شناسهٔ خبر: 39231553 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش الفتح و حزب اسلامی عراق به حمله موشکی شرکت نفتی بصره

بغداد- ایرنا- ائتلاف الفتح به ریاست (هادی العامری) روز دوشنبه ضمن محکومیت هدف قرار دادن شرکت نفت آمریکایی «هالیبرتون» در بصره، اعلام کرد این حمله باعث خسارت‌های شدید به اقتصاد عراق خواهد شد.

صاحب‌خبر -

ائتلاف الفتح در بیانیه‌ای نوشت: ما با نگرانی و نارضایتی شدید، خبرهایی را که از اقدام گروه خرابکاری در هدف قرار دادن یک شرکت در منطقه «البرجسیه» در بصره منتشر شد را دنبال کردیم.

« ما این اقدامات مجرمانه و خرابکارانه را که باعث آسیب شدید به اقتصاد عراق و تخریب منظم برنامه‌های توسعه و پیشرفت صنعت نفت می‌شود را محکوم می‌کنیم و از دستگاه‌های امنیتی و مقام‌های ذیصلاح می‌خواهیم تا همه اقدامات و رویه‌های لازم را برای حفاظت از شرکت‌های عامل انجام دهند و محیطی ایمن را برای توسعه این بخش مهم فراهم آورند.»

در بیانیه آمده است: ما خواستار تعقیب و شناسایی این گروه‌های خرابکار هستیم و از مسوولان می‌خواهیم سخت‌ترین مجازات‌ها را در حق عوامل آنان انجام دهند.

از سوی دیگر، حزب اسلامی عراق نیز در بیانیه‌ای نوشت که تکرار عملیات راکتی و این بار هدف قرار دادن سایت‌های شرکت‌های خارجی در میدان‌های نفتی بر اقتصاد و جان و مال همه تاثیر می‌گذارد و در نهایت، آنچه که در بصره اتفاق افتاد یک مسأله خطرناک است و باید برای متوقف کردن آن تلاش شود.

در بیانیه حزب اسلامی عراق تأکید شد: ما باید تلاش کنیم تا کشور را از هر گونه درگیری دور نگه داریم؛ همچنین هدف قرار دادن شرکت‌های خارجی، سایت‌های رسمی و سفارتخانه‌ها، رفتاری است که به تمامی اشکال رد می‌شود.

حزب اسلامی عراق در ادامه، ضمن بیان اینکه امروز دولت یک مأموریت ملی فوری دارد و آن هم حفاظت از تصویر کشور عراق در برابر اتفاقات در حال رخداد است، تأکید کرد که درمان هر مسأله باید از طریق روش‌های رسمی و تحت پوشش قانون انجام شود.

واحد رسانه امنیتی عراق نیز امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی در استان بصره در حال تعقیب عناصری هستند که خارج از قانون اقدام به شلیک چند موشک کاتیوشا به سمت شرکت نفتی هالبرتون در بصره کردند.

واحد رسانه امنیتی عراق همچنین افزود که به موشک اندازهایی در مسیر «الزبیر- الشعیبه» دست یافته که ۱۱ فروند موشک در داخل آن هنوز شلیک نشده بود و اقدام‌های خنثی سازی و انهدام آنها بدون هیچ خسارت قابل توجهی انجام شد.

شایان ذکر است یک منبع امنیتی امروز دوشنبه از حمله موشکی به شرکت نفتی هالیبرتون در استان بصره خبر داد.

به گفته این منبع، پنج راکت؛ شرکتی در البرجسیه در استان بصره را هدف قرار دادند که منجر به خسارت‌های مادی جزیی شد.

این منبع همچنین توضیح داد که یکی از این موشک‌ها در نزدیکی چاه نفتی بیستم بین منطقه «صفوان و زبیر» فرود آمد.

وی همچنین اشاره کرد که کارگران آمریکایی شرکت را ترک کرده بودند و فقط عراقی‌ها در داخل آن حضور داشتند.

در همین حال،  وزارت نفت عراق نیز به دنبال حملات راکتی سحرگاه دوشنبه به تأسیسات نفتی این کشور در بصره، هدف از این اقدام را اخلال در جریان تولید و ضربه به اقتصاد ملی توصیف کرد.

وزارت نفت عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ساعت سه بامداد امروز دوشنبه، مطابق با ششم آوریل ۲۰۲۰، چهار موشک ناشناخته کاتیوشا در مجاورت برخی از مناطق نفتی در استان بصره فرود آمد و پس از آن نیز موشک پنجم در ساعت هفت صبح شلیک شد که یکی از آنها در نزدیکی مرکز بهداشت در شهر انرژی شامل سایت‌های اداری شرکت‌های ملی و خارجی و ساختمان‌های مربوط به مسکن کارگران به زمین خورد.

بر این اساس، یکی دیگر از راکت‌ها در نزدیکی میدان نفتی زبیر سقوط کرد، سه موشک باقیمانده نیز در خارج از سایت‌ها فرود آمدند و این حادثه خسارت مادی یا انسانی نداشته است.

وزارت نفت عراق تأکید کرده که این عمل مجرمانه به جز هدف قرار دادن جان کارگران بخش نفت، نشانگر تلاش‌های ناامیدانه برای مختل کردن عملیات نفتی و ضربه به ستون فقرات اقتصاد ملی است.

در این بیانیه با محکوم کردن این اقدام مجرمانه که هیچ توجیهی برای انجام آن وجود ندارد؛ به ویژه در این شرایط دشوار بیماری کرونا که تمام بشریت با آن روبه رو است، خواستار شناسایی و مجازات عوامل حمله شده است.

نظر شما