شناسهٔ خبر: 39270877 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

پرونده ای درباره ليگ پانزدهم فوتبال ايران

فصلي نو براي ليگ برتر فوتبال - مردم سالاری آنلاين

ليگ برتر فوتبال ايران به ايستگاه نهايي رسيد تا پس از رقابت داغ استقلال خوزستان و پرسپوليس تهران در روز پاياني که به گل‌شماري رسيد، قهرماني ليگ پانزدهم به استقلال خوزستان برسد و جام به اهواز برود. هرچند هواداران پرسپوليس هم به خاطر از دست دادن قهرماني در روز آخر،جنجالي درست نکردند و يکصدا تيم محبوب و سرمربي محبوب تيمشان برانکو ايوانکوويچ را تشويق کردند.

صاحب‌خبر -

ليگ برتر فوتبال ايران به ايستگاه نهايي رسيد تا پس از رقابت داغ استقلال خوزستان و پرسپوليس تهران در روز پاياني که به گل‌شماري رسيد، قهرماني ليگ پانزدهم به استقلال خوزستان برسد و جام به اهواز برود. هرچند هواداران پرسپوليس هم به خاطر از دست دادن قهرماني در روز آخر،جنجالي درست نکردند و يکصدا تيم محبوب و سرمربي محبوب تيمشان برانکو ايوانکوويچ را تشويق کردند.
 به گزارش پایگاه خبری فریادگر، استقلال خوزستان جوان با عبدالله ويسي مربي بومي‌خود، براي نخستين بار قهرمان شد تا اثبات کند مي‌توان با دست خالي و کمترين هزينه هم قهرمان ليگ برتر شد. ليگ پانزدهم، ليگي متفاوت و با‌کيفيتي بالاتر از چند فصل اخير بود که چهره تازه‌اي از فوتبال ايران را به همگان نشان داد و اميدها را براي رشد هر چه بيشتر سطح کيفي ليگ افزايش داد. مروري بر وضعيت شانزده تيم حاضر در ليگ مي‌تواند وضعيت روشنتري از آن در اختيارمان قرار دهد.

استقلال خوزستان؛ قهرمان بي‌حاشيه

استقلال صنعتي خوزستان که به نام استقلال خوزستان شناخته مي‌شود در سال 1390 در شهر اهواز با خريد امتياز باشگاه استقلال جنوب تشکيل شد. از همان اوايل آغاز ليگ پانزدهم که استقلال خوزستان به صدر جدول نزديک شد و صدرنشين شد، همگان در انتظار بودند اين تيم به دليل تجربه پايين، خيلي زود به رده‌هاي پايين سقوط کند. اما شاگردان عبدالله ويسي که اغلب جوان و جوياي نام بودند تا پايان فصل در صدر جدول باقي ماندند و هر بار که پايين آمدند دوباره به صدر بازگشتند تا جام قهرماني را به آغوش بکشند. استقلال خوزستان، فصل گذشته در پلي آف از سقوط به دسته پايينتر نجات پيدا کرده بود اما بدون حاشيه در فصل جديد ظاهر شد و نقش لسترسيتي ليگ برتر انگليس را در ليگ ايران ايفا کرد تا نخستين قهرماني خود را کسب کند. استقلال خوزستان قهرماني خود را پس از ويسي، مديون دروازه‌بان و خط دفاع قدرتمند خود است که در 30 بازي تنها 14 گل دريافت کرد و تفاضل گل خوب استقلال خوزستان مديون همين خط دفاع قدرتمند است که خط حمله قدرتمند پرسپوليس را مات کرد. حسين بيت سعيد با 9 گل زده بهترين گلزن اين تيم بود که در رده چهارم جدول گلزنان قرار گرفت. استقلال خوزستان ثابت کرد مي‌توان با کمترين هزينه هم در بين بزرگان قهرمان شد؛ هر چند حالا مسووليت او و تيمش در فصل جديد بيشتر است.

