شناسهٔ خبر: 3942725 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معاون مهندسی وزارت نفت:

ملی کردن استانداردهای موجود در صنعت نفت باید اجرایی شود

معاون وزیر نفت در امور مهندسی از ملی استانداردهای موجود در صنعت نفت خبر داد و گفت:‌ به زودی با سازمان ملی استاندارد در این زمینه تفاهمنامه‌ای به امضا خواهد رسید.

صاحب‌خبر -
ملی کردن استانداردهای موجود در صنعت نفت باید اجرایی شودبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ عماد حسینی، معاون وزیر نفت در امور مهندسی در دومین همایش تخصصی آموزشی اندازه‌گیری هیدروکربن (میترینگ) در صنایع نفت و گاز پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: هر اندازه اندازه‌گیری در صنایع نفت و گاز دقیق‌تر باشد خطای آن کمتر است و اهمیت سیستم میترینگ مورد توجه جامعه بشری بوده است به طوری که اندازه‌گیری مواد نفتی یکی از موضوع مهمی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: الزامات اندازه‌گیری مهندسی فرایند نفت و ساخت کالا در صنعت نفت باید مورد تاکید قرار گیرد تا بر اساس استانداردهای دنیا باشد 

وی گفت: قانون نفت این اختیار را به ما داده است که نسبت به استانداردهای مورد نظر اقدام کنیم.

حسینی گفت: هم اکنون استانداردهای مورد نیاز صنعت نفت در زمینه سیستمهای اندازه‌گیری تحت عنوان IPS تعریف و در حوزه مهندسی کالا و نفت تجهیزات و استانداردهای لازم برای این صنعت بازنگری و تدوین شده است.

حسینی ادامه داد: همچنین تفاهم‌نامه مدیریت نظام دارایی فکری برای اولین بار در کشور برای صنعت نفت اتفاق افتاده است که این موضوع توسط دستگاه‌های ارزیابی و اجرا می‌شود.

حسینی از علمی کردن استانداردهای موجود در صنعت نفت خبر داد و گفت: به زودی با سازمان ملی استاندارد در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای را به امضا خواهیم رساند.

وی گفت: در بررسی قوانین بالادستی کشور مشاهده می‌کنیم وزارت نفت به عنوان نماینده حکومت اسلامی وظیفه صیانت و مالکیت برمخازن نفت و گاز را دارد که اهداف صنعت نفت را بر اساس آن ترسیم می‌کند از این وزارت خانه باید در مباحث استانداردها سیستم‌ اندازه‌گیری توجه ویژ‌ه‌ای داشته باشد.

حسینی با اشاره به صحبتهای وزیر نفت در خصوص گم شدن 9 میلیارد متر مکعب گاز در سال 92گفت: با مطرح شدن این مسئله سیستم میترینگ و نفت بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و به روز رسانی این سیستمها مدنظر وزارت نفت قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: تکنولوژی جدید باید در عرصه نفت و گاز کشور مورد توجه قرار گرفته شود چرا که الزامات قانونی و شرعی ایجاب می‌کند که سیستم اندازه‌گیری در کشور به روز رسانی و آپ دیت شود.

حسینی گفت: اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته به طوری که تدوین سیاست‌گذاری یکپارچه کلان در حوزه سیستم اندازه‌گیری در حال تدوین و بسترهای لازم آن در حال انجام است و در شرکتهای تابع پیاده‌سازی خواهد شد.

وی همکاری با مراکز استاندارد بین‌المللی برای تایید صلاحیت تجهیزات صنعت نفت ایجاد رشته‌های مرتبط با میترینگ در دانشگاه ها و برگزاری همایش ها و سمینارهای اموزشی در زمینه اندازه‌گیری نفت و گاز را از فعالیتهای معاونت مهندسی وزارت نفت اعلام کرد و گفت: که به زودی رشته کارشناسی ارشد در حوزه سیستم  اندازه‌گیری راه‌اندازی خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما