شناسهٔ خبر: 39432363 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تشدید حملات توپخانه‌ای و موشکی ائتلاف سعودی به یمن/ پاسخ فرستاده سازمان ملل به پیشنهاد انصارالله

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- منابع خبری از حملات توپخانه‌ای و موشکی ائتلاف سعودی به صعده و صنعاء و دیگر مناطق شمالی یمن خبر دادند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، ائتلاف سعودی چهارشنبه شب و بامداد پنجشنبه با حمله به مناطق شمالی یمن از جمله صعده و صنعاء، بار دیگر آتش بس یک طرفه در یمن را نقض کرده است.
در همین راستا، جنبش انصارالله اعلام کرد که در حمله توپخانه‌ای ائتلاف سعودی به شهرستان مرزی «رازح» در استان صعده، دو مرد و دو زن و یک کودک زخمی شدند.
از سوی دیگر، وبگاه خبری انصارالله گزارش داد که جنگنده‌های ائتلاف سعودی دیشب منطقه «وادی ظهر» شهرستان همدان در استان صنعاء را بمباران کردند.
همزمان، برخی از مناطق استان «عمران» (واقع در 48 کیلومتری شهر صنعاء) از جمله شهرستان «حرف سفیان»، شاهد حملات ائتلاف سعودی بوده است.

بیش از 50 حمله هوایی به یمن و تشدید یورش زمینی
حملات هوایی و زمینی متجاوزان و مزدوران آنان در یمن با وجود آتش بس یکطرفه ادعایی که رژیم سعودی اعلام کرده است ادامه دارد و بیش از 50 بار مناطق مختلف یمن بمباران شد.
به گزارش شبکه تلویزیونی المسیره، حملات هوایی و زمینی متجاوزان و مزدوران آنان در یمن با وجود آتش بس یکطرفه ادعایی که رژیم سعودی اعلام کرده است ادامه دارد و جنگنده‌های متجاوز سعودی _ آمریکایی بیش از 50 بار مناطق مختلف یمن را بمباران کردند.
یک منبع نظامی به این شبکه گفت جنگنده‌های متجاوز سعودی- آمریکایی در دو نوبت منطقه وادی الظهر و نیز در دو نوبت منطقه عروش را در استان صنعا بمباران کردند. پیش از آن هم جنگنده‌های متجاوزان، منطقه سفیان را در استان عمران بمباران کرده بودند.
از طرف دیگر سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در گزارشی اعلام کرده بود: ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانستند جلوی پیشروی گسترده متجاوزان را به سمت شهرستان‌های مجزر و صرواح در مأرب بگیرند و تلاش‌ها برای پیشروی تا سپیده دم دیروز نیز ادامه داشت. متجاوزان همچنین از چندین محور برای پیشروی گسترده به سوی مواضع ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در خب و الشعف در استان الجوف تلاش کردند.
یحیی سریع تصریح کرد شماری از مزدوران کشته و ده‌ها نفر دیگر از آنان زخمی شدند و علاوه بر آن تعدادی از خودرو‌های زرهی و نظامی متجاوزان در دفع حمله آنان به شهرستان‌های صرواح و مجزر و خب و الشعف منهدم شد.
سخنگوی نیرو‌های مسلح تأکید کرد متجاوزان تلاش کردند به سمت مواضع ارتش و کمیته‌های مردمی در قانیا در استان البیضا حمله کنند.
وی افزود تلاش دشمن برای پیشروی در قانیا که ساعت‌ها طول کشید و از پشتیبانی هوایی نیز برخوردار بود شکست خورد و به دشمن خسارات سنگینی وارد شد علاوه بر اینکه دو دستگاه خودروی نظامی نیز به آتش کشیده شد.
سریع گفت مجموع پیشروی‌های دشمن در ساعات گذشته به چهار مورد رسید و بمباران‌ها نیز به بیش از 46 حمله رسید که 18 حمله به شهرستان‌های صرواح و مجزر در مأرب و سه حمله به بقع در نزدیکی نجران و شش حمله به خب و الشعف در استان الجوف و یک حمله به استان البیضا و یک حمله به شهرستان باقم در استان صعده از جمله آنهاست.
یک منبع نظامی گفت متجاوزان در سه نوبت شهرستان کتاف در استان صعده و در یک نوبت منطقه حمدان را در استان صنعاء بمباران کردند.
 