پرسپوليس؛ از رده شانزدهم تا نايب قهرماني

پرسپوليس يک فصل طولاني را پشت سر گذاشت. فصلي که با مشکلات مالي و عدم جذب بازيکنان نامدار، آن هم پس از مدتها کش و قوس مديريتي آغاز شد و با داوري‌هايي که نتايج بازيها را ناخواسته به سود رقيبان پرسپوليس تغيير مي‌داد ادامه يافت. آش داوري‌ها بر ضد پرسپوليس آنقدر شور شد که برخي داوران به خاطر قضاوت اشتباه به ضرر پرسپوليس محروم شدند. در همان نيم فصل اول، درگذشت ‌هادي نوروزي کاپيتان وفادار پرسپوليس، شوکي ديگر به پيکر اين تيم وارد کرد تا کابوس پرسپوليسي که حتي قعر جدول را هم تجربه کرده بود ادامه پيدا کند. اما گويي درگذشت نوروزي شوک مثبتي ايجاد کرد. بازيکنان جوان و جوياي نام پرسپوليس که به دنبال کسب افتخار بودند، در سايه هدايت يک مربي باتجربه و آشنا به فوتبال ايران همچون برانکو ايوانکوويچ و درسايه آرامش مديريتي باشگاه که پس از نتايج ضعيف پرسپوليس به سرمربي تيم فشار نياورد، همگي دست به دست هم دادند تا پرسپوليس با زيباترين و جذابترين بازيها، يکي از به ياد ماندني ترين تيمهاي تاريخ ليگ برتر باشد. تيمي‌که فقط در يک بازي در کل فصل موفق به گلزني نشد و رکورد 50 گل زده را به جاي گذاشت که براي فوتبال کمتر تهاجمي‌ايران جذاب بود. هر چند ضعف دروازه‌باني و خط دفاع پرسپوليس که اين تيم را در رده ششمين خط دفاع ضعيف ليگ قرار داد اين تيم را از قهرماني دور کرد. پرسپوليس البته پس از پيروزي در مقابل استقلال تهران، اندکي دچار غرور شد و شکست در مقابل نفت تهران قهرماني را از چنگ اين تيم درآورد. اما پرسپوليس يکي از بهترين تيمهاي تاريخ اين باشگاه را در معرض ديد هواداران قرار داد و هرچند موفق به کسب سومين مقام قهرماني خود در ليگ برتر نشد اما دومين نايب قهرماني خود را کسب کرد تا در انديشه فصل بعد و البته ليگ قهرمانان آسيا باشد. پرسپوليس در ليگ برتر دو قهرماني، دو نايب قهرماني و دو مقام سومي‌را در کارنامه خود ثبت کرده است. بهترين بازيکن اين فصل ليگ برتر که آقاي گل رقابتها هم شد، مهدي طارمي‌از پرسپوليس بود که 16 گل زد و گلهاي زيادي هم نزد و البته از لحاظ آمار تاثيرگذارترين بازيکن ليگ بود. جري بينگستون بازيکن خارجي پرسپوليس که 7 گل براي اين تيم زد اگه چه دقايق محدودي بازي کرد اما از لحاظ ميانگين گل زده نسبت به دقايقي که بازي کرد، آماري بهتر از طارمي‌داشت و شايد اگر در پرسپوليس ماندني شود، فصل بهتري در اين تيم داشته باشد.

استقلال تهران؛ باختن قافيه در هفته‌هاي پاياني

استقلال تهران با هدايت مظلومي، اگرچه در اغلب هفته‌ها در صدر جدول قرار داشت اما در هفته‌هاي پاياني قافيه را باخت و با شکست در مقابل تراکتورسازي تبريز در يک هفته مانده به پايان ليگ، تيمي‌که امير قلعه‌نويي هدايت آن را بر عهده داشت؛ آن هم در تهران؛ از کورس قهرماني جا ماند. مظلومي‌نه تنها قهرماني را از دست داد بلکه رکورد چهار برد در مقابل پرسپوليس را که به ابزاري براي کري خواني هواداران استقلال در مقابل پرسپوليس تبديل شده بود با دريافت چهار گل از پرسپوليس در بازي برگشت از دست داد تا فصل خوبي را سپري نکند. استقلال هرچند سهميه ليگ قهرمانان آسيا را کسب کرده و در فينال جام حذفي هم شانس قهرماني دارد، اما در مجموع نتوانست هواداران خود را راضي کند. استقلال تهران پس از پرسپوليس، به طور مشترک با تراکتورسازي، دومين خط حمله قدرتمند ليگ را داشت اما از نظر دفاعي در رتبه ششم قرار گرفت. اميد ابراهيمي‌با 10 گل زده بهترين گلزن استقلال بود. استقلال سه مقام قهرماني و سه نايب قهرماني در کارنامه دارد و رتبه سوم اين تيم در فصل جاري، چهارمين سومي‌اين تيم در ليگ برتر محسوب مي‌شود.

