شناسهٔ خبر: 39222787 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس دانشگاه امیرکبیر:

جهش مهارت افزایی در دانشگاه امیرکبیر همسو با شعار سال

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: طرح مهارت افزایی این دانشگاه برای سال ۹۹ مورد بازنگری قرار گرفته است تا همسو با شعار سال (جهش تولید)، جهش قابل توجهی را در این حوزه شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

 سید احمد معتمدی امروز دوشنبه در گفت و گویی که پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه امیرکبیر منتشر کرده است، افزود: در برنامه راهبردی دانشگاه به موضوع مهارت افزایی و کارآفرینی توجه جدی شده است و در سال گذشته نیز در این دانشگاه فعالیت‌های مهمی در این حوزه انجام شد. برهمین اساس طرح مهارت افزایی دانشگاه مورد بازنگری قرار گرفته و امید است تا پایان فروردین ماه این طرح نهایی و اجرایی شود.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح مهارت افزایی اعتباری بالغ بر ۳ تا ۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده، افزود: این رویکرد و اختصاص بودجه سبب جهش مهارت افزایی در سال ۹۹ خواهد شد و درحوزه کارآفرینی نیز روند رو به رشد ادامه خواهد داشت.

هدف دانشگاه امیرکبیر کاهش آثار زیان از کرونا است

معتمدی با بیان اینکه بیماری کرونا بر فعالیت دانشگاه‌ها اثر گذاشته است، گفت: آیین نامه‌ای تدوین شده که نحوه فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشگاه را مشخص کرده است. بر همین اساس در سال جدید برنامه داریم که آثار مرتبط با بیماری کرونا به حداقل برسد و فعالیت های مهم دانشگاه نیز متوقف نشود.

وی افزود: دانشگاه امیرکبیر ۱۴ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و  ۴ هزار و ۵۰۰ دانشجوی خوابگاهی از شهرهای مختلف دارد. از طرفی ممکن است تجمع دانشجویان در خوابگاه‌ها به شیوع بیشتر کرونا در کشور منجر شود و حساسیت‌های زیادی در فعالیت‌های دانشگاه‌ها ایجاد کند.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود:  دانشگاه اقدام به برگزاری کلاس‌های درسی به صورت مجازی کرده است و زمانی فعالیت‌های حضوری آغاز می‌شود که مشکل شیوع ویروس کرونا از بین برود.

ترم تحصیلی در تابستان ادامه می‌یابد

معتمدی با بیان اینکه آیین نامه‌ای برای سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در شرایط فعلی تنظیم شده است، گفت: در این آیین نامه شرایط ادامه تحصیل دانشجویان و اجرای پروژه ها مشخص شده است. همچنین برای دروس نظری تلاش شده از پتانسیل فضای مجازی استفاده شود. اما ترم تحصیلی طولانی تر خواهد شد و در تابستان ادامه خواهد یافت؛ زیرا بخشی از دروس نیازمند کارگاه و آزمایشگاه است و باید در تابستان ارائه شوند.

رییس دانشگاه امیرکبیر با تاکید بر اینکه تلاش به رعایت استانداردهای کیفیت دروس برای کلاس های مجازی است، اظهار داشت: در این آیین نامه تسهیلاتی در نظر گرفته شده که اگر دانشجویی به هر دلیلی نتوانست درسی را ادامه دهد بتواند آن درس را حذف کند.

وی افزود: به عنوان مثال در دوره کارشناسی اگر دروس اخذ شده دانشجویان از ۱۲ واحد کمتر نشود، می‌توانند ۲ درس خود را حذف کنند. همچنین امکان حذف تا ۶ واحد درسی برای دانشجویان کارشناسی ارشد فراهم است. اما اگر دانشجویی تصمیم به حذف ترم کند، درخواست وی باید در کمیسیون موارد خاص مورد بررسی شود.

معتمدی با بیان اینکه تمهیدات دانشگاه های کشور در دوران شیوع بیماری کرونا، در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهانی هم اجرایی می‌شود، گفت: در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجباری برای تشکیل کلاس‌ها به صورت مجازی نبود. اما حدود ۵۰ درصد کلاس‌ها به صورت مجازی تشکیل شد و پیش بینی می‌شود ۹۰ درصد کلاس‌ها به صورت مجازی دنبال شوند.

