شناسهٔ خبر: 39323706 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کمبود فضای گرمخانه‌های شهرداری تهران امکان رعایت فاصله اجتماعی را نمی‌دهد

تهران-ایرنا- سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت شهرداری تهران اظهار داشت: تمهیدات لازم در زمینه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در گرمخانه‌ها پیش‌بینی شده اما باید توجه داشت که اگر پذیرش به دلیل رعایت فاصله اجتماعی انجام نمی‌گرفت وضعیت به خوبی پیش‌ نمی‌رفت و مجبور بودیم از ۲ هزار و ۳۰۰ نفری که در گرمخانه‌ها هستند، یکهزار و ۸۰۰ مددجو را تعدیل کنیم که این اقدام امکان پذیر نیست.

صاحب‌خبر -

سید مالک حسینی روز شنبه در نشست خبری مجازی گفت: پذیرش افراد بی‌خانمان در گرمخانه‌های پایتخت افزایش یافته و میزان مراجعات حتی نسبت به سردترین روزهای زمستان سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ مورد مشکوکی از ابتلا به کرونا در گرمخانه پایتخت نداشتیم، گفت: ‌این مراکز روزانه سه بار ضدعفونی می‌شوند.

حسینی همچنین با بیان اینکه بزرگترین چالش اجتماعی شهرداری در این روزها وضعیت معتادان متجاهر است گفت: این نهاد در خصوص معتادان متجاهر امکان برخورد قهری و حتی قانونی ندارد اما همه از شهرداری می‌خواهند معتادان را از سطح شهر جمع کنند.

وی گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر مسئولیت رسیدگی به وضعیت معتادان متجاهر را برعهده دارد و ما جمع آوری معتادان را انجام نمی‌دهیم و مشاهدات خود را گزارش می‌دهیم.

حسینی افزود: برخی از معتادان متجاهر را توسط گشت‌های ویژه به صورت داوطلبانه در گرمخانه‌ها پذیرش کردیم و هیچ اجباری برای انتقال آنان نبوده است و به عنوان مثال ما در یک شب حدود یکصد معتاد داوطلب را به گرمخانه‌ها منتقل کردیم اما اینکه این افراد به صورت کامل جمع‌آوری می‌شوند یا خیر وظیفه شهرداری نیست.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت شهرداری تهران بیان کرد: مدیریت شهری بر اساس مسئولیت اجتماعی در حوزه جمع‌آوری معتادان متجاهر ورود می‌کند و براساس قانون شهرداری باید در تامین زیرساخت‌ها کمک کند.

وی گفت: در این شرایط مراقبت‌ها را در گرمخانه‌ها با جدیت دنبال کرده و با تمهیدات بهداشتی، اقدامات لازم را برای پیشگیری از بیماری کرونا در این مراکز انجام داده‌ایم.

جمع آوری کودکان زباله گرد

حسینی با اشاره به ممنوعیت زباله‌گردی توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران بیان کرد: این مصوبه در صورتی اجرا شد که برای شهرداری ضرر مالی داشت.

وی گفت: شهرداری تهران نمی‌تواند با زباله‌گردها برخورد انتظامی کند و فقط بهزیستی در این زمینه می‌تواند ورود داشته باشد و اقدامات لازم را انجام دهد، به نظر من تمام مرزهای کاری در این حوزه مشخص است و لازم است وظایف بازخوانی شود.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت شهرداری تهران با اشاره به اینکه جمع‌آوری کودکان زباله‌گرد برعهده این نهاد نیست، افزود: در گذشته هم اگر کودکی در این زمینه نیاز به کمک داشت ما از طریق ۱۲۳ اطلاع می‌دادیم.

بیماری کرونا که از روزهای پایانی بهمن ماه سال ۹۸ کشور را درگیر کرده بر اساس اعلام روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۶۸ هزار و ۱۹۲ نفر به این بیماری مبتلا شده، ۳۵ هزار و ۴۶۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و چهار هزار و ۲۳۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

کودکان کار، زباله‌گرد و افراد آسیب دیده بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

نظر شما