شناسهٔ خبر: 39250744 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت کشور | لینک خبر

وزیر کشور در صحن علنی مجلس:

وزارت بهداشت از آمادگی، شناخت و امکانات کافی برخوردار است/ باید مشارکت مردمی در جهت مقابله با ویروس کرونا ادامه یابد/ روند بیماری کرونا در بسیاری از استانها کاهشی است/ روند کاهشی بیماری به معنای عادی شدن فعالیت ها نیست، بلکه باید تلاش ها برای کنترل این ویروس در کشور ادامه یابد

وزیر کشور با اشاره به اینکه روند بیماری کرونا در بسیاری از استانها کاهشی است، گفت: اصناف با ریسک پایین در استانها از تاریخ 23 فرودین ماه و در تهران از 30 فروردین ماه، فعالیت خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی و نظارت دقیق استانداری ها شروع می کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در جلسه علنی امروز (سه شنبه 19 فروردین 99) مجلس شورای اسلامی  ضمن تبریک سال نو و اعیاد شعبانیه گفت: وزارت کشور با توجه به جایگاهی که در قالب ساختار اداری داشته و دربرگیرنده استانداری ها، فرمانداری ها، شهرداری ها و بخشداری هاست، در همه موضوعات و مباحثی که مطرح می شود مسوولیت هماهنگی و پیگیری ها را بر عهده دارد که در سطح استانها مسئولیت مستقیم کار با استانداران و فرمانداران است.

وزیر کشور با بیان اینکه اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تاریخ 30 بهمن در جلسه هیات دولت گزارش شد، گفت: به دنبال آن یکم اسفندماه ستاد مقابله با کرونا در وزارت کشور، با توجه به جایگاه ستاد مدیریت بحران در این وزارتخانه تشکیل شد و در این زمینه گزارشی را به رئیس جمهور ارائه دادیم.

وزیر کشور اضافه کرد: پس از اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست آقای نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از آن رئیس جمهور، ریاست و مدیریت آن را عهده دار شد، وزارت کشور با توجه به اینکه ستاد متناظر آن در استانها استانداری ها و در شهرستانها با فرمانداری ها هستند، برای اجرای تمام تصمیماتی که در این ستاد اتخاذ می شود، به طور مستقیم مسئولیت دارد.

وی ضمن ارزیابی اقدامات انجام شده در زمینه مدیریت بیماری کرونا در کشور اظهار کرد: با توجه به هماهنگی بسیار خوب بین تمامی مسئولان در سطح ملی و استانی، اقدامات خوبی در زمینه کنترل ویروس کرونا انجام شد، کما اینکه در شرایط کنونی همه آنها نسبت به این موضوع توجیه شده و شناخت مکفی از آن دارند. از سوی دیگر، اوایل شیوع این ویروس، ضعف هایی در زمینه امکانات، تجهیزات، شرایط بستری در مراکز درمانی و مشکل احتمالی تخت های بیمارستانی یا دغدغه هایی از سوی پزشکان و پرستاران وجود داشت، اما هم اکنون در جایگاهی هستیم که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه از آمادگی، شناخت و امکانات کافی برخوردار است که این امر با همکاری و هماهنگی تمامی دستگاهها به وقوع پیوست. در نتیجه این اقدامات، مسیر پیشرو  برای مردم و مسئولان کاملاً مشخص و معین است. همچنین مردم با افزایش سطح آگاهی و اطلاعات، خودکنترلی و مدیریت خودشان در این زمینه، کمک بزرگی به مسئولان کردند.

رحمانی فضلی با اشاره به نحوه اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی عنوان کرد: در این زمینه اقدامات زیادی صورت گرفت. از اوایل اسفندماه تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و مراکز تجمع جمعیتی اجرا شد و در مرحله دوم از هشتم فروردین این روند شدت بیشتری یافت تا جایی که بعد از گذشت 10 روز از اجرای این طرح توانستیم با همکاری خوب نیروی انتظامی، بسیج، سپاه و بخش های مختلف وزارت کشور اعم از استانداری ها، فرمانداری ها، شهرداری ها و بخشداری ها، در کنترل این ویروس شرایط بهتری را داشته باشیم.