متجاوزان و مزدوران 80 بار توافقنامه سوئد را در استان الحدیده نقض کردند
نیرو‌های متجاوز به یمن و مزدوران وابسته به آنان ظرف 24 ساعت گذشته 80 بار توافقنامه سوئد برای برقراری آتش بس در استان الحدیده یمن را نقض کردند.
به گزارش شبکه تلویزیونی المسیره، این خبر را اتاق عملیات افسران رابط و هماهنگی برای پایش موارد نقض در استان الحدیده اعلام کرد.
یک منبع در این اتاق عملیات گفت هواپیما‌های جاسوسی متجاوزان بر فراز شهر الدریهمی در استان الحدیده پرواز کردند.
متجاوزان همچنین در نزدیک خیابان خمسین در شهر الحدیده استحکامات نظامی ایجاد کردند و 32 بار حملات توپخانه‌ای انجام دادند و 46 بار نیز با تسلیحات مختلف شلیک کردند.
متجاوزان و مزدوران نیز منطقه ضبیانی در محله هفتم ژوئیه را با توپخانه و تیربار سنگین هدف قرار دادند.
همچنین یک روستا از توابع شهر در محاصره الدریهمی در استان الحدیده با تیربار‌های سنگین و نیمه سنگین گلوله باران شد.
یک روستا و چندین منطقه در شهرستان حیس و روستای قریشی در شهرستان بیت الفقیه در استان الحدیده نیز با سلاح‌هایی مانند خمپاره هدف قرار گرفت.

25 حمله هوایی متجاوزان سعودی در شش ساعت گذشته
سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد جنگنده‌های ائتلاف متجاوزان سعودی در شش ساعت گذشته، 25 بار مناطق مختلف یمن را بمباران کردند.
سرتیپ یحیی سریع در صفحه رسمی خود در توییتر نوشت: هواپیما‌های متجاوز طی شش ساعت گذشته، با 25 حمله هوایی مناطق مختلف استان‌های صنعا، عمران، مارب، الجوف و الحدیده را هدف قرار دادند.
وی افزود: 7 حمله هوایی شهرستان همدان و 3 حمله دیگر شهرستان خولان در صنعا را هدف قرار داد. همچنین شهرستان الحزم در الجوف 8 بار، شهرستان صرواح در مارب 4 بار، شهرستان سفیان در عمران یکبار و شهرستان المراوعه در الحدیده دو بار هدف حملات هوایی جنگنده‌های سعودی قرار گرفتند.
سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن افزود: این در حالی است که نیرو‌های متجاوز از ساعت اولیه بامداد امروز پیشروی گسترده‌ای را از محور‌های مختلف به سمت الملاحیط نزدیک شهر مرزی جیزان آغاز کردند و این پیشروی تا این لحظه همچنان ادامه دارد.

واکنش عضو انصارالله به اخبار ازسرگیری مذاکرات صنعاء و ریاض
معاون رئیس اداره اطلاع‌رسانی انصارالله گفت، جدیتی در نیت ریاض برای پایان دادن به جنگ دیده نمی‌شود.
«عبدالقدوس الشهاری» معاون رئیس اداره اطلاع‌رسانی انصارالله می‌گوید فعلا سخنی رسمی درباره مسأله مذاکره با عربستان سعودی وجود ندارد و همه آنچه تا کنون در روزنامه‌ها و سایت‌های خبری منتشر شده، رسمی نیست.
خبرگزاری «رویترز» پیشتر به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود، مذاکرات غیرمستقیم میان جنبش انصارالله یمن و ریاض درباره آتش‌بس در یمن از سرگرفته شده است.
الشهادی تصریح کرد، پیش‌تر مذاکرات و پیشنهادی که انصارالله به ریاض ارائه داد، وجود داشت اما ائتلاف سعودی توجه کافی به آن نکرد و در واکنش به پیشنهاد ، ده‌ها حمله علیه یمن انجام داد.
وی ادامه داد: بیش از 250 حمله به شهرها و استان‌های مختلف یمن انجام شده و این بدان معناست که سعودی تمایلی به مذاکره ندارد و مسیر جنگ را انتخاب کرده است.
وی ادامه داد، «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل میان طرف‌های یمنی میانجی‌گری می‌کند اما قصد واقعی برای توقف جنگ دیده نمی‌شود. زمانی که ائتلاف سعودی از آتش‌بس دوهفته‌ای خبر می‌دهد بهتر است جنگ به صورت کامل متوقف شود و با نشستن بر سر میز مذاکره درباره چگونگی راه‌حل بحث و تبادل‌نظر شود.
«محمد علی الحوثی» عضو شورای سیاسی عالی یمن دیروز (چهارشنبه) خبر داد، سازمان ملل پاسخ صنعاء درباره طرح حل بحران یمن و توقف جنگ را داده است.
این مقام یمنی همچنین اعلام کرد که «توقف تجاوز و پایان محاصره و اتخاذ تدابیر بشردوستانه و اقتصادی اولویت ملت و دروازه واقعی صلح قلمداد می‌شود»