تراکتورسازي؛ تيمي‌که دير راه افتاد

تراکتورسازي تبريز در سال 1349 با حمايت کارخانه تراکتورسازي در شهر تبريز بنيان‌گذاري شد و هم اکنون تحت مسئوليت سپاه عاشورا است. طبق رده‌بندي فدراسيون بين‌المللي تاريخ و آمار فوتبال، بهترين عملکرد تراکتور تا به امروز، رتبه 2 ايران، 9 آسيا و 208 جهاني بوده است و در ليگ برتر هم اگرچه قهرمان نشده اما سه نايب قهرماني داشته است. تراکتورسازي تبريز پس از جدايي توني اوليويرا باز هم به سوي قلعه‌نويي رفت و هر چه از ليگ سپري شد عملکرد بهتري داشت. بطوريکه دومين خط حمله برتر ليگ را با تکيه بر همان چند بازي آخر به خود اختصاص داد. شايد اگر تراکتورسازي، چند هفته زودتر راه مي‌افتاد، مي‌توانست در کورس قهرماني قرار گيرد. با اين حال قلعه‌نويي بازي بزرگ هفته ماقبل آخر در مقابل استقلال را با پيروزي پشت سر گذاشت تا نقش غيرقابل انکاري در تعيين قهرمان ليگ برتر داشته باشد. محمد ايران پوريان بهترين گلزن تراکتورسازي در اين فصل تنها 7 گل زد و تعدد بازيکناني که در اين تيم موفق به گلزني شده بودند جالب بود. هرچند که سهميه ليگ قهرمانان آسيا را فقط با يک امتياز اختلاف نسبت به استقلال از دست داد اما اين شانس را دارد تا در صورت قهرماني استقلال تهران در جام حذفي، به ليگ قهرمانان صعود کند. تراکتورسازي در اين فصل هم در ليگ قهرمانان حضور درخشاني داشته است و اميد به صعود به جمع چهار تيم برتر را هم دارد.

نفت تهران، دست به گريبان مشکلات مالي

نفت تهران که در سال 1356 فعاليت خود را با نام باشگاه صنعت نفت تهران در عرصه رسمي‌ فوتبال ايران با حضور در مسابقات دسته دوم کشور شروع کرد و پله پله خود را به ليگ برتر رساند، پس از يک فصل موفق و حضور در ليگ قهرمانان آسيا، در فصل اخير با مشکلات فراواني مواجه شد. از مشکلات مالي تا حاشيه‌هايي که براي انتقال اين تيم از نفت و واگذاري آن در هفته‌هاي پاياني رخ داد. با اين حال نفت تهران با مربيگري عليرضا منصوريان حضور مثبتي در ليگ داشت و حتي دو هفته مانده به پايان ليگ، با شکست دادن پرسپوليس در ورزشگاه مملو از تماشاگر آزادي، نه تنها رکورد اين تيم را که در تمام بازيهاي خود گلزني کرده بود شکست، بلکه به عامل اصلي دوري آن از قهرماني تبديل شد. چرا که اگر پرسپوليس در آن مسابقه حتي يک مساوي هم کسب کرده بود، اکنون قهرمان ليگ برتر شده بود. نفت تهران 49 امتياز کسب کرد و پنجم شد. نفت پس از استقلال خوزستان، قوي ترين خط دفاعي ليگ برتر را داشت. جالب اينجاست که هيچ بازيکني از تيم نفت تهران موفق نشد بيش از 5 گل بزند و اين آمار براي تيمي‌که 30 گل زده دارد جالب است. نفت تهران در دو فصل اخير ليگ برتر دو مقام سومي‌کسب کرده و در فصل 94-93هم نايب قهرمان جام حذفي کشور شده است. حال بايد ديد آيا نفت تهران به حيات خود ادامه مي‌دهد يا همچون تيم‌هايي که با واگذاري، به تاريخ پيوستند نامي‌از آن باقي نخواهد ماند.