وی همچنین از خدمات و اقدامات نیروی انتظامی که در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی به خوبی عمل کردند، بسیج، سپاه، فرمانداران، استانداران و شهرداری ها تشکر کرد.

​وی افزود: حدود 1357 شهر در کشور وجود دارد که شهرداران آنها با آمادگی کامل برای کنترل ویروس کرونا از طریق ضدعفونی کردن معابر و سایر اقدامات همکاری داشتند. همچنین علاوه بر ایجاد هماهنگی و پیگیری های لازم و اقداماتی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشخیص می داد، وزارت کشور درحوزه امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و موضوعات دیگری مانند بحرانها نیز اقدامات درخوری انجام داد، کما اینکه در این مدت در برخی از استانها با وقوع سیل مواجه شدیم و یا در مناطق مرزی مسائل و موضوعاتی پیش آمد که باید اقدام می شد. یعنی وزارت کشور در کنار انجام مسئولیتهای جاری خود، مسئولیت کنترل و مدیریت بیماری کرونا را هم  در استانها برعهده گرفت و با همکاری همه بخشهای کشور توانستیم به توفیقاتی در این زمینه دست یابیم. 

این عضو کابینه دولت در ادامه با اشاره به اینکه  در مرحله جدید کنترل ویروس کرونا در قالب طرح فاصله گذاری هوشمند اقدام خواهد شد، گفت: اصناف به سه دسته دارای ریسک پایین، متوسط و بالا تقسیم شده اند و مقرر شد در استانها به جز تهران از تاریخ 23 فرودین ماه اصناف با ریسک پایین فعالیت خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی و نظارت دقیق استانداری ها شروع کنند و در تهران نیز از 30 فروردین ماه این اصناف به فعالیت بپردازند. در سایر حوزه ها از جمله تجمعات، مراسم ها، مناسبت ها، آموزش و پرورش و آموزش عالی تا 30 فروردین ماه به روند فعلی ادامه می دهند ولی قبل از 30 فروردین ستاد مقابله با کرونا مجددا تشکیل جلسه داده و تصمیمات مقتضی در این باره اتخاذ خواهد شد.

وی با اشاره به تلاش های وزارت کشور در جهت اقناع سازی مردم و هماهنگی دستگاه های اجرایی جهت کنترل ویروس کرونا تصریح کرد: کمیته اجتماعی انتظامی وزارت کشور که با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و تصویب مقام معظم رهبری، جلسات متعددی را برگزار کرد، عهده دار هماهنگی استانها و مدیریت استانها در سیاستهای کلی ستاد است. فعالیت های بیشتری را در این حوزه تدارک دیده ایم که به تناسب شرایط، نسبت به این موضوع عملکرد بهتری را داشته باشیم.

وزیر کشور در رابطه با اقدامات رئیس جمهور در قالب رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: به دنبال جلساتی که در این ستاد تشکیل شد، جلسات متعدد دیگری در سطح ملی برگزار شد، همچنین رئیس جمهور تماس های مکرری با استانداران داشتند و با صاحبان کارخانجات و اصناف، تولیدی ها و متخصصان امر ارتباط برقرار کردند و تلاش کردند که مدیریت موضوع را برعهده داشته باشند که واقعاً موفق هم  بودند.

 رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: با توجه به تسلط کافی به موضوع و امکانات و منابع خوبی که اکنون داریم، در حال حاضر نگرانی در این باره وجود ندارد، ضمن اینکه روند ابتلا به بیماری کرونا در سطح کشور رو به کاهش است. بطور مثال، در استان گیلان در ایام عید، مراکز درمانی روزانه 2 هزار بستری داشتند که در شرایط کنونی این تعداد به 400 تخت کاهش یافته است و این مهم در رابطه با استان خراسان رضوی و مازندران نیز مصداق دارد.

وزیر کشور یادآور شد: البته اعلام این مطالب به این معنا نیست که فعالیت ها عادی شده باشد، بلکه باید تلاش ها برای کنترل این ویروس در کشور ادامه یابد و در این مسیر یک طرف آن، نظام و حاکمیت و طرف دیگر، مردم هستند که مشارکت بسیار خوبی داشته اند و باید این مشارکتها ادامه یابد تا هم طول دوره عمر این بیماری و هم میزان هزینه های انسانی و فوتی ها را کاهش دهیم.

گالری تصاویر

نظر شما