگستری کرمانشاه با اشاره به اهمیت قوانین حفظ کاربری اراضی گفت: اکنون بیش از یک هزارو ۵۰۰ پرونده تغییر کاربری اراضی کشاورزی در کرمانشاه تشکیل شده است.

صاحب‌خبر -

پرویز توسلی زاده روز یکشنبه در دیدار با رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه تاکید کرد: باید پیش از اقدام متخلفین برای ساخت و ساز در اراضی کشاورزی، ماموران این عرصه مانع از شکل گیری ساخت و سازها شوند.

وی کار در عرصه امور اراضی را هزینه بر توصیف کرد و افزود: برخوردهای قهریه در راستای حفظ کاربری اراضی گرچه بازدارنده است، اما قطعا تبعاتی نیز دارد.

رییس کل دادگستری کرمانشاه بهترین راه کاهش ساخت و سازهای غیرمجاز را فرهنگ سازی دانست و گفت: این مهم به طور قطع اثرات سودمندی نسبت به وضع موجود خواهد داشت.

توسلی زاده روند اجرای قوانین و تخریب های صورت گرفته را مطلوب توصیف کرد و ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی در این راستا بدون اغماض عمل کرده است و فعالیت های این سازمان قابل تقدیر است.

وی عنوان کرد: در میان مردم بودن، آموزش و فرهنگ سازی با رویکرد گفتمان موثر از جمله اموری است که باید به صورت جدی برای جلوگیری از تخریب منابع ملی در نظر گرفته شود.

رییس کل دادگستری کرمانشاه نظارت بر زمین های کشاورزی را ضروری دانست و گفت: شورای حفظ کاربری اراضی به صورت جدی به موضوع ورود خواهد کرد.

با ۱۵۲ تخلف ساخت و ساز در زمین های کشاورزی برخورد شد
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز اعلام کرد که از ابتدای سال تاکنون با ۱۵۲ مورد تخلف ساخت و ساز در اراضی کشاورزی برخورد شده است.
نوربخش حاتمی این میزان تخریب ساخت و ساز در مدت یک ماه را بی سابقه دانست و گفت: تمام این تخلفات در حوزه اطراف شهر کرمانشاه بوده است.

وی با اشاره به برنامه ها در حوزه برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: از ابتدای سال ۸۶ تا سال ۹۸، هزار و ۵۱۰ تغییر کاربری در سطح شهر کرمانشاه داشته ایم و باتوجه به اینکه ۳۳ درصد اراضی استان در شهر کرمانشاه واقع است، بیشتر تغییر کاربری های صورت گرفته در سطح استان مربوط به کرمانشاه ست.

رییس جهاد کشاورزی کرمانشاه عنوان کرد: جذابیت های موجود در شهر کرمانشاه شامل محورهای مواصلاتی متعدد، قرار داشتن ۲۴۰ هزار هکتار از اراضی در حاشیه شهر، باعث افزایش تغییر کاربری بیشتر در کرمانشاه بعنوان یک کلان شهر شده است.

این مسوول بیشترین تخریب های صورت گرفته در سطح شهر کرمانشاه را شامل مناطق الهیار خانی، میاندربند و سراب نیلوفر دانست و گفت: برای کاهش ساخت و سازها و اجرای قانون نیازمند همکاری نهادهای خدمت رسان شامل ادارت برق، آب و گاز نیز هستیم.

حاتمی سپس به موانع و مشکلات موجود بر سر راه اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها پرداخت و گفت: کمبود نیروی رسمی متخصص، کمبود اکیپ های گشت، کمبود بودجه تخریب ساخت و سازها، نبود ماشین آلات تخریب، نداشتن حکم ضابط قضایی، کمبود نیروی حقوقی، تناقض در تفاسیر رای در محاکم قضایی و نبود وحدت رویه در این خصوص از جمله مشکلات موجود بر سر راه اجرای مطلوب قانون حفظ کاربری اراضی است.

وی به موضوع احداث گلخانه ها و فروش مجتمع های گلخانه ای پرداخت و افزود: برای جلوگیری از قطعه قطعه شدن اراضی، قوانین مبتلا به احداث گلخانه ها را با جدیت پیگیری خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد، اراضی زراعی استان توسط دلالان دستخوش تغییر کاربری شود.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۵ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

نظر شما