شناسهٔ خبر: 39228267 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

وزير كشور:

براي دولت و ستاد ملي مديريت بيماري كرونا، موضوع سلامت و زندگي مردم اصل اساسي است

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه برای دولت و ستاد ملي مديريت بيماري كرونا، سلامت مردم اصل است، گفت: مشاغلي كه بر اساس تصميم ستاد ملي مديريت كرونا تا پايان فروردين فعاليت خود را از سر مي گيرند بايد پيش از آن، گواهي سلامت از وزارت بهداشت دريافت كنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، «عبدالرضا رحماني فضلي» امروز دوشنبه (۱۸ فروردین) پس از برگزاري پنجاهمين نشست ستاد هماهنگي اطلاع رساني و تبليغات اقتصادي كشور  در جمع خبرنگاران گفت:  در اين نشست كه همه اعضا حضور داشتند، موارد دستور کار را با توجه به شرايط كشور به موضوع كرونا اختصاص داديم  و در جلسه، گزارش مفصلي از سوي وزارت بهداشت در باره وضعيت آخرین وضعیت شیوع و مدیریت بيماري و همچنین گزارشهايي از سوي وزارت صنعت ، معدن و تجارت و ديگر دستگاه های عضو در باره وضعيت فعالیت ها و روند تأمین و ارائه اقلام در بازار و فضای اطلاع رسانی مرتبط با آن ارايه شد.


وي افزود: در نهايت، مقرر شد فضاي فعاليت اقتصادي و بازار، با توجه به تصميمات جلسه اخيرا ستاد ملي مديربيت بيماري كرونا، به گونه اي هدايت شود كه اجراي طرح فاصله گذاري اجتماعي دچار خلل نشود.


وزير كشور در اين زمينه به دسته بندي فعاليتهاي صنفي در قالب كم ريسك، متوسط و داراي ريسك بالا از نظر شيوع بيماري كرونا اشاره كرد و گفت كه مشاغل كم ريسك بر اساس ضرايب ۷۰ درصد بهداشتي و ۳۰ درصد اقتصادي و اجتماعي  تعيين و در مرحله نخست مقرر شده است فعاليت مشاغل داراي ريسك پايين از  بيست و سوم فروردين در استانها و از سي ام فروردين در تهران آغاز شود.


وي افزود: بر همين اساس،  در جلسه امروز كه مسئولين وزارت صمت، اصناف و رسانه ها حضور داشتند، مقرر شد پروتكلهايي كه با مشاركت يكديگر براي اين فعاليتها آماده كرده اند، به عنوان موضوع مورد قبول همه آنها مبناي عمل قرار گرفته و  محورهاي مهم آن به صورت روشن و مشخص در همه مغازه ها و فروشگاهها نصب شود تا همه مردم عزيز ما نيز از آن مطلع باشند و از عمل بدان اطمینان حاصل كنند.


وي افزود: همچنين همه كساني كه فعاليت صنفي دارند بايد در شروع كار، گواهي سلامت و مجوز فعاليت از وزارت بهداشت بگيرند و متعهد شوند كه پروتكل هاي بهداشتي را در زمينه مقابله با بيماري كرونا رعايت خواهند كرد.


وزير كشور با اشاره به تصميماتي كه در اين جلسه در حوزه حمل و نقل درون شهري گرفته شد و در آن، شهردار و استاندار تهران نيزحضور داشتند، تصريح كرد: در حوزه حمل و نقل تصميماتي گرفته شد كه بر اساس آن بتوانيم اين موضوع را به گونه اي ساماندهي كنيم كه با كاهش تقاضا، افزايش ظرفيت و ضدعفوني كردن مداوم، پروتكلهاي بهداشتي در اين زمينه به صورت حداكثري اجرا شود.
وي  افزود: مقرر شد در این زمینه، شهرداري طرحهاي موردنظر را ارايه كند و شوراي عالي ترافيك براي بررسي اين طرح ها تشكيل شود.


