شناسهٔ خبر: 39306764 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

استان‌های با رنگ قرمز روند افزایشی داشته‌اند

وضعیت کرونا در هفت استان قرمز شده است

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

کرونا در ایران
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۶۸ هزار و ۱۹۲ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد کل جان‌باختگان کرونا در کشور به ۴۲۳۲ نفر رسید.
کیانوش جهان پور روز جمعه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از آن بیان کرد: از ظهر روز پنج‌شنبه تا جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۹۷۲ بیمار جدید مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و با احتساب موارد جدید، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۶۸۱۹۲ نفر رسید.
وی ادامه داد: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۲ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند. تاکنون ۴۲۳۲ نفر از بیماران، جان خود را ازدست‌داده‌اند و دیگر در بین ما نیستند. خوشبختانه روند بهبودیافتگان سرعت بالایی گرفته و تاکنون ۳۵ هزار و ۴۶۵ نفر از بیماران، بهبودیافته و ترخیص شده‌اند.
جهان پور گفت: ۳۹۶۹ نفر از بیماران مبتلابه کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۲۴۲ هزار و ۵۶۸ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است. روند صعودی بهبودیافتگان همچنان با شیب قابل قبولی ادامه دارد. روند فوت ناشی از کرونا نیز کاهش نسبی داشته است.

آغاز فاصله‌گذاری هوشمند
جهان پور گفت: ثبت‌نام از اصناف در سامانه salamat.gov.ir فراهم‌شده و مدیران و کارفرمایان و صاحبان صنایع باید برای ثبت‌نام به این سامانه مراجعه کنند. از روز ۲۳ فروردین فاصله‌گذاری هوشمند آغاز می‌شود و پروتکل‌های آن متضمن بازگشت به کار مشاغل کم‌خطر خواهد بود. بیش از ۸۰ راهنمای گام دوم فاصله‌گذاری اجتماعی با عنوان فاصله‌گذاری هوشمند تصویب و ابلاغ‌شده است.رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اظهار کرد: مردم نیز هرگونه تخطی از ابلاغیه‌ها و پروتکل‌های ابلاغی را می‌توانند از طریق سامانه سجام به اطلاع دستگاه قضایی برسانند. سلامت از حقوق عامه است و پیگیری این موضوع توسط دادستان‌ها به‌عنوان موارد تخلف انجام می‌شود.

موارد جدید ابتلا 
در استان‌های مسافر پذیر
جهانپور ادامه داد: قطعاً همچنان همه نکات بهداشت فردی و عمومی و محدودیت ترددها و سفرها و لغو هرگونه تردد غیرضروری به‌جای خود باقی است و انتظار داریم مردم موضوع را جدی بگیرند. در ۲۴ ساعت گذشته شاهد ترددها در استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان غربی و شرقی و موارد جدید ابتلا بوده‌ایم.
سخنگوی وزارت بهداشت از افزایش موارد جدید ابتلا در پنج‌تا هشت استان مهمان‌پذیر خبر داد و گفت: در گام فاصله‌گذاری هوشمند با یک بازگشت تدریجی و مرحله‌ای مواجهیم و سرعتمان در این فاز به ارزیابی خطر و اتفاقاتی بستگی دارد که از وضعیت بیماری هرروز ثبت خواهد شد و بر این اساس تصمیم‌گیری می‌شود.
در هفته‌های اخیر شاهدیم که استان‌هایی مانند فارس، سیستان بلوچستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی درگیر شده‌اند بنابراین استان‌های مختلف در سه یا چهار فاز وارد این بیماری شدند. ازنظر ملی تقریباً روند ثابتی داریم. در ۲۴ ساعت و ۴۸ ساعت اخیر هم استان‌های مسافر پذیر یا استان‌هایی که بازگشت مسافران نوروزی را داشتند مانند تهران، خراسان رضوی، فارس، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی طی چند روز اخیر روند افزایشی داشتند که قابل‌توجه است.
وی افزود: بیش از ۸۰ راهنما برای گام دوم فاصله‌گذاری که فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند است در سایت Markazsalamat.behdasht.gov.ir تا این لحظه ابلاغ‌شده که جهت اطلاع مشاغل مختلف در این سایت در دسترس است. صاحبان صنایع و مدیرانی که جزو مشاغلی هستند که در مرحله اول جزو صنوف کم‌خطر و ضروری محسوب می‌شوند و باید به مشاغلشان بازگردند، حتماً پروتکل‌های خاص هر صنف را رعایت کنند.

