شناسهٔ خبر: 39285059 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد

چالش های کنکور در شرایط کرونا

شیوع ویروس کرونا چالش های زیادی را برای نظام آموزشی کشور ایجاد کرده است. از همین رو زمان برگزاری کنکور سراسری سال ۹۹ درهاله ای از ابهام قرار گرفته است چون مشخص نیست تا چه زمانی مدارس تعطیل هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، با وجود اینکه رئیس جمهوری اعلام کرده است «در بخش آموزش هیچ عجله‌ای برای راه‌اندازی مدارس و دانشگاه‌ها وجود ندارد، ضمن اینکه باید شرایط برای بازگشایی مدارس به گونه‌ای باشد که هم از اجرای کامل دستورالعمل‌های بهداشتی اطمینان داشته باشیم و هم بتوانیم دغدغه خانواده‌ها را در این راستا از بین ببریم» اما بسیاری از خانواده ها در بلاتکلیفی و سردرگمی به سر می برند. این روزها یکی از مهمترین پرسش هایی که خانواده ها دارند تعیین زمان برای پایان بلاتکلیفی مدارس است. در این بین، یکی از چالش ها هم زمان برگزاری کنکور شده است.

 

بیش از یک میلیون نفر که تعداد زیادی از آن ها دانش آموز هستند در کنکور سراسری سال 1399 ثبت نام کرده اند اما از اسفند ماه مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است و به آموزش ها خیلی جدی پرداخته نمی شود.

 

دانش آموزان کنکوری آموزش های مجازی جدی نگرفتند

یکی از معلم ها به خبرنگار شبستان می گوید: آموزش به صورت مجازی را خیلی از دانش آموزان جدی نمی گیرند و به بهانه مختلف شرکت نمی کنند، اگر هم شرکت کنند، تمرین نمی کنند.

 

او بیان می کند: دانش آموزان درس خوان بیشر حضور دارند و در این دوره تست کار می کنند. اما با این وجود استرس درس هایی که آموزش داده نشده را دارند و بیشتر آن ها به دنبال این موضوع هستند که حجمی از کتاب در کنکور سراسری و امتحانات نهایی حذف شود.

 

یکی  از والدین دانش آموز کنکوری نیز به خبرنگار شبستان  می گوید: هنگامی که فرزندم به مدرسه می رفت، درس میخواند، تست میزد، اکنون اصلا جدی نمی گیرد و می گوید فقط می خواهم تست بزنم.برای قبولی در امتحانات نهایی او نگران هستم. دبیرستانی هم که هست خیلی آموزش مجازی را جدی نگرفته است. فقط هنگامی که گفته بودند شبکه شاد می خواهد راه اندازی شود، در یک پیامک اعلام کردند که یک پیام رسان داخلی نصب کنیم که نصب کردیم اما هنگامی که اجرای طرح شاد متوقف شد دیگر فعالیتی هم در آن پیام رسان هم رخ نداد.

یکی از مشکلات هم  زمان برگزاری امتحانات نهایی و کنکور است که هنوز زمان هیچ کدام مشخص نیست و دانش آموزان و معلم ها را در بلاتکلیفی قرار داده است.

 

ارتباط زمان برگزاری کنکور با پایان امتحانات نهایی دانش آموزان

در همین ارتباط، علیرضا کمره‌ای معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با حضور در یک برنامه تلویزیونی  درباره تعیین تکلیف برگزاری کنکور 99 اظهار می کند: تصمیم‌گیری درباره برگزاری کنکور به‌عهده سازمان سنجش است و تصمیم قطعی را شورای سنجش و پذیرش دانشجو می‌گیرد.

وی افزود: برگزاری کنکور 99 با پایان امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه دوازدهم در ارتباط است و بنابراین ابتدا باید امتحانات دانش‌آموزان در پایه دوازدهم شروع شود و به پایان برسد تا پس از آن آزمون سراسری سال 99 برگزار شود و این مسئله تابع بازگشایی مدارس است .

 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با ابراز اینکه«تصور می‌کنیم در ایام خرداد ماه امتحانات دانش‌آموزان را داشته باشیم» بیان می کند: امتحانات در بخش‌هایی از تیرماه نیز ادامه می‌یابد و آزمون سراسری بعد از پایان امتحانات نهایی پایه دوازدهم برگزار خواهد شد.

 

برگزاری کنکور ۲۰ روز پس از برگزاری امتحانات نهایی

«ابراهمیم خدایی» هم درباره تغییر زمان کنکور سراسری سال 1399 با توجه به تعطیلی مدارس و تعویق امتحانات دانش آموزان به خبرنگار شبستان می گوید: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه ها، احتمال تغییر زمان کنکور سراسری سال 1399 وجود دارد.

 

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور افزود:طبق مصوبه ای که داریم ۲۰ روز پس از برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان پایه دوازدهم کنکور سراسری باید برپا شود.

 

پیشنهاد پذیرش دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی غیرکارشناسی است

«میرحمایت میرزاده» یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم پیشنهاد داده است که کنکور برگزار نشود و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی باشد.

 

در همین ارتباط خدایی این پیشنهاد را غیرکارشناسی اعلام می کند و ادامه می دهد: کنکور برگزار می شود این نماینده پذیرش با سوابق تحصیلی را پیشنهاد داده است که در برخی از رشته این امر امکان پذیر نیست. سخنانی که مطرح می شود کارشناسی نیست و قابلیت اجرایی ندارد‌ .

 

دانش آموزان کنکوری نگران نباشند

یکی از نگرانی های دانش آموزان بخش هایی از دروس است که در دوران تعطیلی کرونایی جدی پرداخته نشده است و ممکن است در کنکور آورده شود که در این باره هم خدایی در یک برنامه رادیویی بیان می کند: آزمون کنکور از سه سال دوره متوسطه دوم است .بخشی  از سؤالات از پایه دوازدهم طرح میشود. دو قسمت آن از سال دهم و یازدهم است، وزن سؤالات پایه دوازدهم در کنکور تقریباً بالای 30 درصد است.

 

رئیس سازمان سنجش ضمن یادآوری به داوطلبان که نگران نباشند و در آرامش مطالعه کنند تاکید می کند: هماهنگی‌های لازم با آموزش و پرورش درباره محتوای کتاب های درسی که خواهیم داشت و طبیعتاً امتحانی که گرفته می‌شود از مطالبی است که دانش آموزان خوانده باشند.

به هرروی، تعطیلی مدارس و ماندن بخشی از دروس نگرانی ها را در دانش آموزان ایجاد کرده است. بسیاری از دانش آموزان دسترسی به معلم ها برای پیگیری مشکلات درسی خود ندارند و چون آموزش تلویزیون هم یک طرفه است آن ها دچار سردرگمی هستند. با توجه به ادامه دار بودن ویروس کرونا در کشور، بهتر است تصمیم برای تعیین و تکلیف وضعیت آموزشی دانش آموزان و مدارس زودتر اتخاذ و اعلام شود.

پایان پیام/ 260

نظر شما