گفت‌وگوی تلفنی گوترش با ولی‌عهد سعودی درباره یمن
دبیرکل سازمان ملل متحد در تماس تلفنی با ولی‌عهد سعودی با وی درباره تحولات یمن گفت‌وگو کرد.
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی تماس تلفنی برقرار و با او درباره تحولات یمن گفت‌وگو کرد.
گوترش در این تماس تلفنی از عربستان سعودی به دلیل اختصاص 500 میلیون دلار برای آنچه که کمک‌های انسانی به یمن خوانده شد و نیز تلاش برای تحقق پیشرفت و دستیابی طرف‌های یمنی به صلح قدردانی کرد.
طبق گزارش خبرگزاری عربستان (واس)، گوترش همچنین از تلاش‌های ریاض و ارائه طرح‌هایی برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا از طریق رهبری گروه 20 تشکر کرد.
بن سلمان نیز گفت که عربستان برای تحقق منافع ملت یمن، امنیت و ثبات آن و نیز حفظ امنیت و ثبات منطقه و جهان تلاش خواهد کرد.

پاسخ فرستاده سازمان ملل به پیشنهاد انصارالله
عضو شورای عالی سیاسی انصارالله یمن تاکید کرد پاسخ فرستاده سازمان ملل متحد در یمن به سند راه حل فراگیر برای پایان دادن به جنگ و رفع کامل محاصره یمن که رهبری جمهوری یمن در صنعا فرستاده بود دریافت شده است.
محمدعلی الحوثی در گفتگو با تارنمای انصارالله گفت: درحال بررسی پاسخ سازمان ملل در چارچوب تعامل با تلاش‌های مارتین گریفیت فرستاده سازمان ملل متحد در یمن برای برقراری صلح در یمن و زمینه چینی برای برگزاری مذاکرات جدید هستیم.
وی خاطرنشان کرد سند راه حل فراگیر هیچ شروط خاصی ندارد و فقط بیانگر آرمان‌های ملت یمن به سوی صلح عادلانه و توقف تجاوزگری، برداشتن محاصره و اتخاذ تدابیر انسانی و اقتصادی اولویت ملت و دروازه واقعی صلح است.
محمد علی الحوثی همچنین از پیامی که یمن در پاسخ به نامه پیشین مارتین گریفیت فرستاده بود پرده برداشت که در آن شورای سیاسی و همه طرف‌های میهنی بر تمایل خود برای برقراری صلح و حمایت از تلاش‌هایی در این زمینه تاکید کرده بودند.
الحوثی گفت: این سند سه محور دارد که شامل پایان دادن به جنگ، آتش بس و نیز پایان دادن به محاصره و تدابیر اقتصادی و انسانی است. فرآیند سیاسی، راه حل واقعی و با حدود واقعی و به دور از شروط غیرقابل انجام و تاکید مجدد بر این حقیقت است که در یمن راه حل نظامی کارگر نیست و راه حل سیاسی تنها راه حل صحیح است و این همان چیزی است که ما از پنج سال قبل و از زمان آغاز حمله خواستار آن شده ایم.
وی مجددا تاکید کرد این سند در چارچوب حمایت مستمر از تلاش‌های سازمان ملل متحد برای توقف تجاوز به یمن و در راستای تلاش‌های پیاپی انصارالله برای برقراری صلح و پایان دادن به بزرگ‌ترین بحران بشری است که بر اساس توصیف سازمان ملل، جهان به خود دیده است.
الحوثی خاطرنشان کرد راه حل صحیح باید فراگیر باشد آن هم بر اساس آنچه در سند راه حل فراگیر آمده است که با همه قوانین بین المللی تطابق دارد. او تاکید کرد این سند منصفانه است و راه حلی برای پایان دادن به جنگ کشور‌های ائتلاف علیه جمهوری یمن و برای تضمین حاکیمت و استقلال یمن و امنیت و استقرار منطقه ارائه داده است همچنان که راه حلی جامع برای همه یمنی هاست، زیرا گزینه دموکراسی از طریق همه پرسی را انتخاب کرده است که روشی برای یکسره کردن اختلافات سیاسی بین گروه‌های سیاسی یمن است.
وی در پایان اظهارت خود گفت: به صورت خلاصه می‌توان گفت این سند به طور کلی بر عقلانیتی آشکار تاکید دارد و به دور از مبالغه یا سردرگمی است همچنان که نشانگر دستاورد‌های سیاسی محرزی نیست بلکه راه حلی ارائه می‌کند که جوابگوی حداقل خواسته‌های ملت یمن باشد.

نظر شما