شناسهٔ خبر: 39329392 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس جمهوری عراق شایعه دیدار با مقام‌های ارشد آمریکا را تکذیب کرد

تهران- ایرنا- شبکه خبری "المیادین" بامداد یکشنبه به نقل از یک منبع نزدیک به ریاست جمهوری عراق اعلام کرد که "برهم صالح" در دیدارش به استان الانبار (در غرب این کشور) با هیچ مسؤول آمریکایی و بیگانه دیداری نداشته است.

صاحب‌خبر -

درحالی که المیادین خبر دیدار صالح را با مقام‌های آمریکایی رد کرده است، سومریه نیوز به نقل از یک منبع نزدیک به صالح، تنها دیدار وی با مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا را تکذیب کرد.
این منبع نزدیک به ریاست جمهوری عراق که خواست نامش فاش نشود، گفت: آنچه در برخی رسانه‌ها از دیدار امروز رییس جمهوری و مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در پایگاه هوایی عین الاسد در استان الانبار (غرب کشور) منتشر شده است، کذب است.
این منبع خبر یادشده را اخباری گمراه‌کننده و باطل دانست که با حقیقت فاصله دارد.
وی همچنین از رسانه‌ها خواست در انتشار اخبار به اخلاق حرفه‌ای خود متعهد باشند و اخبار را از منابع آگاه دریافت کنند.
برخی منابع خبری امروز مدعی شده بودند، مایک پنس معاون رییس جمهوری آمریکا و  اسپر در دیداری سرزده به پایگاه عین الاسد در غرب عراق سفر کرده‌اند.
این رسانه‌ها همچنین ادعا کرده بودند، این دو مقام امریکایی با رییس جمهوری، محمد الحلبوسی، رییس مجلس و مصطفی الکاظمی، نخست وزیر مکلف برای تشکیل کابینه عراق دیدار کرده‌اند.
پایگاه خبری «موازین نیوز» نیز پیش از این به نقل از منبعی که وی را آگاه می‌خواند، اعلام کرده بود، پنس عصر شنبه وارد پایگاه عین الاسد شده است.
براساس ادعای این منبع که به نامش اشاره‌ای نشده است، دستور کار سفر پنس شامل بررسی وضعیت نظامیان آمریکایی و همچنین استقرار و فعال‌سازی سامانه دفاعی پاتریوت در پایگاه عین الاسد بوده است.
این شایعات همزمان با آن مطرح شد که مقامات نظامی آمریکا روز شنبه اعلام کردند، سامانه دفاعی پاتریوت و ۲سامانه موشک‌های کوتاه برد در پایگاه هوایی عین الاسد و پایگاه نظامی اربیل نصب شده است.
مسؤولان آمریکایی اعلام کردند، ایالات متحده در ماه‌های اخیر برای آن چه حمایت از نیروهای خود در پایگاه‌هایش در عراق خوانده است، اقدام به انتقال سامانه موشکی به این کشور کرد.
 عین الاسد، همان پایگاهی است که ۱۸ دی ماه  و در پاسخ به اقدام تروریستی روز  ۱۳ دی دولت ترامپ که منجر به شهادت سردار سلیمانی شد، هدف ۱۳فروند موشک بالستیک سپاه پاسداران قرار گرفت و در جریان آن بیش از ۱۰۰ نظامی آمریکایی دچار مشکلات شدید مغزی شدند.
عین الاسد که از پایگاه‌های نیروهای مسلح عراق و آمریکا به شمار می‌رود، در زمان صدام حسین «قادسیه» نام داشت و ساخت آن به پایان دههٔ ۱۹۷۰ و اوایل ۱۹۸۰ میلادی بازمی‌گردد که پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، این پایگاه در اختیار نیروهای آمریکایی قرار گرفت.

نظر شما