شناسهٔ خبر: 39373531 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تشخیص قارچ‌های غیرسمی فقط در آزمایشگاههای تخصصی امکانپذیر است

کارشناس دبیرخانه کمیته پدافند غیر عامل دانشگاه علوم پزشکی گفت : با توجه به گزارش چند مورد مسمومیت غذایی به دنبال مصرف قارچ‌های سمی در چند روز اخیر در استان، نکاتی قابل اهمیت می‌باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،آزادی کارشناس دبیرخانه کمیته پدافند غیر عامل دانشگاه علوم پزشکی گفت : از مصرف قارچ‌های خودرو (ناشناخته) مخصوصا قارچ‌هایی که در کنار تک درختان (علی الخصوص درختان خشک شده) می‌رویند و یا قارچ‌های جمع آوری شده توسط افراد بومی و یا قارچ‌هایی که در کنار جاده عرضه میشوند، خودداری کنید.

او گفت : تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی‌های دارای مجوز پرورش از جهاد کشاورزی یا سازمان غذا و دارو می‌باشند، مصرف نمائید.

آزادی افزود : شناسایی قارچ‌های سمی از غیرسمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است، بنابراین به توصیه‌های برخی از افراد محلی در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه نکنید.

او افزود : مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نمی‌باشد.

آزادی گفت : برخی از روش‌ها و معیار‌های سنتی مانند: تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات دراطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.

او گفت : برخی از سموم موجود در قارچ‌های ناشناس مقاوم به گرما بوده و فرآیند‌های آماده سازی غذا مانند: کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخارپز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نمی‌باشد.

آزادی افزود : در صورت بروز علایم و نشانه‌های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخیری (۱۲-۵ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ)، هر چه سریعتر بیمار را به مراکز درمانی منتقل کنید. در مواردی که علائم گوارشی بصورت تاخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سمیت به مراتب بیشتری دارند.

او افزود : انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد و هر گونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود.

آزادی گفت : بنابراین با مشاهده علائم و نشانه‌های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ ناشناس، از هرگونه خود درمانی و درمان علامتی پرهیز نموده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل نمائید.

او گفت : در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید .

 

 

نتهای پیام/د

نظر شما