شناسهٔ خبر: 39478955 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در برنامه نگاه یک بررسی شد

عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه مقابله با شیوع بیماری کرونا

وزیر راه و شهرسازی در برنامه نگاه یک شبکه خبر عملکرد این وزارتخانه را در حوزه مقابله با شیوع بیماری کرونا بررسی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، «محمد اسلامی» شب گذشته (شنبه 30 فروردین) در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی برای مقابله با بیماری کرونا گفت: در ستاد ملی مقابله با کرونا، وظیفه پیشگیری از آلودگی ناوگان حمل و نقل برون شهری در کشور بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت از این رو کمیته نظارت بر حمل و نقل برون شهری تشکیل شد.

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۱۱ پروتکل تدوین و به وزارتخانه‌ها تکلیف شد، گفت: این پروتکل‌ها به چندین زبان ترجمه و به ناوگان هوایی، ریلی و جاده‌ای کشور ابلاغ گردید.

 

وی از کاهش ۶۳ درصدی تردد‌های جاده‌ای در روز‌های آغازین سال ۹۹ خبر داد و گفت: در ۲۵ اسفند تا پنج فروردین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، دقیقاً ۶۳ درصد کاهش تردد جاده‌ای داشتیم. در این مدت بیشترین تردد شامل کامیون و خودرو‌های حمل تجهیزات پزشکی و خدماتی را شامل می‌شد.

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تب سنجی و اسکن کردن با دوربین‌های حرارتی جزو کار‌های روزمره ناوگانه‌های متبوع قرار گرفت، گفت: گندزدایی، شستن و ضد عفونی قطار‌ها و اتوبوس‌ها از دیگر وظایف محوله به وزارتخانه راه و شهرسازی بود که تا به امروز در حال انجام است.

 

اسلامی در ادامه درباره وضعیت ناوگان هوایی نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و با اشاره به اینکه پرواز‌ها به ایران به طور کل لغو شده بود، گفت: تا این لحظه ۱۰۰ پرواز آن هم به منظور انتقال یا جا به جایی مواد و تجهیزات پزشکی و کمک بهداشتی صورت پذیرفته و تعدادی پرواز هم به منظور انتقال مسافرین که باید به مبدأ سفرشان باز می‌گشتند انجام شده است.

 

وی درباره پروازهای ایران به چین و همین طور پروازهایی که از این کشور به ایران صورت گرفته است، گفت: ۱۶ و ۱۷ بهمن ۹۸ مصوب شد که پرواز‌های چین قطع و فقط مقرر شد تا دانشجویان ایرانی که در چین مانده اند با پرواز به ایران برگردند و سپس در قرنطینه بمانند. به غیر از این پروازها، هیچ گونه پرواز دیگری از چین به ایران و برعکس مسافری را جا به جا نکرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه غربالگری در اتوبوسرانی و قطار و ناوگان هوایی قطع نشده و همچنان در حال اجراست، گفت: در ناوگان اتوبوسرانی در مدت اخیر با کاهش ۷۰ درصدی، قطار‌ها با ۹۴ درصدی کاهش مسافر و هواپیما‌ها با ۷۵ تا ۸۰ درصد کاهش مسافر را تجربه کرده اند، البته دلایل عمده این کاهش‌ها را می‌توان کاهش تقاضا عنوان کرد.

 

وی با بیان اینکه برآورد‌هایی انجام شد تا ما بتوانیم از محل بسته حمایتی که به عنوان تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، گفت: مبالغی را به ناوگان حمل و نقل عمومی تزریق کنیم با این شرط که هیچ نیروی انسانی تعدیل نگردد.

 

اسلامی با اشاره به اینکه از بسته حمایتی ۷۵ هزار میلیارد تومانی، رقمی حدود هفت هزار و هشتصد میلیارد تومان صورت وضعیت کردیم که از این رقم حدود دو هزار و چهارصد میلیارد تومان به ناوگان هوایی، سه هزار میلیارد تومان به بخش راه آهن و حمل و نقل ریلی و مبالغی را هم برای ناوگان اتوبوسرانی و شرکت‌ها و اقامتگاه‌های بین راهی در نظر گرفته ایم، گفت: شرکت‌های دریایی هم از این کمک هزینه و بسته حمایتی بی نصیب نماندند، همچنین شرکت‌های وابسته به ناوگان هوایی هم به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان از محل بسته حمایتی سهم برده اند.

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تمام مبالغی که با عنوان بسته حمایتی به ناوگان‌های مختلف و شرکت‌های متبوع پرداخت شده، تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد است که از سوی بانک مرکزی به این امر اختصاص یافت، گفت: ناوگان عمومی شهری کشور بیشترین سهم از آسیب‌های ناشی از کرونا را داراست که بنا به دستور رئیس جمهور در صورت لزوم دولت مبلغ پیش پرداخت خرید اتوبوس را به شاغلین این ناوگان خواهد داد.

 

وی همچنین به ارائه توضیحاتی درباره آزادراه تهران- شمال پرداخت و با اشاره به اینکه فاز اول آزادراه تهران - شمال فاصله تهران تا شمال را ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند، گفت: این پروژه که در سال ۱۳۷۰ آغاز به کار کرد در دولت آقای روحانی از سال ۹۲ تا ۹۸ از ۱۷ درصد به صد درصد تغییر یافت، این در حالیست که این پروژه از سال ۸۴ تا ۹۲ فقط ۹ درصد پیشرفت کار را به خود دیده بود.

 

اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس برآورد‌های حال حاضر، رقمی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان دیگر برای فاز دو و سه این آزادراه مورد نیاز است، گفت: در فاز دو این پروژه بزرگترین و طویل‌ترین سازه تونل به طول شش و نیم کیلومتر اتفاق می‌افتد.

 

وزیر راه و شهرسازی اضافه شدن ۵۸۰ کیلومتر آزادراه به خطوط جاده‌ای کشور تا پایان سال جاری را یکی دیگر از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: سال گذشته رقمی حدود ۶۰ کیلومتر آزادراه تحویل جاده‌های کشور داده ایم. همچنین در برنامه داریم حدود دو هزار کیلومتر راه روستایی را به مسیر آسفالته تبدیل کنیم./

 

پایان پیام/ 50

نظر شما