شناسهٔ خبر: 39249971 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

تحولات عراق/جزییات توافق صدر و عامری در منزل رهبر جریان صدر

یک منبع وابسته به جریان صدر عراق به جزییات نشست شب گذشته در منزل مقتدی صدر در حنانه در استان نجف پرداخت.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر: به نقل از النهرین، یک منبع وابسته به جریان صدر عراق به جزییات نشست شب گذشته در منزل مقتدی صدر در حنانه در استان نجف پرداخت.

این منبع بیان کرد: مقتدی صدر نشستی با هادی العامری رئیس ائتلاف فتح با حضور شخصیت های دیگری از گروههای سیاسی شیعی برگزار کرده است. در جریان این نشست بر روی نامزدی مصطفی الکاظمی رئیس دستگاه اطلاعات عراق برای نخست وزیری به جای عدنان الزرفی در صورتی که الزرفی نتواند اعتماد پارلمان را به دست آورد، توافق حاصل شده است.

منبع مذکور بیان کرد: گروههای سیاسی شیعی منتظر هستند تا عدنان الزرفی از ماموریت خود انصراف دهد یا در پارلمان عراق نتواند رای اعتماد برای کابینه و برنامه اش بدست آورد تا رسما الکاظمی را به برهم صالح رئیس جمهور عراق معرفی کنند.

گفتنی است که رئیس جمهور عراق در ۱۷ مارس گذشته الزرفی را مامور تشکیل کابینه کرد و عدنان الزرفی چند روز قبل خواستار برگزاری نشست پارلمان برای دادن رای اعتماد به دولت خود شد.

حمله خمپاره ای به جنوب کرکوک

یک منبع امنیتی عراقی از حملات خمپاره ای به جنوب کرکوک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از السومریه، یک منبع امنیتی عراقی از حملات خمپاره ای به جنوب کرکوک خبر داد.

این منبع امنیتی عراقی اعلام کرد: چند گلوله خمپاره به روستایی از توابع داقوق در جنوب کرکوک شلیک شده است.

منبع مذکور بیان کرد که بر اثر حملات خمپاره ای خساراتی وارد شده است.

این منبع به جزییات بیشتر و اینکه این حمله تلفات جانی به دنبال داشته یا خیر، اشاره ای نکرد.

موضع گیری حزب دموکرات کردستان عراق درباره عدنان الزرفی

عضو حزب دموکرات کردستان عراق به موضع حزبش درباره دیدارهای جاری میان احزاب شیعی عراق و عدنان الزرفی، پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از السومریه، ادریس شعبان عضو حزب دموکرات کردستان عراق به موضع حزبش درباره دیدارهای جاری میان احزاب شیعی عراق پرداخت.

وی افزود: نخست وزیری سهم شیعیان است و آنها حق دارند که هر فردی که مناسب برای این پست می بینند برگزینند و ما منتظر هستیم تا آنها به توافقات در این باره برسند.

شعبان تاکید کرد: پست نخست وزیری عراق به توافق شیعی نیاز دارد تا شخص انتخاب شده در ماموریت خود بتواند موفق شود به ویژه در سایه بحران ها و شرایطی که عراق با آن دست و پنجه نرم می کند.

وی اعلام کرد: خواه گروههای شیعی الزرفی را انتخاب کنند یا جایگزین وی را این به خود آنها مربوط می شود اما ما امیداوریم که این توافق زیاد به درازا نیانجامد و دوباره به خانه اول باز نگردیم. ما منتظر موضع رسمی احزاب شیعی هستیم تا موضع خود را اعلام کنیم.

واکنش النجباء به تحرکات برای احیای توافق آمریکا و عراق

عضو دفتر سیاسی جنبش النجبا امروز سه شنبه از تحرکاتی برای احیای توافق راهبردی میان عراق و آمریکا از طریق گفتگوهای جدید میان دو کشور خبر داد و این تحرکات را مردود دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از السومریه، حیدر اللامی عضو دفتر سیاسی جنبش النجبا امروز سه شنبه از تحرکاتی برای احیای توافق راهبردی میان عراق و آمریکا از طریق گفتگوهای جدید میان دو کشور خبر داد و این تحرکات را مردود دانست.

