شناسهٔ خبر: 39217626 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اجرای طرح ساماندهی مشارکت‌های مردمی در محلات قزوین

قزوین - ایرنا - مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: طرح ساماندهی مشارکت‌های مردمی در پیشگیری، کنترل و مقابله با ویروس کرونا در محلات قزوین به مورد اجرا گذاشته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری قزوین، مریم بیدخام در جلسه کارگروه اجتماعی ستاد استانی مبارزه با ویروس کرونا ضمن ارایه گزارشی از اقدامات به عمل آمده از سوی گروه‌های مختلف مردمی و سمن‌ها جهت مقابله با این بیماری، اظهار داشت: با کمک خیران، سازمان‌های مردم نهاد و مشارکت‌های اجتماعی توانسته‌ایم در تولید اقلام بهداشتی مردم تا حدودی به خودکفایی برسیم.

وی تصریح کرد: آموزش بهداشت فردی، حمایت از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر و اینکه تولیدات اقلام بهداشتی به ویژه ماسک و دستکش در کجا و چگونه باید به دست مردم برسد، از مواردی است که باید با جانمایی مناسب در محلات به نحو مطلوبی باید اطلاع رسانی شود.

این مسوول خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی ضرورت دارد که تامین اقلام مایحتاج عمومی در محلات آسیب‌پذیر و همچنین حمایت از کودکان کار که تاکنون به نحو مطلوبی نیز مدیریت شده، با قوت و توان بیشتر ادامه یابد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین تاکید کرد: به همت تشکل‌های مردمی و خیران استان در تولید اقلام بهداشتی مانند لباس ایزوله، شیلد و عینک محافظ به خودکفایی رسیده و با حمایت این قشر می‌توان هم اکنون معین استان‌های دیگر در این زمینه شد.

بیدخام با بیان اینکه در نشست خیران با استاندار مقرر شد تا در زمینه پیشگیری، درمان و مقابله با ویروس کرونا، کمک‌های مردمی به صورت متمرکز با محوریت دانشگاه علوم پزشکی انجام شود، افزود: مشارکت خیران به صورت متمرکز و پرهیز از پراکنده کاری منجر به ارایه خدمات مطلوب‌تری به کادر درمان و بیماران خواهد شد.  

وی، ساماندهی و مداخله هدفمند مادی و معنوی تشکل‌های مردمی در مدیریت بیماری کرونا را در راستای اهداف، سیاست‌ها و مسایل فنی ابلاغی ستاد ملی مدیریت این ویروس با رویکرد محله محوری دانست و اظهار داشت: در طرح ساماندهی مشارکت‌های مردمی، موضوعاتی از جمله محله محوری، افزایش تاب آوری جامعه با رویکرد آموزش، پیشگیری و درمان در دستور کار قرار دارد.

این مسوول همچنین شرح وظایف ستاد استانی کارگروه اجتماعی مبارزه با کرونا را پیگیری و هماهنگی اجرای ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های صادره از سوی ستاد استانی و بسترسازی تحقق آن در سطح شهرستان‌های تابعه، ‌ فراهم‌ سازی زیرساخت لازم برای مشارکت‌ داوطلبانه مردم، استفاده از ظرفیت گروه‌های مرجع مورد اعتماد مردم در راستای ایجاد آرامش و اطمینان‌بخشی و ایجاد تعامل و هماهنگی بین مراکز بهداشت و درمان با جامعه هدف برشمرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین، تعیین اولویت‌ و نیازمندی‌ها، به‌ویژه در مناطق آسیب‌پذیر، سیاست‌گذاری و تعیین میزان سهم و ماموریت هر یک از سازمان‌ها و نهادهای مردمی، برنامه‌ریزی برای جذب و بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت‌های مردم ، راهبری و هدایت در توزیع صحیح و عادلانه مشارکت‌های جذب شده، استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای جمع‌آوری کمک‌های عادی مردم و مصرف در راستای اجرای طرح را از دیگر اهداف اجرایی آن دانست.

در اجرای این طرح سازمان‌های مردم نهاد، شبکه سمن‌ها، هیئت‌های مذهبی، خیران، روحانیون، موکب‌های اربعین، گروه‌های جهادی‌، تشکل‌های اساتید و دانشجویی، دانش‌آموزی ، هیات‌های ورزشی، هنرمندان، انجمن‌ها، اصناف و بازایان ، کارمندان و کارگران، نظام پزشکی و پرستاری، کانون جوانان هلال احمر و سایر گروه‌های خودجوش مردمی مشارکت دارند.

نظر شما