شناسهٔ خبر: 39238688 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تکذیب شد: تخلیه پساب‌های کرونایی در غسالخانه‌های اصفهان

تهران- ایرنا- این روزها با گسترش ویروس کرونا در سطح کشور و افزایش روزانه شمار جانباختگان آن یکی از موضوعات مهم نحوه شستشو و خاک سپاری این افراد است. در این میان تخلیه پسابهای کرونایی در غسالخانه‌های اصفهان محل شبهاتی شده بود که به وسیله مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان تکذیب شد.

صاحب‌خبر -

با وجود اینکه طرح استفاده از دستگاه اتوماتیک شستشو و گندزدایی اجساد از ۱۳۸۴ خورشیدی شکل گرفته است، استفاده از این دستگاه قبل از انجام غسل شرعی یکی از اقدامات مهمی است که می‌تواند به خوبی از انتقال آلودگی‌های اجساد به غسال‌ها و محیط غسالخانه‌ها جلوگیری کند، شستشو و گندزدایی اجساد با دستگاه اتوماتیک و بدون دخالت مستقیم انسان است.جلوگیری از آلودگی افراد، پرسنل غسالخانه‌ها و محیط، امکان تصفیه و گندزدایی پساب حاصل و در نهایت دفع بهداشتی فاضلاب حاصل از شستشوی پیکر بطور متمرکز و کاملا ایزوله، افزایش سرعت عمل و کاهش زمان شستشوی اجساد، دقت بسیار بالا در شستشو، گند زدایی و کاهش آسیب‌های فیزیولوژی بویژه مشکلات ستون فقرات و مفاصل برای غسالان از نکات مثبتی است که کار با این دستگاه رقم زد.

این تنها بخشی  از فرآیند تطهیر و تشییع پیکر ها در آرامستان شهرهای کشور است با این حال شبهاتی در این باره به وجود آمده که مسوولان پاسخگوی آن شدند.

شایعه: ایجاد پساب‌های کرونایی در غسالخانه‌ها که به انتشار این ویروس منجر می‌شود.

پاسخ شایعه: احمدرضا مرادی اظهار داشت: متوفیان بیماری کرونا مطابق با دستورالعمل‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و وزارت بهداشت، غسل و تدفین می‌شوند. وی با تکذیب ایجاد پساب‌های کرونایی در غسالخانه‌ها که منجر به انتشار ویروس می‌شود گفت: در همه مراحل غسل و تدفین تمامی متوفیان بیماری کرونا ناظران بهداشت حاضر هستند و نکات بهداشتی مربوطه را به کارکنان و عزاداران گوشزد می‌کنند. تاکنون در هیچ یک از گزارش‌های این ناظران تخلفی در زمینه ایجاد پساب‌های آلوده دیده نشده است.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان افزود: تمامی موازین شرعی و بهداشتی در رابطه با فوتی‌های کرونا انجام شده و در همین رابطه تمامی این اجساد پیش از خاکسپاری ضد عفونی نیز می‌شوند.  با این حال و برای رعایت بیشتر، تدفین اجساد تنها با حضور اقوام درجه یک متوفی انجام می‌پذیرد. خودروهای حمل اجساد نیز پس انتقال، با رعایت تمام موارد بهداشتی ضد عفونی می‌شوند، سپس اجساد در قبرهایی به عمق حداقل دو متر به خاک سپرده می‌شوند.

نظر شما