شناسهٔ خبر: 39389108 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

یک فعال اقتصادی؛

‌پس از مهار کرونا رویکرد اقتصادی تغییر خواهد کرد

یک فعال اقتصادی پیشنهاد کرد: بهتر است اقتصاد کیش را فعلا در درون جزیره فعال کنند؛ زیرا امکان ورود توریست نیست. بنابراین سازمان منطقه آزاد کیش،‌ شرکت‌های تابعه و بخش خصوصی 30 درصد از حقوق کارمندان را به عنوان بن خرید از بازارها، اختصاص دهند. این امر می‌تواند به اقتصاد نیمه جان جزیره کمک کند.

صاحب‌خبر -

محسنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،‌ با بیان اینکه باید به این باور برسیم که شیوع کرونا اتفاق بدی برای کشور است،‌ اظهار کرد: تبعات شیوع کرونا پس از مهار، دامنگیراقتصاد کشور خواهد شد. کیش به دلیل اینکه اقتصاد آن وابسته به توریست است، طبیعتا با شیوع بیماری کرونا و ممنوعیت سفر،‌ آسیب بیشتری نسبت به  سرزمین اصلی متوجه آن خواهد بود.

وی با بیان اینکه باید پیش از این تصمیم به قرنطینه جزیره کیش گرفته می‌شد، گفت: ‌قرنطینه‌ای که در حال حاضر در کیش اجرا می‌شود، با قدرت نیست و همچنان پروازها صورت می‌گیرد و این امر باعث رشد آمار مبتلایان خواهد شد.

وی با تاکید بر عملکرد و تلاش مسئولان بر مهار بیماری کرونا در کیش، مهار کامل را نیازمند ابزارآلاتی دانست که به طور کامل فراهم نشده است.

وی اظهار کرد: بخش خصوصی در جزیره کیش به طور مستقل نمی‌تواند کاری را از پیش ببرد و این امر باید همگام با بخش دولتی باشد. خوشبختانه بخش خصوصی در خرید دستگاه تشخیص و ملزومات بهداشتی مشارکت کرده که این یک قدم خوبی است.

این فعال اقتصادی معتقد است: ‌ستاد بحران باید متشکل از افراد متخصص باشد تا بتوانند به طور دقیق و اصولی این بحران را مدیریت کنند.

محسنیان غربال‌گیر کیشوندان و مسافران را یک امر مهم دانست و گفت: خرید دارو و یا دستگاه برای افراد بیماری است و احتمال جواب تست منفی کاذب نیز وجود دارد؛ باید مسئولان به فکر غربال‌گری باشند.

وی معتقد است: با توجه به جمعیت و تعداد مبتلایان در جزیره کیش، بهتر بود برخی از هزینه‌ها مانند خرید دستگاه تشخص، صرف خرید کیت‌ با تشخیص سریع، می‌شد.

وی پیشنهاد کرد: بهتر است اقتصاد جزیره را فعلا در درون جزیره فعال کنند؛ زیرا امکان ورود توریست نیست. بنابراین سازمان منطقه آزاد کیش،‌ شرکت‌های تابعه و بخش خصوصی 30 درصد از حقوق کارمندان را به عنوان بن خرید از بازارها، اختصاص دهند. این امر می‌تواند به اقتصاد نیمه جان جزیره کمک کند.

وی با اشاره به دوران پسا کرونا گفت:‌ اگر بتوانیم جزیره را سفید نگه داریم و غربال گری را درست اجرا و راه‌های ورودی دریایی را بسته نگه داریم،‌ شاید این امکان باشد افرادی که سالم هستند بتوانند به این جزیره سفر کنند و حتی برخی در این جزیره ملک خریداری کنند.

این فعال اقتصادی معتقد است: ‌پس از مهار کرونا، رویکرد اقتصادی تغییر خواهد کرد و حتی ممکن است برخی از مشاغل تغییر پیدا کنند.

محسنیان تنها راه رهایی از این بیماری را قرنطینه به مدت 20 تا 28 روز عنوان کرد و گفت: مسئولان نیز باید در این راه از تمام ابزارآلات مانند حضور نیروی انتظامی، تامین ارزاق و... استفاده کنند و این امر در کیش با توجه به تعداد جمعیت،‌ کار دشواری نیست. 

نظر شما