دفاع پایان نامه‌های مقطع کارشناسی مجازی است

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر  با بیان اینکه دفاع پایان نامه‌های مقطع کارشناسی این دانشگاه به صورت مجازی خواهد بود، افزود: دفاع پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد با حضور دانشجو و استاد راهنما برگزار می شود و داوری به صورت مجازی حضور دارد. البته حضور مدعوین و پذیرایی نیز در جلسات دفاع پایان نامه‌ها ممنوع است.

وی  ادامه داد: برای دفاع از رساله‌های دوره دکتری نیز توصیه کردیم که دفاع به زمانی منتقل شود که شرایط بهتر شده باشد؛ اما اگر برای دفاع از رساله اضطرار وجود داشت، برخی داوران می‌توانند به صورت مجازی در جلسه دفاع حضور داشته باشند. البته باتوجه به شرایط پیش آمده اگر دانشجو نتوانست از پایان نامه خود دفاع کند، جریمه نخواهد شد.

 پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی در خانه پیگیری شود
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: در شرایط فعلی اساتید و دانشجویان پروژه‌ها و قراردادهای صنعتی را تا جایی که امکان دارد در منازل پیگیری کنند و اگر در شرایط خاص پروژه‌ها نیازمند آزمایشگاه بودند، با رعایت اصول بهداشتی، افراد در آزمایشگاه حضور یابند.

وی با درباره فعالیت شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه تولید ماسک و مواد ضدعفونی، گفت: تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان این دانشگاه در زمان شیوع بیماری کرونا در حوزه تولید ماسک و مواد ضدعفونی کنند فعالیت دارند و محققان دانشگاه نیز مطالعات مربوط به طبعات کرونا دراقتصادی و اقتصاد صنعتی را دنبال می‌کنند.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره نحوه فعالیت دانشگاه در ایام قرنطینه اظهار داشت: براساس اعلام ستاد کرونا فعالیت‌های اداری دانشگاه با یک سوم نیروها دنبال و  بسیاری از فعالیت‌ها به صورت دورکاری انجام می‌شود. همچنین برنامه داریم تا یک هفته دیگر با کمک واحد انفورماتیک دانشگاه، جلسات در حوزه‌ها و دانشکده‌های مختلف در شرایط فعلی به صورت مجازی برگزار شود.

توسعه مراکز نوآوری دانشگاه در سال ۹۹
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: افزایش قراردادهای صنعتی از اواخر سال گذشته انجام شد که نتایج آن در سه ماهه اول سال۹۹ مشخص خواهد شد. همچنین تا پایان سال جدید با راه اندازی واحدهای فناور در همه دانشکده‌ها و افتتاح مرکز نوآوری خوارزمی در اوایل تابستان تعداد واحدهای فناور و نوآور این دانشگاه از ۲۰۰ به بیش از ۳۰۰ مرکز خواهد رسید.
وی ادامه داد: افزایش حقوق ۳۰ تا ۴۰ درصدی اساتید و کارمندان دانشگاه در سال ۹۹ مورد توجه است. این درحالی است که اعتبار خاصی از سوی دولت برای این موضوع دیده نشده و تامین این اعتبار باید از محل صرفه جویی ها و درآمدهای دانشگاه و دولت تامین شود.


افزایش ظرفیت خوابگاه‌ها و سلف‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر
معتمدی گفت:‌ در پنج سال گذشته، ظرفیت سلف‌های دانشجویی این دانشگاه از  دو برابر بیشتر شده است. سلف‌های مکمل دانشگاه نیز راه اندازی شد که استفاده از آنها از سوی دانشجویان اختیاری است. در این سلف‌ها بر روی قیمت هر غذا سوبسید ارائه می‌شود و احتمال دارد امسال نیز سوبسید غذای رستوران های مکمل را بیشتر کنیم.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه ظرفیت خوابگاه‌های این دانشگاه ۲۵ درصد افزایش یافته است، ‌خاطرنشان کرد: برنامه جامعی برای جهش ظرفیت‌های خوابگاهی در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ داریم. هرچند درحال حاضر بسیاری از خوابگاه‌های دانشگاه امیرکبیر در رتبه های اول و دوم قرار دارند.

نظر شما