شناسهٔ خبر: 39464359 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی ۳۰ فروردین

چشم‌انداز بازار مسکن در سال ۹۹/زمان واریز مرحله دوم یارانه کرونایی مشخص شد

تکالیف شبکه بانکی برای سازماندهی ظرفیت‌های ملی مقابله با کرونا، قیمت آپارتمان های ۸۰متری در تهران، چشم‌انداز بازار مسکن در سال ۹۹، افزایش پاسخ‌گویی اینترنتی به مشتریان سایپا، زمان واریز مرحله دوم یارانه کرونایی برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان ، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۳۰ فروردین ماه شبستان به شرح زیر است:

تکالیف شبکه بانکی برای سازماندهی ظرفیت‌های ملی مقابله با کرونا

شوﺭﺍﻱ ﭘﻮﻝ ﻭ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ در یک هزار و دویست و نود و یکمین جلسه خود در صورت‌جلسه خود با تقدیر ﺍﺯ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺷﺒﮑﻪ ﺑﺎﻧﮑﻲ ﮐﺸﻮﺭ ﻭ ﺍﺑﺮﺍﺯ ﻫﻤﺪﺭﺩﻱ ﺑﺎ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ‌هایﺟﺎﻧﺒﺎﺧﺘﮕﺎﻥ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﺑﺎﻧﮏ‌ﻫﺎ ﻧﺎشیﺍﺯ ﻭﻳﺮﻭﺱ ﮐﺮﻭﻧﺎ ﻣﻘﺮﺭ ﻧﻤﻮﺩ ﺑﺎﻧﮏ ﻣﺮﮐﺰﻱ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﺍﻳﺮﺍﻥ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﻻﺯﻡ ﺑﺎ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ، ﺩﺭﻣﺎﻥ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﭘﺰﺷﮑﻲ، ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺪﻭﻳﻦ ﭘﺮﻭﺗﮑﻞﻫﺎﻱ ﺑﻬﺪﺍﺷﺘﻲ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﻓﻌﺎلیت ﺷﻌﺐ ﺑﺎﻧﮏ‌ها در شرایط بیماری کرونا ﻭ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﻭ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﻻﺯﻡ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺍﺯ ﺳﻼﻣﺖ کارکنان ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺎﻧﮏ‌ها ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻭ ﺑﻪ ﺷﺒﮑﻪ ﺑﺎﻧﮑﻲ ﺍﺑﻼﻍ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ضمنا ﺗﻤﻬﻴﺪﺍﺕ ﻻﺯﻡ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺮﻣﻴﻢ، ﺗﺠﻬﻴﺰ ﻭ ﺍﺭﺗﻘـﺎء ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺍﻟﮑﺘﺮﻭﻧﻴﮑﻲ ﺷﺒﮑﻪ ﺑﺎﻧﮑﻲ ﺑﺎ ﻫﺪﻑ ﮐﺎﻫﺶ ﺍﺭﺍئه ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺣﻀﻮﺭﻱ ﺩﺭ ﺷﻌﺐ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎ ﺍﻧﺪﻳﺸﻴﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ﮐﻮﺗﺎﻩﺗﺮﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻤﮑﻦ ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﺟﺮﺍ ﺩﺭﺁﻳﺪ.

در همین رابطه بانک مرکزی نامه وزارت بهداشت با موضوع ابلاغ شرح وظایف، اقدامات و تکالیف شبکه بانکی کشور در راستای سازماندهی ظرفیت‌های ملی مقابله با بیماری کرونا را به مدیران عامل تمامی بانک‌ها ابلاغ کرد که بر این اساس اهم اقدامات و تکالیف بانک‌ها به شرح زیر خواهد بود:

ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺍﻗﻼﻡ ﺑﻬﺪﺍﺷﺘﻲ ﻭ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻓﺮﺩﻱ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮﺍﻱ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ؛
ﮔﻨﺪﺯﺩﺍﻳﻲ ﻭ ﺿﺪﻋﻔﻮﻧﻲ مستمر ﮐﻠﻴﻪ ﻭﺳﺎﻳﻞ، ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﻭ ﻓﻀﺎﻫﺎ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤﻞ‌ﻫﺎﻱ ﺍﺑﻼﻏﻲ؛
ﺗﺸﮑﻴﻞ ﺟﻠﺴﺎﺕ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻭﻳﺪﺋﻮﮐﻨﻔﺮﺍﻧﺲ ﻭ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﻱ ﺩﻭﺭﻩﻫﺎﻱ ﺁﻣﻮﺯﺷﻲ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺠﺎﺯﻱ؛
ﺍﺟﺮﺍﻱ ﮐﻠﻴﻪ ﻣﺼﻮﺑﺎﺕ ﺳﺘﺎﺩﻫﺎﻱ ﻣﻠﻲ ﻭ ﺍﺳﺘﺎﻧﻲ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﮐﺮﻭﻧﺎ؛
تسهیل، ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻭ ﺗﺨﺼﻴﺺ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎﻟﻲ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﺳﺘﺎﺩ ﻣﻠﻲ مدیریت ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﮐﺮﻭﻧﺎ، ﻭﺯﺍﺭﺕ بهدﺍﺷﺖ، ﺩﺭﻣﺎﻥ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩﻫﺎﻱ ﻋﻠﻮﻡ ﭘﺰﺷﮑﻲ ﮐﺸﻮﺭ ﺟﻬﺖ ﺧﺮﻳﺪ ﺩﺍﺭﻭ ﻭ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ؛
هماهنگی لازم با حوزه ارزی بانک مرکزی جهت تخصیصبه موقع ارز مورد نیاز برای تامین اقلام خارجی مورد نیاز ستاد ملی، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی
استمهال اقساط تسهیلات اعطایی به مراکز بهداشتی درمانی
سیاست‌گذاری در خصوص استمهال اقساط تسهیلات اعطایی به افراد، مشاغل و صنوف که به دلیل اپیدمی بیماری کرونا متضرر شده‌اند.

 

قیمت آپارتمان های ۸۰ متری در تهران

براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه  به  امکانات اطراف منزل و موقعیت آن  قیمت‌های مختلفی را می بینیم در این گزارش سعی کردیم  از هر منطقه ۲۲ گانه تهران یک مورد  قیمت مسکن را با عمر بنای متوسط ۸ سال و متراژ متوسط ۸۰ متر گردآوری کنیم.

 قیمت‌ها بر حسب مترمربع به تومان بوده و تقریبی است، چراکه قیمت مسکن در تهران با توجه به نوع ساختمان، امکانات، خیابان و یا نظر مالک تغییر می‌کند.

لیست قیمت واحد مسکونی در مناطق مختلف تهران به شرح زیر است:

منطقه  آدرس  متراژ پارکینگ قیمت هر متر مربع (تومان ) تعداد اتاق  امکانات مسکن
1

زعفرانیه

300  دارد 56.846.000 4

پارکینگ ، انباری ، آسانسور ، 

2 سعادت آباد-بلوار دادمان 85 دارد 29.412.000 2 انباری و آسانسور ،نورگیر 
3 جردن  141 دارد 34.800.000 2 بالکن ، انبای ، سرایدار 
4 تهران پارس غربی 110 دارد 20.000.000 2 انباری و بالکن ،آسانسور، ، نگهبان 
5 باغ فیض 120 دارد 21.500.000 2 بالکن ، انباری، آسانسور،پاسیو
6 بالاتر از سهروردی- عباس آباد 98 دارد 29.592.000 2 بالکن ، انباری و آسانسور 
7 سهروردی شمالی-پالیزی 82 دارد 31.462.000 2 بالکن ، انباری و آسانسور 
8 وحیدیه 70  دارد 14.000.000 2. بالکن ، انباری و آسانسور 
9 مهرآباد جنوبی 117 دارد 13.0200.000 2 انباری ، نگهبان، پارکینگ
10 سلسبیل، نواب 97 دارد 6.710.000 2 بالکن ، انباری و آسانسور 
11 منیریه، خیابان فرهنگ 98 دارد 14.796.000 2 انباری، پارکینگ
12 آبشار، اتوبان محلاتی نرسیده به خیابان ری 115 دارد 13.478.000 2 بالکن ، انباری و آسانسور 
13 فاز یک اندیشه 50 دارد 7.800.000 2 انباری و آسانسور 
14 سیزده آبان 85 دارد 8.824.000 2 انباری و آسانسور 
15 شهرک مطهری 98 ندارد 6.378.000 2 ....
16 شهید رجایی 70 دارد 5.000.000 2 انباری و آسانسور 
17 یافت آباد 75 دارد 10.000.000 2 انباری و آسانسور 
18 خلیج فارس 93 دارد 7.204.000 2 کف سرامیک ، پکیج رادیاتور 
19 خانی آباد نو جنوبی 83 دارد 11.000.000 2 گاز رومیز ، کف سرامیک 
20 شهرری، دولت آباد 115 دارد 46.000.000 2 بالکن ، انباری و آسانسور 
21 شهرک آزادی  80 دارد 18.750.000 2 بالکن ، انباری و آسانسور 
22 دهکده المپیک 105 دارد 14.762.000 2 نورگیر ،بالکن ، انباری و آسانسور 

 

چشم‌انداز بازار مسکن در سال ۹۹

معمولا در اسفندماه و نیز فروردین‌ماه هر سال بازار پیش‌بینی بازارهای دارایی بسیار داغ است و یکی از بازارهایی که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد بازار مسکن است. در طول سال ۱۳۹۸ مطالب و یادداشت‌های مختلفی توسط نگارنده در رابطه با بازار مسکن در این ستون آمده که در بیشتر آنها تاکید شده که بازار مسکن به دلایلی با افزایش قیمت روبرو خواهد بود. به عنوان نمونه در شهریورماه سال گذشته و در اوج رکود بازار مسکن و در حالیکه بسیاری از فعالان، بازار مسکن را تا پایان سال ۱۳۹۸ در رکود شدید می‌دیدند در یادداشتی که در همین ستون با عنوان «آینده مبهم بازار مسکن» منتشر شد بیان شد که قیمت در آن مقطع در کف خود  قرار دارد و احتمال کاهش بیشتر قیمت وجود ندارد و اکنون زمان مناسب برای خرید است.

همچنین با بررسی طرف عرضه تاکید شد که هم قیمت ساخت به شدت افزایش یافته و هم بر خلاف دوره‌های گذشته واحدهای زیادی ساخته نشده که بازار با انبوه واحدهای نوساز در ماه‌های آینده روبرو شود. همچنین عنوان شد با توجه به اینکه در دوره اخیر افزایش قیمت مسکن به دلیل افزایش نرخ دلار و تاثیر آن بر نهاده‌های تولید صورت گرفته، ثبات این بازار در گرو ثبات قیمت دلار و انتظارات است.

البته بسیاری از تحلیلگران این حوزه پیش‌بینی‌های دقیقتر و کاملتری را انجام داده‌اند و بیان موارد بالا نه در جهت تاکید بر درستی پیش‌بینی‌ها بلکه از این جهت عنوان شد که وضعیت بازار مسکن در بسیاری از موارد با شهریورماه سال گذشته چندان تفاوتی نکرده است و همان عوامل را با اندکی تغییر می‌توان برای سال ۱۳۹۹ نیز بیان داشت.

همانطور که در شهریورماه نیز اشاره شد اصلی‌ترین مسئله افزایش قیمت مسکن مربوط به افزایش قیمت دلار و تاثیر آن بر نهاده‌ها است. این نوسانات دلار می‌تواند به همان میزان بر انتظارات تاثیر بگذارد. در ابتدای سال ۱۳۹۸ حرکت دلار صعودی بود و از ۱۳ هزار تومان در ابتدای فروردین به نزدیک ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان در اواخر اردیبهشت ماه رسید و پس از آن دلار روند کاهشی داشت و سپس تا مدتی در حدود ۱۱ هزار تومان نوسانات اندکی داشت. در اواخر آبان و با افزایش قیمت بنزین دلار روند صعودی خود را آغاز کرد و با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF این روند حرکتی شتاب بیشتری گرفت و در فروردین ماه نیز تداوم داشت.

 

تصویب مکمل آیین‌نامه بیمه‌ای اتباع خارجی و متقاضیان ورود به کشور

آیین نامه شماره ۷۷.۱ که مکمل آیین‌نامه شرایط عمومی بیمه‌نامه مسافرتی اتباع خارجی متقاضی ورود به ایران، به شمار می‌رود از سوی شورای عالی بیمه به تصویب رسید. در مکمل این آیین نامه که برای اجرا به شرکت‌های بیمه ابلاغ شده، اصلاحاتی صورت گرفته که مهمترین آن به این شرح است:

در صورتی که بیمه شده در مدت بیمه دچار بیماری یا صدمات بدنی ناشی از حادثه شده و یا به ضرورت پزشکی به شکل اجباری قرنطینه شود، بیمه‌گر موظف است خدماتی نظیر پذیرش و انتقال به مراکز درمانی مجهز، انتقال مجدد به مراکز درمانی تخصصی‌تر و پرداخت هزینه‌های پزشکی بر اساس تعهدات بیمه‌نامه و در نهایت بازگرداندن بیمه شده به کشور متبوع در صورتی که پزشک معالج و همچنین پزشک معتمد تایید کنند که شرایط جسمی بیمار به گونه‌ای نیست که امکان سفر عادی را داشته باشد.