ذوب آهن فقط اميدوار به جام حذفي

محمدعلي تقي‌زاده فرهمند در سال 1347 تأسيسات ورزشي کارخانه ذوب‌آهن اصفهان را بنيان گذاشت. ذوب‌آهن در آن سال نخستين بازي رسمي‌خود را همزمان با بازگشايي ورزشگاه 22 بهمن برابر پيکان انجام داد و 4-2 شکست خورد. آنها بعد از انقلاب از سال 1372 با خريد امتياز تيم تام به ليگ کشور بازگشتند و به جز سال 1374 که در دسته دوم حضور يافتند در بقيه سال‌ها در دسته اول فوتبال کشور حضور داشتند. ذوب آهن داراي سه مقام نايب قهرماني و يک مقام سومي‌در ليگ برتر و سه مقام قهرماني در جام حذفي فوتبال ايران است. تيم فوتبال ذوب‌آهن در ليگ قهرمانان آسيا 2010 با غلبه بر تيم‌هاي قدرتمند آسيا راهي فينال شد. اين تيم در 22 آبان 1389 و در تک بازي فينال که در استاديوم ملي المپيک توکيو واقع در کشور ژاپن برگزار شد به مصاف تيم سئونگنام ايلهوا چونما رفت و با نتيجه 3-1 مقابل نماينده کره جنوبي شکست خورد و به مقام نايب قهرماني ليگ قهرمانان آسيا 2010 رسيد.

اما ذوب آهن اصفهان که همراه با يحيي گل محمدي اميد زيادي به ليگ برتر فصل جاري بسته بود تا پس از حضور موفق در فصل گذشته و حضوري پررنگ در ليگ قهرمانان آسيا و خروج از زير سايه سپاهان که دچار بحران شده بود، اين بار نتايج بهتري کسب کند، در هفته‌هاي پاياني نتوانست به نتايج مورد نظر دست يابد و در هفته آخر هم که طرفداران پرسپوليس به او اميدوار بودند تا با متوقف ساختن استقلال خوزستان در ورزشگاه غدير اهواز، راه قهرماني پرسپوليس را هموار کند، در مقابل رقيب آبي‌پوش اهوازي شکست خورد تا رتبه‌اي بهتر از ششمي‌براي اين تيم ثبت نشود. ذوب آهن با 38گل زده چهارمين خط حمله قدرتمند ليگ را داشت و ششمين خط دفاعي خوب ليگ را هم به خود اختصاص داده بود. اما تعداد مساوي‌هاي پرشمار اين تيم – 13 بازي از 30 بازي – اين تيم را از رده‌هاي بالاتر دور کرد. مرتضي تبريزي با 7 گل زده بهترين گلزن ذوب آهن در ليگ بود. حالا گل محمدي اميدوار است با قهرماني در جام حذفي در مقابل استقلال تهران، باز هم سهميه آسيايي را کسب کند. هرچند که کار اين تيم در ليگ قهرمانان آسيا در اين فصل هم تمام نشده و اين تيم برخلاف سپاهان، همچنان به مسير خود ادامه مي‌دهد.

صباي قم؛ رکورددار مساوي

علي دايي با ترکيبي از بازيکنان جوان و باتجربه، در اين فصل هم تيمي‌را پرفراز و نشيب هدايت کرد. صبا در برخي هفته‌ها بسيار خوب نتيجه مي‌گرفت و ناگهان چند هفته نتايج مثبتي کسب نمي‌کرد و همين فراز و نشيبها موجب شد صباي قم جايي بهتر از ميانه جدول پيدا نکند. صباي قم در سال1380 توسط شرکت باتري‌سازي نيرو که وابسته به وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح است، تاسيس شد؛ تيمي‌که در گذشته با نام مهمات سازي ارتش به بازي در ليگ‌هاي دسته‌هاي پايين‌تر ايران مي‌پرداخت و در سال 1380 با خريد امتياز باشگاه صنام به دسته اول ليگ آزادگان ايران آمد و بعد از يک سال به ليگ برتر صعود کرد. در سال 1387 باشگاه از تهران به قم منتقل شد و از فصل 1388-1387 بازي‌هاي صبا در ورزشگاه يادگار امام قم برگزار مي‌گردد. صباي قم در طول هشت سال حضور در ليگ برتر، موفق به کسب يک مقام چهارمي، يک مقام سومي، قهرماني در يک دوره جام حذفي فوتبال ايران 84–1383 و قهرمان تنها سوپر جام فوتبال ايران شده‌است. صباي قم 2 بار هم موفق به حضور در ليگ قهرمانان آسيا شده است. صباي قم در اين فصل رکورددار کسب نتيجه مساوي بود بطوريکه نيمي‌از بازيهاي خود را با مساوي به پايان رساند.

سايپا؛ ناکام در کسب نتيجه

در سال 1368 گروه خودروسازي سايپا تصميم به تشکيل يک تيم فوتبال گرفت و با خريد امتياز يک تيم از دسته چهارم تهران کار خود را شروع کرد. سايپا در سال 1371 قهرمان دسته اول تهران شد و با قهرماني در سوپر جام تهران جواز صعود به ليگ را به دست آورد. در فصل 72 سايپا با استفاده از ضعف حريفان در ميان تعجب همگان قهرمان ليگ شد و در همان سال نيز جام حذفي را به خانه بردند. اين براي اولين بار در تاريخ فوتبال ايران بود که يک تيم فاتح هر دو جام کشور مي‌شد. سال بعد در مسابقات قهرماني آسيا، در دور اول حذف شد اما قهرماني خود را در ليگ تکرار کرد. در فصل 74 در باشگاه دو دستگي ايجاد شد و اين اختلافات باعث جدايي مدير و سر مربي موفق اين تيم يعني دادرس و ذوالفقار نسب شد. اين در حالي بود که سايپا در جام باشگاه‌هاي آسيا به جمع چهار تيم راه يافته بود اما در ليگ داخلي در رده‌هاي پايين دست و پا مي‌زد. سرانجام سايپا در جام باشگاه‌هاي آسيا چهارم شد و در ليگ داخلي نيز به دسته دوم سقوط کرد. در فصل 75 با تيمي‌جديد به دسته اول بازگشت و تا به امروز در سطح اول فوتبال کشور حاضر بوده‌است.

اما در فصل جاري براي تيمي‌که براي کسب سهميه ليگ قهرمانان آسيا بسته شده بود و مجيد جلالي هم در راس آن قرار داشت تا حاصل زحمات فصل قبل خود را برداشت کند، قرار گرفتن در رده هشتم جدول رده بندي، آن هم با 12 باخت، يک ناکامي‌محسوب مي‌شود. اختلافات جلالي با مديريت باشگاه در هفته‌هاي پاياني اوج گرفت و سايپا در همان ميانه جدول به کار خود پايان داد. غلامرضا رضايي با 7 گل بهترين گلزن سايپا در فصل جاري بود. بايد ديد مسوولان باشگاه در فصل جديد بدون مجيد جلالي چه برنامه‌اي براي تيم خود در نظر مي‌گيرند.

