شناسهٔ خبر: 39238225 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

پروژه مشترک پژوهشگاه رویان و ۲ بیمارستان تهران برای درمان کرونا

رییس پژوهشگاه رویان گفت: این پژوهشگاه برای درمان کرونا، با کمک بیمارستان‌های مسیح دانشوری و شریعتی پروژه‌هایی را آغاز کرده که یکی از آن‌ها استفاده از سلول‌های بنیادی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان در برنامه رادیویی «گفت و گوی علمی» در خصوص دستاورد‌ها و یافته‌های کرونایی گفت: این بیماری یک تلنگر به تمام مشاغل از جمله جامعه علمی است و همکاران علمی خیلی زود خودشان را پیدا کردند و توانستند گوشه‌ای از این کار را بگیرند و امیدوار هستند بتوانند این گرفتاری‌ها را به حداقل برسانند.

وی تصریح کرد: تلنگر کرونا به جامعه علمی این بود که باید در خصوص علم نگاه کاربردی داشته باشیم و در این راستا جهاد دانشگاهی از ابتدا به علم یک نگاه کاربردی داشته است؛ یعنی هم به تولید دانشگاه و هم به کاربرد دانشگاه نگاه می‌کرد.

رئیس پژوهشگاه رویان، وجود نیرو‌های زبده علمی و عملیاتی را در پشت سر گذاشتن بیماری کرونا بسیار حیاتی دانست و عنوان کرد: پژوهشگاه رویان در زمینه ناباروری، سلول‌های بنیادی و همچنین موضوعات بیوفناوری مانند شبیه سازی سابقه درخشانی دارد. یکی از بخش‌های مهمی که رویان روی آن کار کرده است، بخش سلولی و مولکولی است که این روز‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

وی بیان کرد: چرخه کرونا شامل تشخیص و درمان و همچنین پیشگیری می‌شود و جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه رویان در این حوزه‌ها از جمله تشخیص ورود پیدا کرد و توانستیم شناسایی بیماری را تسریع کنیم تا گسترش بیماری کاهش پیدا کند. اگر در حوزه درمان، پروتکل‌های مختلف مورد آزمایش قرار گیرد، مطمئنا در آینده با دلگرمی و اطمینان بیشتر با بیماری‌های مختلف روبرو می‌شویم.

شاهوردی درباره دستاورد‌ها برای درمان کرونا بیان کرد: نخستین اقدامی که پژوهشگران رویان انجام دادند، زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های پژوهشی مولکولی بود که در یک ساختمان مستقل از ساختمان پژوهشگاه فراهم کردیم و روزانه حداقل صد بیمار را پذیرا هستیم. نکته قابل توجه این است که هزینه‌های این آزمایشگاه توسط پزشکان جهاد دانشگاهی تامین شده است و یک ریال در این زمینه بودجه دولتی دریافت نکرده ایم.

وی تصریح کرد: در حوزه درمان، پژوهشگاه رویان با کمک بیمارستان مسیح دانشوری و بیمارستان شریعتی پروژه‌هایی را آغاز کرده ایم و دو پروژه مجوز‌های لازم را نیز دریافت کرده است. یکی از پروژه‌ها استفاده از سلول‌های بنیادی به دلیل نقش ضد التهابی است که کار‌های لازم انجام شده است و امیدوار هستیم تا آخر این هفته گزارش آن به شکل مقاله در مجامع علمی منتشر شود.

نظر شما