وزير كشور با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر ترافيك دو روز گذشته در سطح تهران و برخي شهرستانها، گفت: مردم بايد بدانند ديروز نسبت به سال گذشته در همين روز، ۶۰ درصد كاهش حمل و نقل و تردد در سطح شهرها داشتيم و اين به معناي آن است كه مردم واقعا شرايط را رعايت كردند.


وي يادآور شد: با اين حال، مشخص است كه ميزان ترددها در روز گذشته نسبت به روز ۱۳ بدر، ۱۰ يا ۱۲ فروردين كه ايام تعطيلات نوروزي بود و فعاليت ها هنوز شروع نشده بود، بيشتر بوده است.
رحماني فضلي يك دليل ديگر افزايش ترددها را حضور مردم براي تامين نيازهاي زندگي پس از مسافرت و تعطيلات نوروزي دانست و  گفت: حدود ۶۰۰ هزار واحد خرده فروشي در سطح كشور كه مايحتاج موردنياز مردم را تامين مي كنند، در حال فعالیت هستند  و بطور طبيعي، مردم براي خريد روزانه خود به آنها مراجعه مي كنند.


وزير كشور تاكيد كرد: با اين حال، خواهش ما اين است كه مردم در مراجعات خود به فروشگاهها حتما ملاحظات لازم را براي پيشگيري از شيوع بيماري و حفظ سلامتی خود و دیگران رعايت كنند.


وي با بيان اينكه مشاهده خودرو در خيابان به معناي عدم رعايت طرح فاصله گذاري اجتماعي نيست، خاطرنشان كرد: تاكنون ستاد ملي مديريت بيماري كرونا هيچ تصميمي مبني بر ممنوعيت تردد در خيابانها نداشته اما همواره تاكيد داشته و از مردم خواهش کرده است كه ترددهاي غيرضروري نداشته باشند.


رحماني فضلي در زمينه مسئوليت اجراي پروتكلهاي بهداشتي و نظارت بر آن اظهارداشت:  در این زمينه مقرر شد، هر دستگاه خودش متولي اجرا باشد و به عنوان مثال، صنوف،  اتحاديه ها و وزارت صمت بايد اجراي پروتكل ها و دستوراالعمل هاي بهداشتي را در مورد صنوف بر عهده داشته باشند اما در همه شرايط، وزارت بهداشت بايد ناظر باشد.
وي افزود:  مقرر شد در اين زمينه كمك هاي لازم به وزارت بهداشت صورت گيرد.


وزير كشور يكي از موضوعات ديگري را كه در نشست ستاد اطلاع رساني و تبليغات اقتصادي كشور مطرح شد، بررسی روند قيمت ها در بازار برشمرد، و گفت: برخي گزارشها حكايت از افزايش قيمت چند قلم محدود از كالاها در روزهاي اخير دارد.  اعضاي ذيربط  در باره دلايل اين افزايش در برخي حوزه ها توضيح دادند و مقرر شد با تامين بموقع و توزيع مناسب اقلام، روند را بار ديگر به حالت كاهشي برگردانند.


رحماني فضلي همچنين بار ديگر از دستگاههاي اجرايي فعال در زمينه مبارزه با بيماري كرونا قدرداني كرد و گفت: لازم است از همه دستگاههاي اجرايي ، پيش از همه از وزارت بهداشت – كه انصافا زحمت مي كشند- و بعد، استانداران، فرمانداران و شهرداران كه در تمام كشور خوب كار كرده اند و نيز، نيروي انتظامي، بسيج، صداوسيما و ديگر دستگاهها كه براي مهار كرونا خيلي خوب كار كرده اند، تشكر كنم.


وزير كشور افزود: مردم عزيز ما بدانند بعد از نزديك به دو ماه از شيوع بيماري، در شرایط کاملا متفاوتی نسبت به آغاز بیماری هستیم؛ اكنون دستگاههاي اجرايي به كار خود در اين زمينه كاملا مسلط هستند، هماهنگي های لازم بين دستگاهي وجود دارد، وزارت بهداشت از شناخت، تجربه و امكانات و تجهيزات كافي و مناسب برخوردار است و تا کنون موردی نداشته ایم که فرد بيماري در بيمارستانها پذيرش نشود.


