شناسهٔ خبر: 39416211 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کشتار مردم یمن در پشت نقاب آتش بس

تهران – ایرنا- در حالی که ویروس مرگبار کرونا در بیش از ۲۰۰ کشور جهان شیوع پیدا کرده و یمن نیز از این امر مستثنی نشده است، ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان پشت نقاب آتش بس همچنان به کشتار مردم بی دفاع یمن ادامه می دهد.

صاحب‌خبر -

 بنابر اخبار منتشره از سوی رسانه های منطقه، ائتلاف متجاوز سعودی در ادامه نقض آتش‌ بس،  چندین بار روستاهای استان مرزی صعده در شمال این کشور را در ساعات گذشته هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای قرار داد.

"یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن شب گذشته (سه‌شنبه شب) اعلام کرد که جنگنده – بمب افکن های دشمن در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶ حمله هوایی به مناطق مختلف یمن داشته‌اند.

وی در تشریح این حملات گفت: ۱۵ حمله به بخش خب و الشعف در استان الجوف و ۸ حمله به بخش صرواح در استان مأرب و ۳ حمله نیز به منطقه مجازه در بخش باقم در استان صعده در شمال یمن انجام شده است.

اعلام تشدید حملات ائتلاف به یمن ساعاتی پس از آن روی می‌دهد که محمد عبدالسلام سخنگوی انصار الله یمن تاکید کرد پیش از توقف حملات و شکسته شدن محاصره یمن، هیچ راهی برای مذاکره و گفت‌وگو با ائتلاف سعودی وجود ندارد.

محمد البخیتی عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز با هشدار به ائتلاف سعودی اعلام کرده بود، پاسخ به تنش‌های نظامی ائتلاف و بدعهدی آن در موضوع آتش‌بس در روزهای پیش‌رو داده خواهد شد.

«ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی شامگاه چهارشنبه (۲۰ فروردین)  از اعلام آتش‌بس یکجانبه در یمن خبر داده و گفته بود که این آتش‌بس از پنجشنبه ۲۱ فروردین آغاز می‌شود و به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت و پس از آن قابل تمدید خواهد بود.

هنوز از اعلام آتش بس یکجانبه عربستان در جنگ یمن ساعاتی نگذشته بود که سعودی ها و همپیمانان آن بامداد پنجشنبه حملات گسترده و همه جانبه ای را در شمال یمن آغاز کردند و آل سعود دوباره نشان داد که حتی برای چند ساعت نیز به قول و وعده های خود پایبند نیست.

المالکی سخنگوی ائتلاف با ژستی انسان دوستانه مدعی شده بود که اعلام آتش بس دو هفته‌ای در یمن برای کمک به مبارزه با شیوع ویروس کرونا در این کشور است.

 ترکی المالکی که گویا فراموش کرده بود، بمب های آل سعود همواره میهمان یمنی ها است، ادعا کرده بود که ائتلاف همواره در کنار ملت یمن بوده و به منافع و حمایت از ملت یمن اولویت داده است و ما برای کاستن از رنج‌های انسانی ملت یمن تلاش می‌کنیم و این مساله برای ما اولویت دارد !

در همین حال بسیاری از مقام‌های یمنی نسبت به نیت عربستان در این خصوص ابراز تردید کرده‌ و معتقدند این تاکتیک جدید است تا ائتلاف بتواند از آن برای تجدید قوا و جبران خسارت‌های اخیر خود استفاده کند.

در واکنش به ادامه تجاوزهای ائتلاف سعودی به یمن "محمد عبدالسلام" سخنگوی انصارالله یمن شامگاه سه‌شنبه (دیشب) تاکید کرد که پیش از توقف حملات و شکسته شدن محاصره یمن، هیچ راهی برای مذاکره و گفت‌وگو با ائتلاف سعودی وجود ندارد.

عبدالسلام افزود، اولویت ملت یمن توقف حملات و برداشته شدن محاصره از طرف سعودی است تا زمینه گفت‌وگو در شرایط امن و آرام میسر شود و پیش از توقف حملات و شکسته شدن محاصره، هیچ راهی برای مذاکره و گفت‌وگو وجود ندارد.

سخنگوی جنبش انصارالله یمن تأکید کرد: تجارب گذشته نشان می‌دهد که هر گفت‌وگویی در سایه محاصره و جنگ منجر به شکست می‌شود و ملت ما هرگز نخواهند پذیرفت که فرایندی  که شکست آن چندین بار اثبات شده است، بار دیگر تکرار شود.

عبدالسلام پیش از این و در واکنش به سخنان ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی نیز گفته بود، ما خواستار آتش‌بس واقعی هستیم و توقف جنگ نمی‌تواند با آتش‌بس دو هفته‌ای صورت بگیرد.

ادامه نفض آتش بس از سوی ائتلاف متجاور سعودی و کشتار بیش از یکصد هرار یمنی مسلمان در ششمین سال تجاوز به این کشور موجب شده تا مقامات یمنی نسبت به نیت آل سعود و همپیمانانش در اجرای آتش بس تردید اساسی داشته باشند و معتقدند که این تاکتیک متجاوزان بارها در طول جنگ یمن اجرا شده است تا این ائتلاف بتواند از آن مساله برای تجدید قوا و جبران خسارت‌های خود استفاده کند.

نظر شما