طرح ترافیک
جهان پور در پاسخ به سؤالی درباره طرح ترافیک تهران گفت: با توجه به اینکه دوسوم کارکنان دولت و برخی مشاغل ضروری و کم‌خطر از فردا در برخی استان‌ها و از ۳۰ فروردین در تهران تردد خواهند داشت، دغدغه اصلی در این هفته موضوع رفت‌وآمد کارکنان دولت بود. باید توجه کرد که استفاده از وسیله شخصی می‌تواند حجم ترافیک و ازدحام ناوگان حمل‌ونقل عمومی را کاهش دهد و عملاً به فاصله‌گذاری فیزیکی کمک کند. این موضوع دغدغه اصلی است که به نظر می‌رسد شهرداری تهران آن را لحاظ کرده است و ساعاتی که کارکنان رفت‌وآمد دارند، از طرح ترافیک مستثنا کرده است تا بتوانند با اتومبیل شخصی رفت‌وآمد کنند البته در ساعات دیگر موضوع دیگری است که گذاشتن طرح ترافیک شاید بتواند به کاهش رفت‌وآمدها و مراودات غیرضروری، کمک کند. این موضوع باید به‌صورت مستمر ارزیابی ریسک شود و اگر این روند تأثیرگذار باشد، ادامه می‌یابد.

کرونا در جهان
جامعه جهانی همچنان برای توقف شیوع ویروس همه‌گیر کرونا که تاکنون بیش از ۹۶ هزار نفر را در جهان به کام مرگ فرستاده، تلاش می‌کند. آمار فوتی‌های کرونا در ساعات اخیر از مرز ۹۵ هزار نفر گذشته و به ۹۶ هزار و ۷۹۱ نفر رسیده است. این در حالی است که شمار مبتلایان نیز به یک‌میلیون و ۶۱۴ هزار و ۸۵۸ نفر افزایش‌یافته است. بااین‌حال بیش از ۳۶۲ هزار نفر هم در جهان از این بیماری بهبودیافته‌اند. در زیر تازه‌ترین آمار و تحولات مرتبط با ویروس کرونای جدید می‌آید:
*جان‌باختگان کرونا در سوئیس به ۸۰۵ نفر و مبتلایان از ۲۴۳۰۰ نفر گذشت.
* وزارت بهداشت لبنان از ابتلای قطعی ۲۷ نفر دیگر به ویروس کرونا خبر داد و شمار کلی مبتلایان را ۶۰۹ نفر اعلام کرد.
*شمار قربانیان ویروس کرونا در بلژیک به‌شدت افزایش یافت و به بیش از ۳ هزار نفر رسید.
*آمار روزانه مبتلایان کرونا در روسیه با جهشی سریع به ۱۷۸۶ نفر رسید و ظرف ۲۴ ساعت اخیر ۱۸ نفر در این کشور جان خود را از دست دادند. آمار کلی مبتلایان نیز به ۱۱۹۱۷ نفر رسید.
*فوتی‌های کرونا در هند به ۱۹۹ نفر رسید و شمار مبتلایان هم به ۶۴۱۲ نفر افزایش یافت.
* در مراکش نیز ۸ نفر به دلیل کرونا فوت کردند و ۵۷ نفر دیگر به ویروس مبتلا شدن دو شمار کلی مبتلایان هم به ۱۴۳۱ نفر رسید.
*در آلمان هم شمار مبتلایان به ۱۱۳۵۲۵ نفر و فوتی‌ها به ۲۳۷۳ نفر افزایش یافت.
*دولت سوریه از شناسایی قطعی ۱۹ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا خبر داد.
*مقامات بهداشتی و درمانی مجارستان اعلام کردند تنها در یک روز تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور از ۲۱۰ به ۱۱۹۰ نفر رسیده است. مجارستان به دستور رئیس‌جمهور این کشور در قرنطینه است. تعداد تلفات مجارستان ۷۷ نفر ذکرشده است.
*به دنبال ثبت اولین مورد ابتلا به کروناویروس در یمن، منع آمدوشد در استان حضر الموت اعلام شد. به نقل از إرم نیوز، فرج البحسنی، استاندار استان حضر الموت یمن به منظور جلوگیری از انتشار کروناویروس در این استان، تدابیر احتیاطی از جمله منع رفت وآمد در تمامی این استان و بستن بندر الشحر را اتخاذ کرد.
*مقام‌های چین از ثبت ۴۲ مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور خبر دادند. به نقل از سی‌ان‌ان، مقام‌های چین اعلام کردند که در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۲ مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور ثبت‌شده است.

نظر شما