وي افزود: پزشكان و پرستاران ما اكنون تجربه و تسلط خوبي بر اين بيماري دارند و آمادگي ها هم از نظر زيرساختها، هم سازمانها و دستگاهها و هم افراد نسبت به موضوع، با توجه به وضعيت دو ماه قبل كاملا قابل قبول و مطلوب است.


وزير كشور گفت: در اين دوماه،  مردم عزيز ما هم از نظر سطح اطلاعات، آگاهي، خود كنترلي و مراقبت و هم سطح همراهي و هماهنگي، روند واقعا عالي دارند و با توجه به اين شرايط، يعني آمادگي های مردم و دستگاههاي اجرايي و همچنین تسلط به موضوع و روند مطلوب كنترل بيماري بر اساس گزارش های تخصصي وزارت بهداشت، اميدواريم هم طول دوره اين بيماري كاهش یابد و هم ميزان خسارتها و هزينه هاي جاني و مالي و اقتصادي به حداقل ممکن برسد.
وي تاكيدكرد: براي دولت و ستاد ملي مديريت بيماري كرونا، موضوع سلامت و زندگي مردم اصل اساسي است و بقيه مسائل زيرمجموعه آن تعريف مي شود.


رحماني فضلي گفت: همه تلاش ما اين است كه مردم در سلامت و زندگي مناسبي باشند و اميدواريم با توجه به مجموعه كارهايي كه تابحال صورت گرفته و مي گيرد، بتوانيم هزينه هاي ناشي از اين بيماري را كاهش دهيم اما اين كار يك شرط دارد و آن اين است كه مردم عزيز ما مراقبت ها و كنترلهاي لازم را از سوي خودشان داشته باشند و دستگاههاي اجرايي فقط به عنوان خدمات دهنده و سرويس دهنده مطرح باشند.


وزير كشور تصريح كرد: ما نمي توانيم و حتي اگر بتوانيم، نمي خواهيم به ابزارها و قوانين و مقرراتي متوسل شويم كه با اجراي آن، زحمات زيادي براي مرد م ايجاد شود.


وي گفت: هر چند ما در ايام اجراي طرح فاصله گذاري اجتماعي اختيارات بسياري خوبي از نظر قانوني و مصوبات ستاد ملي داشتيم ولي لازم است به استحضار مردم عزيزمان برسانيم كه كمترين ميزان استفاده از اين اختيارات قانوني را به عمل آورديم.


رحماني فضلي ابراز اميدواري كرد بقيه مسير را در مهار ويروس كرونا  نيز بتوانيم با هماهنگي، همكاري،‌همدلي و مشاركت مردم با سرعت طي كنيم.


بر اساس اين گزارش، در نشست امروز ستاد اطلاع رساني و تبليغات اقتصادي كشور كه به رياست رحماني فضلي در محل وزارت كشور برگزار شد، «سيدعباس صالحي» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، «پيروز حناچي» شهردار تهران، «انوشيروان محسني بندپي» استاندار تهران، و نمایندگان قوای مقننه و قضائیه، نیروی انتظامی و معاونان وزارتخانه ها و دستگاههاي مختلف عضو، ضمن ارايه گزارش، ديدگاهها و نقطه نظرات خود را در باره روند مديريت بيماري كرونا و اجراي طرح فاصله گذاري هوشمند مطرح كردند.


گزارش ابعاد اطلاع رساني و اقتصادي مجموعه اقدامات انجام شده در باره مصوبات ستاد ملي مديريت بيماري كرونا، تشريح مصوبات كميته اطلاع رساني و مديريت فضاي رواني اين ستاد،  گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از روند درمان بيماران، مهار ويروس و برنامه هاي آينده، بررسي شرايط بازفعاليت اصناف مختلف و نحوه ارايه تسهيلات و كمك هاي دولتي به اصناف وكارگران زيان ديده و اقشار آسيب پذير، گزارش وضعيت بازار و قيمت كالاها و خدمات، و نيز ارزيابي نحوه اطلاع رساني و عملکرد رسانه ها در حوزه مديريت بيماري كرونا از جمله مباحث مطرح شده در اين نشست دو ساعته بود./

پایان پیام/ 50

نظر شما