شناسهٔ خبر: 39405929 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتقاد بیل گیتس از ترامپ برای کاهش بودجه سازمان جهانی بهداشت

تهران – ایرنا - «بیل گیتس» بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت در پیام توئیتی از اقدام دونالد ترامپ در مورد در کاهش بودجه سازمان جهانی بهداشت انتقاد و نسبت به این رفتار هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، بیل گیتس در حساب شخصی توئیتر خود در واکنش به اقدام دونالد ترامپ در تعلیق و کاهش کمک های مالی به سازمان جهانی بهداشت نوشت: تعلیق بودجه سازمان جهانی بهداشت درمیانه بحران سلامت جهانی امری بسیار خطرناک است.

گیتس درادامه نوشت: تلاش آنها (سازمان جهانی بهداشت) کاستن از شیوع کووید-۱۹ است و اگر این تلاش متوقف شود، هیچ نهاد و سازمان دیگری نمی تواند جایگزین آنها شود، جهان بیش از هر زمان دیگری به سازمان بهداشت جهانی نیاز دارد.

بیل گیتس پیش از این در همایشی در مارس ۲۰۱۵ میلادی گفته بود خطری که در آینده بشر را تهدید می کند سلاح اتمی نیست بلکه ویروس و اپیدمی است که جهان را تهدید می کند.

وی گفته بود: جهان برای اپیدمی بعدی آماده نیست.

 وی درمورد شیوع ویروس ابولا گفته بود: چراکه ابولا ویروسی نبود که از طریق تنفس و  هوا سرایت کند، اکنون ما با موشک مواجه نیستیم بلکه با میکروب ها مواجه ایم و جهان در صورت بروز اپیدمی دیگر با کمبود نیروهای پرستار و پزشک مواجه است.

واکنش ها به اقدام ترامپ

«مایکل بورچیورکیو» (Michael Bociurkiw) سخنگوی سابق «سازمان امنیت و همکاری اروپا» (OSCE) درباره این اقدام ترامپ به سی ان ان گفت: در چنین شرایطی این اقدامی خطرناک است، در واقع این خود ترامپ بود که در مقابله با شیوع ویروس کرونا در آمریکا دیر اقدام کرد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز  در واکنش این اقدام رئیس جمهوری آمریکا گفت که اکنون زمان مناسبی  برای کاهش منابع مالی مورد نیاز سازمان  جهانی بهداشت نیست.

دبیرکل سازمان ملل شامگاه سه شنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای مطبوعاتی افزود همان‌گونه که پیش از این گفتم کووید-۱۹ یکی از مشکلات خطرناک است که جهان در طول حیات خود با آن مواجه بوده‌ است.

وی ادامه داد: این بالاتر از همه بحران‌های بشری با پیامدهای شدید سلامتی و اقتصادی- اجتماعی است؛ به باور من، سازمان جهانی بهداشت باید حمایت شود همانگونه که برای تلاش‌های جهانی در پیروزی بر جنگ علیه کووید-۱۹ بسیار حیاتی است.

ادعای ترامپ

رئیس جمهوری آمریکا در حالیکه جهان درگیر همه‌گیری ویروس کرونا است، قصور مدیریتی خود را متوجه سازمان جهانی بهداشت کرد و گفت در حال بررسی متوقف کردن تامین بودجه این سازمان جهانی است.

 ترامپ عصر روز گذشته(سه شنبه)   در نشست خبری روزانه خود درباره آخرین وضعیت کرونا در آمریکا که این روزها بدترین شرایط را در سطح جهانی دارد، مطرح کرد و سازمان جهانی بهداشت را به خاطر انتقاد از تصمیم این کشور برای ممنوعیت سفر از چین مورد سرزنش قرار داد.

وی هفته گذشته اعلام کرده بود این سازمان «چین محور» شده است در حالی که بودجه واریزی آمریکا به این سازمان، حدود ۱۰ برابر چین است.

ترامپ افزود: همه می دانند در آنجا چه می‌گذرد. مالیات دهندگان آمریکایی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار در سال برای آنها تامین می کنند در حالیکه چین تقریبا ۴۰ میلیون دلار کمک می‌کند.

هم اکنون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان از مرز دو میلیون نفر گذشت و جان باختگان مبتلا به این ویروس نیز بالغ بر ۱۲۶ هزار نفر رسید.

آمریکا دراین میان با بیش از ۶۱۴ هزار مبتلا و بالغ بر ۲۶هزار جانباخته در صدر سایر کشورها قرار دارد.

۱۳۰۲**

نظر شما