گسترش فولاد زير سايه تراکتورسازي

گسترش فولاد تبريز اگر چه زير سايه تراکتورسازي قرار گرفته بود اما توانست جاي خود را در ميانه‌هاي جدول تثبيت کند و شايد اگر بازيکنان اين تيم خودباوري بيشتري داشتند با مربي خود فراز کمالوند مي‌توانستند نتايج بهتري کسب کنند. گسترش فولاد از لحاظ آمار و ارقام هم جزو تيم‌هاي ميانه جدول بود و کاملا تيمي‌متعادل محسوب مي‌شد که گويي براي قرار گرفتن در ميانه جدول ساخته شده بود. اين باشگاه در سال 1387 تأسيس شد. گسترش فولاد، يکي از معدود باشگاه‌هاي بخش خصوصي ايران بوده و يکي از پرامکانات‌ترين باشگاه‌هاي فوتبال ايران به حساب مي‌آيد که علاوه‌برداشتن استاديوم اختصاصي استاندارد، از چند زمين چمن نيز بهره مي‌برد. باشگاه گسترش فولاد تبريز در نخستين سال تأسيس خود، با قهرماني در ليگ استان آذربايجان شرقي، به ليگ دسته 3 صعود کرد. در رقابت‌هاي دسته سوم 88–1387، پس از کسب رتبه نخست راهي دسته دوم شد. اين باشگاه در سال 1388 زماني که تيم نيروي زميني تهران دچار مشکلات مالي شده بود، امتياز اين تيم را در ليگ دسته اول خريداري کرد. اين باشگاه در فصل 89–1388 در اولين دوره حضور خود در ليگ آزادگان دسته اول، نتايج متوسطي کسب کرده بود؛ اما در جام حذفي همان فصل به نتايج خيره‌کننده‌اي دست يافت. گسترش فولاد تبريز در نيمه‌نهايي جام حذفي با برتري 2–0 برابر تيم ليگ برتري ذوب آهن اصفهان، به ديدار پاياني راه پيدا کرد. اين براي نخستين بار پس از 16 سال بود که يک تيم خارج از سطح اول فوتبال ايران به فينال جام حذفي صعود مي‌کرد. گسترش، در ديدار فينال روبروي تيم پرسپوليس تهران قرار گرفت؛ اما در ديدار رفت در ورزشگاه يادگار امام تبريز، با تک گل شيث رضايي بازي رفت را با نتيجه 1–0 و بازي برگشت را نيز در ورزشگاه آزادي تهران، با حساب 1–3 برابر پرسپوليس واگذار کرد. در مجموع دو ديدار، باخت با نتيجه 1 به 4 مانع از قهرماني گسترش فولاد در جام حذفي 89–1388 شد. يک سال بعد بود که گسترش فولاد به ليگ برتر صعود کرد. حالا در فصل جديد که نمايندگان تبريز در ليگ برتر افزايش يافته اند، بايد ديد در رقابت بين اين سه تيم، گسترش فولاد چه خواهد کرد.

مشهدي‌هاي ليگ، ماندگار شدند

پس از زمين گير شدن ابومسلم مشهد، دو تيم پديره و سياه جامگان به عنوان نمايندگان مشهد وارد ليگ برتر شدند اما در اين فصل در حد و اندازه‌هاي تيم‌هاي مدعي نبودند و سياه جامگان در دقايق پياني آخرين بازي، در ليگ برتر ماندگار شد. پديده با 39 امتياز دهم شد و سياه جامگان با 27 امتياز و تنها يک تفاضل گل بهتر نسبت به ملوان بندرانزلي سيزدهم شد تا در ليگ برتر باقي بماند. سياه جامگان با 17 باخت بعد از استقلال اهواز، پرباخت ترين تيم ليگ بود اما تنها با کسب 6 مساوي، از اين نظر کمترين تساوي را در بين تيمهاي ليگ کسب کرده بود. اين باشگاه در سال 1392 با خريد امتياز باشگاه فوتبال مس سرچشمه تأسيس و در مسابقات ليگ آزادگان شرکت کرد و با قهرماني در گروه الف ليگ آزادگان فصل 93–1392 به ليگ برتر ايران صعود کرد. در خرداد 1393 به پاس حمايت و همراهي مردم خراسان با اين تيم جهت راهيابي به ليگ برتر، نام اين تيم از «پديده مشهد» به «پديده خراسان» تغيير کرد. سياه‌جامگان نيز که در سال 1390 تاسيس شده در 14 ارديبهشت 1394 با تساوي در مقابل داماش گيلان در جايگاه نخست جدول گروه ب قرار گرفت و به صورت مستقيم به ليگ برتر خليج فارس صعود کرد. مشهدي‌ها حالا چشم انتظار فصل جديد هستند تا آرزوهاي خود را در ساق‌هاي بازيکنان نمايندگان شهرشان جستجو کنند. محسن يوسفي از پديده با 7 گل زده بهترين گلزن نمايندگان مشهد در ليگ برتر امسال بود.

سقوط آزاد سپاهان

سپاهان اصفهان، پرافتخارترين تيم ليگ برتر که 5 قهرماني، يک نايب قهرماني و يک مقام سومي‌در ليگ برتر در کارنامه دارد، اين فصل بدترين دوران خود را سپري کرد و سرانجام به رتبه اي بهتر از يازدهمي‌نرسيد. ضمن اينکه سپاهان با 14 مساوي، پس از صبا پرمساوي ترين تيم ليگ برتر بود. سپاهان اولين تيم ايراني است که به فينال ليگ قهرمانان آسيا رسيده و تنها تيمي‌از ايران است که به جام باشگاه‌هاي جهان در سال 2007 ميلادي راه يافت. اين تيم پرافتخارترين تيم دهه 1380 فوتبال ايران و اولين و تنها باشگاهي است که توانست در فصل 91-1390 براي دومين بار پياپي از عنوان قهرماني خود در ليگ برتر دفاع کند. اين باشگاه در اواخر مهر ماه سال 1332 توسط محمود حريري بازيکن تيم ملي فوتبال ايران و شاهين تهران تأسيس شد. ابتدا نام باشگاه «شاهين» انتخاب شد چون شعبه‌اي از باشگاه فوتبال شاهين تهران بود و با الگوبرداري از اين باشگاه بنيانگذاري شده بود. اين تيم در سال 1342 به عنوان نمايندهρ اصفهان و در قالب تيم منتخب اصفهان جهت شرکت در مسابقات قهرماني ايران به تهران آمد و بعد از تساوي 1-1 با تيم منتخب تهران، قهرمان شد. در تير ماه سال 1346 باشگاه شاهين تهران منحل شد و شاهين اصفهان براي جلوگيري از انحلال مجبور به تغيير نام شد و نام «سپاهان» را که از نام‌هاي قديمي‌شهر اصفهان بود برگزيد و تا سال 1350 چهارده بار قهرمان باشگاه‌هاي اصفهان شد. سپاهان چهار بار هم قهرمان و يک بار نايب قهرمان جام حذفي هم شده است. اما گويي غرور، گريبان اين تي م را گرفت تا در سايه اختلافات در کادر فني و بازيکنان، سپاهان بدترين فصل فوتبالي خود را پشت سر بگذارد. بايد ديد در فصل آينده سپاهان چگونه در رقابتها ظاهر خواهد شد و آيا مي‌تواند شکوه گذشته را تکرار کند؟

فولاد خوزستان، زير سايه استقلال

فولاد خوزستان تيمي‌است که تا قبل از سقوط و انحلال تيم فوتبال «جنوب اهواز» کسي از آن اطلاعي نداشت. در اصل اين تيم جنوب اهواز بود که پروانه باشگاه فوتبال خود را در سال 1374 به فولاد خوزستان واگذار کرد تا اين تيم بتواند در ليگ سراسري ايران بازي کند. تيم فولاد در سال 1365 فعاليت خود را از ليگ دسته چهارم اهواز آغاز کرد؛ در سال 1370 قهرمان اهواز شده و دو سال بعد از آن به ليگ دسته دوم فوتبال خوزستان راه پيدا کرده بود. فولاد در اولين حضورش قهرمان گروه اول اين ليگ شد و به دسته بالاتر راه يافت. حضور اين تيم در ليگ اول خوزستان هم با قهرماني همراه بود. فولاد با اين قهرماني جواز حضور در ليگ منطقه‌اي ايران را کسب کرد اما هيچ‌گاه در اين ليگ حاضر نشد؛ چرا که در سال 1374 باشگاه در حاليکه فصل را به اتمام رساند، با پشت سر گذاشتن مراحل انتقال امتياز جايگزين باشگاه سقوط کرده و ورشکسته «جنوب اهواز» در ليگ دوم فوتبال ايران شد. پس از يک سال حضور در ليگ دوم کشور، در سال 1375 فولاد خوزستان با مربيگري «همايون شاهرخي» توانست با کسب عنوان نايب قهرماني به ليگ آزادگان (ليگ سطح يک) راه پيدا کند. حضور در ليگ اول کشور افتخار و کاري شگفت‌انگيز براي اين تيم محسوب مي‌شد چرا که آنها ده سال پيش از آن، در ليگ دسته چهار محلي بازي مي‌کردند. اما آنها به همين بسنده نکردند و 4 سال بعد در اولين دوره جام خليج فارس عنوان سومي‌را به دست آوردند. فولاد دو بار در فصل‌هاي 84–1383 و 93–1392 قهرمان و دو بار هم سوم شد اما در اين فصل چهره قدرتمندي نداشت و با اسکوچيچ بر خلاف فصل قبل نتايج خوبي نگرفت. فولاد با 35 امتياز در رده دوازدهم قرار گرفت تا فصلي نااميدکننده را پشت سر بگذارد و زير سايه استقلل خوزستان قرار گيرد. ساسان انصاري با 9 گل زده بهترين گلزن فولاد در اين فصل بود.

