شناسهٔ خبر: 39349415 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزارت نفت اعلام کرد:

برگزاری دهمین نشست اوپک پلاس از طریق وبینار

نشست فوق العاده وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس برای نهایی کردن توافق کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه‌ای، شامگاه یکشنبه از طریق وبینار برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وزارت نفت، دهمین نشست وزیران نفت و انرژی ۲۳ عضو و غیرعضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) به صورت فوق‌العاده امروز برای بررسی نحوه مشارکت مکزیک در توافق کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه‌ای و نهایی کردن آن در قالب توافقنامه همکاری، از طریق وبینار برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، توافق کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک برای مجموع کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه‌ای از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی برای یک بازه زمانی اولیه به‌مدت دو ماه آغاز می‌شود و پایان این بازه ۳۰ ژوئن امسال خواهد بود.

کشور‌های تولیدکننده نفت حاضر در توافقنامه همکاری سپس برای یک بازه زمانی ۶ ماهه دیگر از یکم ژوئیه تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ روزانه ۸ میلیون بشکه کاهش عرضه خواهند داشت، همچنین در بازه زمانی سوم از یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ به‌مدت ۱۶ ماه نیز کاهش عرضه روزانه ۶ میلیون بشکه می‌شود.

در همین حال، خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای تولید همه کشور‌های حاضر در این توافق به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی خواهد بود، در حالی که مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه در نظر گرفته شد.

براساس بیانیه پایانی کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک، توافق نهایی برای کاهش روزانه ۱۰ میلیون بشکه منوط به امضای مکزیک و ملحق شدن این کشور خواهد بود.

اعضای اوپک پلاس در این توافق از دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان خواستند در این تلاش به‌منظور ثبات بخشی به بازار‌های جهانی نفت خام مشارکت کنند، یک روز پس از نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس در روز پنجشنبه (۲۱ فروردین‌ماه) که بیش از ۱۰ ساعت به طول انجامید، وزیران نفت و انرژی G۲۰ نیز روز جمعه (۲۲ فروردین‌ماه) در نشستی فوق‌العاده از طریق وبینار شرکت کردند و در پایان بدون اشاره به رقمی خاص برای کاهش تولید، بر استفاده از همه ابزار‌های سیاسی موجود برای حفظ ثبات بازار تأکید کردند.

انتهای پیام/

نظر شما