شناسهٔ خبر: 39410073 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تشکیل یک گروه جدید از بین داعشی‌های سابق در منطقه "سپر فرات" زیر نظر ترکیه

منصوره حسنی

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی نوشت، گروه‌های معارض سوریه موسوم به"ارتش ملی" اخیرا نشست‌هایی را با حضور سرکردگان سابق داعش در شهر تل ابیض برگزار کرده‌اند که هدف آن تشکیل گروه جدیدی تحت نظارت ترکیه و تحت پوشش ارتش ملی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، شهر تل ابیض در حومه شمالی رقه که تحت سیطره گروه‌های معارض سوریه و وفادار به ترکیه است، طی روزهای اخیر شاهد برگزاری تجمع‌های اعتراضی ده‌ها تن از ساکنان آن علیه گروهک تروریستی داعش بوده است.

معترضان در این تجمع‌ها از گروه "الجبهه الشامیه" وابسته به گروه‌های اپوزیسیون سوریه موسوم به" ارتش ملی" خواستند اعضا و رهبران سابق داعش را بازداشت و مواخذه کنند. این تروریست‌ها چند روز پیش در شهر تل ابیض و با حمایت گروه الجبهه الشامیه نشستی را برگزار کردند.

برخی شاهدان عینی از ساکنان تل ابیض می‌گویند، عباراتی در حمایت از داعش دیوارهای تعدادی از خانه‌ها و برخی موسسات خدماتی شهر را پر کرده است؛ شهری که به دست گروه‌های وابسته به" ارتش ملی" کنترل می‌شود و مهمترین آنها الجبهه الشامیه است که نیمی از تل ابیض را تحت تسلط خود دارد و علاوه بر آن دو گروه "جیش الشرقیه" و "الفرقه عشرین" نیز بر حومه آن سلطه دارند.

نوشتن این شعارها بر دیوارهای خانه‌ها، داد مردم این شهر را درآورده است به ویژه که تنها سه روز پس از برگزاری نشست غیر منتظره‌ گروه جدیدی پدیدار شد که شامل عناصر پیشین داعش و مورد حمایت گروه‌های معارض است. این امر خشم اهالی این شهر را برانگیخته است چرا که آنها را مسبب کشته شدن ده‌ها تن از اهالی رقه، دیر الزور و حومه حلب می‌دانند.

در همین راستا، خلف الخاطر، از فعالان رسانه‌ای می‌گوید، نشستی در شهر تل ابیض در منزل اسماعیل العیدو، عضو سابق گروهک تروریستی داعش و به دعوت شخصی به نام ناصر العریف برگزار شد که تعدادی از عناصر سابق داعش که هم اکنون با سازمان اطلاعات ترکیه همکاری می‌کنند، در آن حضور داشتند.

الخاطر در سخنان خود از تعدادی از این تروریست‌ها از جمله مهند الکجل، فاضل العکال، خالد العکال و برخی اعضای پیشین داعش که از خاک ترکیه و از طریق دروازه مرزی تل ابیض و از حومه شمالی رقه وارد شده‌اند، نام برد. تعداد مدعوان این نشست بیش از ۵۰ تن بود که در منزل العیدو در منطقه الاسکان واقع در شهر تل ابیض و با حمایت عناصر گروه الجبهه الشامیه جمع شدند.

الخاطر تصریح کرد، برخی مردم استان الرقه به دلیل دشمنی‌هایی که داشتند، مانع عبور خودروی حامل داعشی‌ها در روستای قنیطره از توابع شهر سلوک شدند و درگیری‌های لفظی میان آنها و اسکورت‌کنندگان سرکردگان داعش رخ داد اما پس از مدتی دو خودروی زرهی ترکیه به مکان حادثه رسیدند و این خودرو را تا محل نشست اسکورت کردند و  سپس یگان دیگری از الجبهه الشامیه برای تامین امنیت مکان نشست حاضر شد.

به گفته الخاطر این نشست اولین در نوع خود نیست، پیش از آن هم نشستی در شهر سلوک برگزار شده بود که همه سرکردگان مذکور به جز فاضل العکال و نیز جیش الشرقیه و الجبهه الشامیه در آن حضور داشتند.

همچنین زین العکیدی، فعال رسانه‌ای سوریه در گفت‌وگو با القدس العربی می‌گوید، هدف این نشست تاسیس گروه جدیدی است که تحت نظارت ترکیه و زیر چتر ارتش ملی فعالیت می‌کند؛ گروهی که اعضای آن از مردم حومه شمالی رقه بوده و رویکردهای آن فعلا نامشخص است.

وی در ادامه می‌گوید: جالب است که بیشتر دعوت‌شدگان به نشست سابقا به طریقی روابط نزدیکی با داعش داشته‌اند و تعدادی از آنها نیز از نیروهای امنیتی و عناصر سابقی بودند که پس از آزادی از زندان‌های اپوزیسیون و بازداشتگاه‌های ترکیه با حمایت قبیله‌ای به منطقه بازگشتند و همه آنها دارای تجارب رزمی بسیار خوبی هستند، مهارت بالایی در نبردها دارند و منطقه را به خوبی می‌شناسند.

العکیدی همچنین می‌گوید، به نظر می‌رسد که آنها در روزهای آینده تحت حمایت ترکیه نقش مهمی را ایفا خواهند کرد و هدف آنها  انجام عملیات ویژه علیه نیروهای "سوریه دموکراتیک" مانند ترور و موارد مشابه آن خواهد بود.

محمد الشاعر، فعال رسانه‌ای در تل ابیض به القدس العربی می‌گوید، برخی این افراد تحت پیگرد بین‌المللی هستند و نزد همه اهالی رقه و دیر الزور شناخته شده‌اند به ویژه چهار فرد مذکور و در راس آنها اسماعیل العیدو که تاجر معروف اسلحه پیش از درگیری‌های سوریه و از اولین کسانی است که با نظام سوریه جنگید و دیری نیاپید که به داعش پیوست و با ارتش آزاد جنگید و بیش از ۳۰ تن از مردم منطقه تل ابیض از عناصر ارتش آزاد را کشت. وی بعد از تسلط نیروهای سوریه دموکراتیک و ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش بر شهر تل ابیض به سمت رقه و سپس دیر الزور گریخت و پس از آن به سمت ترکیه متواری شد.

یک سال آنجا در بازداشت بود و پس از آن آزاد شد. به گفته نزدیکانش، وی مسؤولیت انجام تعدادی از ترورها و بمب‌گذاری‌ها در مناطق "قسد" به دستور ترکیه را به عهده دارد و مشهورترین افرادی که توانسته است ترور کند، "عمر علوش" است. وی یکی از برجسته ترین رهبران کُرد  و عضو دفتر روابط "شورای سوریه دموکراتیک" بود.

العیدو همچنان یکی از افراد نزدیک به ترکیه در سوریه به حساب می‌آید و دارای نفوذ بسیاری است اما به گفته محمد الشاعر، از فعالان رسانه‌ای به دلیل سابقه همکاری‌اش با داعش دشمنان بسیاری دارد.

این سرکردگان داعش مورد حمایت عشایر منطقه هستند و هرگونه تعدی به آنها به منزله تجاوز به کل قبیله است اما بسیاری از ساکنان تل ابیض بعد از آگاهی از نیت این افراد برای تشکیل گروه جدیدی با حضور عناصر سابق داعش از این وضعیت ناراضی هستند و به گفته برخی از آنها، فرضیه بازگشت داعش به شکلی دیگر مطرح شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما