شناسهٔ خبر: 39397833 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

درگیری اعضای ائتلاف سعودی در بحبوحه آتش‌بس

روزنامه جوان

تداوم نقض آتش‌بس در یمن، در سایه درگیری نیرو‌های وابسته به عربستان و امارات با یکدیگر و در شرایطی که انتقال نیرو و تجهیزات سعودی به نقاطی در یمن آشکار شده است، عزم انصارالله را برای واکنش به تحرکات نیرو‌های متجاوز مستحکم‌تر کرده است.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: آتش‌بس یکجانبه سعودی‌ها در یمن که بار‌ها آن را نقض کرده‌اند، اکنون با چالش جدیدی مواجه شده است. یک شنبه گذشته در پی حمله نیرو‌های مورد حمایت امارات به خانه معاون وزیر آموزش فنی در عدن، تنش بین نیرو‌های وفادار به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن که مورد حمایت عربستان قرار دارد با نیرو‌های کمربند امنیتی مورد حمایت امارات در استان لحج شدت گرفت. روز سه شنبه یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، گفت که درگیری بین نیرو‌های مورد حمایت امارات با نیرو‌های وفادار به دولت مستعفی یمن شماری کشته و زخمی بر جا گذاشت. وی در تشریح این واقعه بدون اینکه به شمار کشته‌ها و زخمی‌ها اشاره کند، گفت: «درگیری در منطقه بئر ناصر از توابع استان لحج یمن به کشته شدن دو نفر از نیرو‌های موسوم به کمربند امنیتی مورد حمایت امارات منجر شد و شماری از نیرو‌های دو طرف زخمی شدند.» بنابر گزارش رسانه‌های محلی، نیرو‌های وفادار به هادی معروف به تیپ غول‌ها، ضمن ضبط شش دستگاه خودروی نظامی نیرو‌های کمربند امنیتی، تعدادی از نیرو‌های آن‌ها را هم بازداشت کردند.

از اواخر اکتبر گذشته، در پی خروج نیرو‌های امارات در عدن و افزایش نفوذ عربستان سعودی تنش میان طرفین شدت گرفته است. نقطه مورد اختلاف سعودی‌ها و امارات در این است که ریاض در تلاش است، نیرو‌های محلی یمنی را در نهاد‌ها و تأسیسات دولتی عدن ادغام کند، اما نیرو‌های تحت حمایت امارات به شدت با این موضوع مخالفند. کار تا جایی بالا گرفت که وزارت امور خارجه دولت هادی در واکنش به تحولات اخیر، با صدور بیانیه‌ای شورای انتقالی جنوب را به تلاش برای سرنگونی دولت مستقر در عدن متهم کرد.

استان المهره، مقصد تجهیزات سعودی
روزنامه الاخبار لبنان به تازگی در گزارشی نوشت که پیش از اعلام آتش‌بس اخیر، عربستان سعودی هزاران نیرو را برای ایجاد «منطقه حائل» در مرز‌های مشترک با یمن گرد هم آورده است. با این حال سعودی‌ها همواره تلاش می‌کنند طرف یمنی را مسئول تبعات ناشی از ناآرامی و نقض آتش‌بس معرفی کنند. این در حالی است که یک مسئول محلی در استان المهره یمن اعلام کرد که تجهیزات نظامی عربستان متشکل از وسایل نقلیه زرهی از گذرگاه زمینی الودیعه در استان حضرموت وارد یمن سپس استان المهره شده است. در این مورد، احمد عبدالله بلحاف، مسئول ارتباطات و روابط خارجی در کمیته تحصن مسالمت‌آمیز در استان المهره که اعتراضات علیه حضور نظامی سعودی در این استان را رهبری می‌کند، گفت: «نیرو‌های اشغالگر سعودی حضور نظامی‌شان را با ارسال کاروان نظامی مرکب از ده‌ها خودروی زرهی و سربازان تقویت کرده‌اند.» وی در بیانیه‌ای تصریح کرد که این استقرار نظامی، چالشی آشکار از سوی نیرو‌های سعودی و در تناقض با تدابیر پیشگیرانه‌ای است که در سطح جهان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اتخاذ شده است. از این رو عربستان مسئول ابتلای افراد به ویروس کرونا خواهد بود. در ادامه این بیانیه تأکید شده است که این کمیته فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود را در واکنش به تشدید اقدامات نظامیان سعودی بیشتر خواهد کرد و از مسئولان محلی المهره، احزاب و قبایل نیز خواسته شده است برای مقابله با سعودی‌ها متحد شوند.

ادعای سعودی‌ها مضحک است
انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات در شرایطی که درگیری نیرو‌های کشورش با نیرو‌های سعودی بیش از پیش از شکاف میان ریاض و ابوظبی پرده برداشته است، همچنان خود را حامی آتش‌بس ادعایی ریاض نشان می‌دهد. وی در توئیتی تأکید کرد که حمایت از تصمیم ائتلاف عربی به رهبری عربستان برای توقف عملیات‌های نظامی در یمن، ضروری است و افزود: «باید از فرصت‌ها برای ایجاد صلح در یمن استفاده کرد. ائتلاف بار دیگر بر جدیت خود برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی همه‌جانبه تأکید می‌کند.»

محمد عبدالسلام، رئیس هیئت ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر به تحرکات اخیر نیرو‌های ائتلاف واکنش نشان داد و نوشت: «ائتلاف عربی به خوبی می‌داند که اظهارات ادعایی و گمراه‌کننده‌اش درمورد آتش‌بس، هرگز محقق نشده است، بلکه بمباران‌ها و لشکرکشی‌های ائتلاف سعودی شدت گرفته است. همچنان حملات و محاصره ملت یمن ادامه دارد و این حق مردم یمن است که با تمام توان خود با حملات ائتلاف عربی مقابله کنند.» وی افزود: «ائتلاف عربی از تکرار کردن اظهارات مضحک مانند ادعا‌های خویشتنداری و متهم کردن نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی به نقض آتش‌بس دست برنمی‌دارد.»

یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن نیز روز سه شنبه از واکنش ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور به اقدامات سعودی‌ها و تحمیل تلفات جانی و خسارت‌های سنگینی به نیرو‌های وابسته به ائتلاف سعودی در مأرب خبر داد و با اعلام اینکه نیرو‌های متجاوز طی شش ساعت، ۲۰ حمله هوایی انجام دادند که ۱۴ حمله به ناحیه خب و الشعف در استان الجوف واقع در شمال صنعا صورت گرفته و شهر صرواح، هدف شش حمله دیگر بوده است، افزود: «روز سه‌شنبه، نیرو‌های وابسته به ائتلاف سعودی در «صراوح» در حال پیشروی گسترده بودند که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با آن‌ها مقابله کردند به طوری که ده‌ها تن از نیرو‌های متجاوز کشته یا زخمی شدند.»

نظر شما