سه تيم سقوط کرده ليگ

ملوان بندرانزلي تيم ريشه دار شمال کشور، به دليل نابساماني‌هاي مديريتي سقوط کرد تا خاطره اي تلخ براي مردمان استان گيلان و بويژه شهر انزلي ثبت شود. چرا که فصل بعد گيلان در ليگ برتر نماينده اي ندارد. ملوان در روز آخر در دقيقه 89 بازي با سياه جامگان گل دوم را دريافت کرد و حذف شد درحاليکه حتي با شکست يک بر صفر هم در ليگ برتر ماندگار مي‌شد. دو‌هافبک بومي‌باتجربه اين تيم يعني مازيار زارع و پژمان نوري هم نتوانستند به بقاي ملوان کمک کنند. ملوان با 23 گل زده دومين خط حمله ضعيف ليگ را داشت. راه آهن تيم ريشه دار تهراني نيز در هفته آخر با شکست در مقابل پرسپوليس سقوط کرد. راه آهن با 15 باخت، پس از استقلال اهواز پرشکست ترين تيم ليگ بود و سومين خط دفاعي ضعبف ليگ را در اختيار داشت. جالب است بدانيد از 24 گل راه آهن در اين فصل، 10 گل را يک بازيکن يعني مهرداد محمدي به ثمر رسانده است. استقلال اهواز نيز که بدترين تيم ليگ بود و با 12 امتياز اختلاف نسبت به تيم ماقبل آخر، از چند هفته مانده به پايان رقابتها، سقوط خود را مسجل کرده بود. استقلال اهواز تمام رکوردهاي بد ليگ را به نام خود ثبت کرد. کسب تنها 2 برد و متحمل شن 21 باخت، زدن تنها 16 گل و دريافت 58 گل، نشان مي‌داد که سقوط به دسته پايينتر حق اين تيم بود. تيمي‌که سابقه نايب قهرماني ليگ برتر را هم در سال 86 در کارنامه دارد.

جدول گلزنان ليگ برتر فوتبال ايران

16 گل:

مهدي طارمي(پرسپوليس)

11 گل:

محمد ابراهيمي(گسترش فولاد)

10 گل:

اميد ابراهيمي(استقلال) • مهرداد محمدي(راه‌آهن)

9 گل:

حسن بيت سعيد(استقلال خوزستان) • ساسان انصاري(فولاد)

7 گل:

جابر انصاري(استقلال) • سجاد شهباززاده(استقلال) • رحيم زهيوي(استقلال خوزستان) • محسن يوسفي(پديده) • جري بنگستون(پرسپوليس) • محمد ايران‌پوريان(تراکتورسازي) • مرتضي تبريزي(ذوب آهن) • غلامرضا رضايي(سايپا)

6گل:

اميد عاليشاه(پرسپوليس) • کاوه رضايي(ذوب آهن) • مهدي رجب زاده (ذوب آهن) • مسعود حسن زاده(ذوب آهن) • جلال‌الدين علي‌محمدي(صباي قم)

 

نظر شما