وی افزود: توافق راهبردی میان آمریکا و عراق از سوی طرف آمریکایی بارها نقض شده است به ویژه پس از ورود داعش و درخواست دولت عراق برای کمک از واشنگتن.

اللامی تاکید کرد: بر اساس اطلاعات موجود، تلاش برای احیا و فعال کردن توافق راهبردی میان عراق و آمریکا جریان دارد و این توافقنامه مردود است. توافق راهبردی حاکمیت عراق را از حیث اقتصادی نقض کرده است و طرف آمریکایی بر تصمیم سیاسی عراق سیطره پیدا کرده است و ما از تحرکات دولت آمریکا اینگونه برداشت می کنیم.

عضو دفتر سیاسی النجباء بیان کرد: حمله نظامی به نهادهای رسمی(حشد شعبی) از سوی آمریکا در برهه اخیر نقض توافق راهبردی و قانون اساسی عراق است.

 

ادعای نماینده عراقی: عبدالمهدی تا انتخابات آتی در منصب خود باقی می‌ماند

یک نماینده پارلمان عراق از وجود یک طرح سیاسی خبر داد تا بر اساس آن، عادل عبدالمهدی تا زمان انتخابات آتی در مصب خود باقی بماند.

«باسم خشان» نماینده پارلمان عراق مدعی شد که یک طرح سیاسی در این کشور وجود دارد تا عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور در منصب خود باقی بماند.

خشان به پایگاه خبری «شفق نیوز» گفت که «اعتراض برخی از فراکسیون‌ها به ویژه فراکسیون‌های شیعه به مأموریت عدنان الزرفی برای تشکیل دولت جدید عراق، در راستای یک طرح سیاسی است که هدف از آن ابقای عبدالمهدی در منصبش تا زمان انتخابات آتی است».

چنین ادعایی در حالی مطرح شده است که اصل مخالفت فراکسیون‌های شیعه با نامزدی الزرفی این است که برهم صالح رئیس جمهور عراق، بر خلاف قانون اساسی این کشور، الزرفی را مأمور تشکیل کابینه کرد.

در حال حاضر فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق، ائتلاف البناء به رهبری هادی العامری است و ائتلاف الفتح به همراه چند حزب دیگر، جزء این فراکسیون است و صالح موظف است که برای تعیین نخست‌وزیر، نامزد فراکسیون اکثریت را به پارلمان معرفی کند.

وی همچنین ادعا کرد که حتی شخص جایگزین الزرفی نیز در پارلمان رأی نخواهد آورد و کابینه جدید عراق تشکیل نخواهد شد.

این نماینده عراقی ادامه داد: «این طرفهای سیاسی در حال حاضر، کنترل کشور عراق را در دست دارند و نمی‌خواهند نفوذ خود را از دست دهند. کما اینکه آماده برگزاری انتخابات زودهنگام نیستند».

احزاب سیاسی شیعه عراق از زمان معرفی الزرفی برای تصدی پست نخست‌وزیری این کشور به این مسئله حساسیت نشان داده‌ و او را فردی نزدیک به آمریکا و مخالف گروه‌های مقاومت و الحشد الشعبی می‌دانند که داشتن تابعیت آمریکایی و اتخاذ برخی مواضع در دوران استانداری نجف اشرف در این بین، مزید بر علت شده و مخالفت‌ها با نخست‌وزیری عدنان الزرفی را بیشتر کرده است.

افزون بر این مسئله، هشت گروه وابسته به سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق با انتشار بیانیه شدیداللحنی، الزرفی را «مأمور سرویس جاسوسی آمریکا» معرفی و تأکید کردند که باید از تشکیل کابینه انصراف دهد.

خشان در پایان مدعی شد، این طرف‌های سیاسی «بخوبی می‌دانند که ملت عراق، بار دیگر آنان را انتخاب نخواهد کرد؛ به همین دلیل خواستار تداوم اختلافات بر سر نامزدی نخست وزیر هستند تا این که زمان دولت و پارلمان کنونی به پایان برسد و هیچ تغییری در کابینه کنونی صورت نگیرد».

«حسن فدعم» نماینده «جریان حکمت ملی» هم عراق خبر داد که احزاب شیعه درباره گزینه نخست‌وزیری توافق کرده و بزودی نام او برای رئیس جمهور ارسال می‌شود.

نظر شما