در این آیین نامه مکمل، خدمات مربوط به هزینه سفر و اقامت یک همراه برای بیمه‌گذار بستری در بیمارستان و همچنین خدمات متعارف در صورت فوت بیمه گذار نیز پیش بینی شده است.

شایان ذکر است برابر این آیین‌نامه، حداکثر کارمزد فروش بیمه‌نامه مسافرتی اتباع خارجی عازم به ایران ۱۰ و نرخ کارمزد اجباری بیمه نامه مسافرتی اتباع خارجی ۱۲ درصد تعیین شده است.

جزییات آیین نامه مکمل یادشده در بخش مصوبات شورای عالی بیمه در پورتال رسمی بیمه مرکزی قابل دسترسی است.

 

افزایش پاسخ‌گویی تلفنی و اینترنتی به مشتریان سایپا

گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد برای جلوگیری از ترددهای غیرضروری هموطنان در جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا، قابلیت‌های فناورانه وب سایت و توان مرکز تماس خود را افزایش داده تا بیش از پیش پاسخگوی پرسش ها و درخواست‌های اینترنتی و تلفنی مشتریان باشد. این گروه خودروسازی با هدف اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا و نیز حفظ سلامت مشتریان، درخواست‌های مشتریان را صرفاً به صورت تلفنی و اینترنتی پاسخ می دهد.

 

براین اساس، امکان مراجعه حضوری به سازمان فروش سایپا تا اطلاع ثانوی وجود ندارد و مشتریان سایپا می‌توانند تمامی درخواست های خدمات مربوط به فرآیندهای فروش و تحویل خودروی خود را در سایت اینترنتی سایپا به نشانی www.saipacorp.com  ثبت و پیگیری کنند.

 

همچنین مشتریان می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی یادشده، ضمن دانلود و نصب نرم‌افزار موبایلی (اپلیکیشن) سایپا، درخواست‌های خدمات فروش خود را ثبت و از همین طریق پیگیری کنند.

 

مرکز امور مشتریان گروه سایپا نیز ساعات کار خود را افزایش داده و مشتریان سایپا می‌توانند با شماره ۰۹۶۵۵۰ تماس گرفته و درخواست‌های خدمات فروش و خدمات پس از فروش خود را با این مرکز مطرح کنند.

 

بازار طلا درگیر رکود تورمی/کاهش نرخ‌ها حتمی است

«عزت الله یوسفیان ملا» با اشاره به چرایی افزایش نرخ طلا در هفته های اخیر گفت: در روزهای اخیر با توجه به اینکه بازار مسکن و بازارهای مشابه به رکودی نسبی دچار شد بازار طلا قوت گرفت که این خود به رشد قیمت ها در آن دامن زد.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر چه بازار طلا اکنون دچار رکود تورمی است، افزود: در ماه ها و هفته های اخیر نقدینگی های سرگردان بیشتر به سمت کالاهایی که راحت تر می توان خرید و فروش کرد حرکت کرده اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه افزایش نرخ طلا علت اقتصادی ندارد، تصریح کرد: در چنین شرایطی علت این نوع نوسانات سیاسی بوده و به همین جهت نیز ناپایداری آن ها بیش از پایداری است.

وی با بیان اینکه قیمت طلا در بازار کاذب بوده و به صورت حبابی افزایش یافته است، گفت: قطعا و یقینا نرخ طلا در بازار تغییر خواهد کرد و این تغییرات به طور حتم در مسیر افزایشی نخواهد بود بلکه در جهت رسیدن به قیمت واقعی و کاهشی سوق پیدا خواهد کرد.

یوسفیان ملا با تاکید بر اینکه اگر افزایش قیمت ها بر اثر چرخش اقتصادی باشد امید بسان به کاهش آن اشتباه است، افزود: در شرایط کنونی چرخش اقتصادی فرمان به رشد قیمت طلا نداده از این رو کاهش نرخ ها حتمی است.

 

زمان واریز مرحله دوم یارانه کرونایی مشخص شد

«مهدی قمصریان» گفت: دومین مرحله کمک بلاعوض دولت شنبه (۳۰ فروردین) و کمک ویژه ماه رمضان دوشنبه آینده (یکم اردیبهشت) به حساب سرپرستان حدود ۳ میلیون نفر نیازمند شناسایی شده واریز می‌شود.

 

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه کشور در پایان گفت: میزان این کمک‌های بلاعوض بر اساس بُعد خانوار از ۲۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود، ۲ مرحله کمک بلا عوض دیگر اردیبهشت و خرداد واریز می‌شود./

 

 

 

 

پایان پیام/ 50

نظر شما