شناسهٔ خبر: 39391266 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

از سوي سرپرست مركز برنامه ريزي و فناوري و اطلاعات صورت گرفت ؛

تشريح برخي ابهامات و سوالات در خصوص شبكه آموزشي دانش آموزان ( شاد)

سرپرست مركز برنامه ريزي و فناوري و اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، برخي ابهامات و سوالات در خصوص شبكه آموزشي دانش آموزان ( شاد) را تشريح كرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز مهدي شرفي در مصاحبه با خبرنگار اين مركز با اشاره به سوالات مطرح شده از سوي فرهنگيان و دانش آموزان، اظهار كرد: نزديك شدن به پايان سال تحصيلي، ما را بر آن داشته تا در كمترين زمان به حل و فصل مشكلات و رفع موانع احتمالي اين شبكه آموزشي بپردازيم.

امكان استفاده از يك تلفن همراه براي چند دانش آموز وجود دارد

وي ادامه داد: امكان استفاده چند دانش آموز از يك تلفن همراه وجود دارد  هرچند ممكن است اين كار باعث شلوغي شود. هرچند در محيط پيام‌رسان شاد چند نفر مي‌توانند استفاده كنند اما به زودي نسخه چند كاربر ( account) اين برنامه ايجاد مي‌شود. همچنين افراد كه اينترنت  icdL دارند از برنامه تحت وب مي‌توانند بهره‌مند شوند.

سرپرست مركز برنامه ريزي و فناوري و اطلاعات وزارت آموزش و پرورش شبكه آموزشي دانش آموز( شاد ) را پيام‌رساني بومي ايراني و داراي محيطي ايزوله عنوان كرد و گفت: در هيچ پيام‌رساني به اندازه (شاد) قابليت ايجاد گروه و كانال وجود ندارد و اين ظرفيتي بي‌نظير است.

وي ادامه داد: از ظرفيت‌هاي خوب اين پيام‌رسان، امكان نصب بر دستگاه‌ها و سيستم‌هاي مختلف و وجود نسخه ويندوزي آن است كه مي‌شود بدون تلفن همراه و از طريق سايت با فضاي وسيع از آن بهره‌مند شد

شرفي امكان دسترسي مديران در همه سطوح به شبكه شاد را از ديگر ويژگي‌هاي اين پيام‌رسان بومي اعلام و عنوان كرد: مشكل عدم ورود با برخي كدهاي ملي رفع شده و اين امكان براي همه دانش آموزان و  فرهنگيان وجود دارد تا به آساني وارد اين شبكه شوند.

 وي خاطرنشان كرد:  نحوه  تشكيل كلاس‌هاي چند پايه، مدارس غيرمستقل و همچنين نحوه دسترسي معلماني كه در مدارس مختلف كلاس دارند از جمله سوالاتي است كه مطرح شده بود لذا اين دو مشكل نيز رفع شده است و كاربران در اين زمينه موردي نخواهند داشت.

دانش آموزان بدون حضور معلم نيز ساماندهي مي شوند

سرپرست مركز برنامه ريزي و فناوري و اطلاعات وزارت آموزش و پرورش از امكان اضافه كردن دانش آموزان به كلاس‌ها توسط مديران و معلمان بدون احراز هويت، خبر داد: در ادامه هويت آنها در سناد كنترل مي‌شود همچنين دانش آموزاني كه پيام‌رسان شاد را نصب كرده‌اند بدون حضور معلم و مدير در كلاس‌ها ساماندهي مي‌شوند اما فعاليت آن‌ها در كلاس منوط به حضور معلم است.

در زمان استفاده از پيام‌رسان شاد فيلترشكن vpn بايد خاموش باشد

وي زمان باز و بسته بودن كلاس‌ها در تمامي دوره‌هاي تحصيلي را بر عهده معلمان دانست و افزود: معلم از طريق منوي تنظيمات زمان شروع و پايان كلاس‌ها را تعيين مي‌كند، برخي از مشكلات مربوط سامانه سناد است كه برطرف مي‌شود و مشكل برخي خانواده‌ها نيز مربوط به قديمي بودن نرم افزار و يا فيلترشكن (vpn) كه موجب عدم احراز هويت مي‌شود لذا با خاموش كردن آن مشكلشان رفع مي‌شود و سپس براي استعلام دانش آموز، معلم و مدير اقدام كرد

شرفي افزود: دانش آموزان اتباع خارجي نيز در دسترسي به اين شبكه مشكلي ندارند و مي‌توانند با ارائه كد اتباع وارد شوند و در كلاس‌ها شركت كنند.

نسخه  ios و web شبكه آموزشي دانش آموز از فردا در دسترس خواهد بود

وي از در دسترس بودن نسخه  ios و web شبكه دانش آموزي شاد از فردا خبر داد و اظهاركرد: سري دوم پرسش‌ها و پاسخ‌هاي پر تكرار (FAQ) در حال آماده سازي است بنابراين كاربران محترم مي‌توانند سوالات خود را از طريق واحد فناوري ادارات ارسال كنند.

سرپرست مركز برنامه ريزي و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در برنامه ios اين برنامه در محيطي شبيه سازي شده قرار دارد و با استفاده از ابزاري كه تحت  web قرار دارد افراد مي‌توانند نسبت به ثبت نام اقدام كنند.

شرفي تصريح كرد: مديران مدارس مي‌توانند معاونان خود را با تعريف سطح دسترسي به عنوان ادمين در تنظيمات اضافه كنند.

تا كنون بيش از 80 درصد مديران مدارس ابتدايي به اين شبكه پيوستند

وي افزود: تاكنون حدود 270 هزار كلاس در شبكه آموزشي شاد تشكيل شده است همچنين حدود 78 هزار مدير مدرسه يعني بيش از 80  درصد مديران مدارس ابتدايي به اين شبكه متصل شده‌اند و بيش از سه ميليون از دانش آموزان ابتدايي به اين شبكه وارد شده‌اند.

سرپرست مركز برنامه ريزي و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش اظهار كرد: شوراي سياستگذاري شبكه شاد در خصوص جاهايي كه اينترنت وجود ندارد و يا دسترسي به آن مشكل است تصميمات لازمه را اتخاذ خواهد كرد.

وي اضافه كرد: تعداد يكصد نفر از ساعت 9 صبح تا 16 آماده پاسخگويي به سوالات كاربران در زمينه فناوري و پشتيباني هستند لذا افراد مي‌توانند از طريق شماره تماس 43081 ارتباط برقرار كنند و سوالات خود را مطرح كنند.

ثبت نام دانش آموزان، معلمان و مديران متوسطه اول و دوم در شاد از امروز آغاز شد

شرفي همچنين از آغاز ثبت نام دانش آموزان، معلمان و مديران دوره متوسطه اول و دوم در شبكه شاد از امروز خبر داد و تصريح كرد: از ويژگي‌هاي اين پيام رسان ذخيره برنامه‌ها و فعاليت‌هاست لذا اگر دانش آموزي به موقع در كلاس حضور نيابد مي‌تواند محتواي كلاس و همچنين تكاليف را مشاهده، سوالات خود را با معلم مطرح و پاسخ را دريافت كند.

نظر شما