شناسهٔ خبر: 39195473 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

روحانی در جلسه ستاد مبارزه با کرونا

تعطیلی کسب و کار‌های پرریسک تا پایان فروردین و آغاز کسب و کار‌های کم‌خطر از ٢٣ فروردین / شروع در تهران با یک هفته تاخیر/ تداوم تعطیلی مراکز آموزشی و تردد بین استانی تا آخر فروردین/ برنامه بازگشت به کار در ادارات؛ از افزایش پلکانی تعداد پرسنل تا کاهش ساعت کاری

پس از آنکه خبر رسید یک وزارت‌خانه مقدمات آغاز به کار را فراهم آورده و وزیر بهداشت طی نامه‌ای به رئیس جمهور با این اقدام مخالفت کرد، رئیس جمهور با تقاضای وزیر بهداشت مخالفت کرد و امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بین وزارتخانه‌های ما اختلاف نظری وجود ندارد. ممکن است یک شیطانی در یک گوشه‌ای، چیزی به رسانه‌های خارجی بدهد و آن‌ها آن را بزرگ کنند.

صاحب‌خبر -
تابناک اجتماعیرئیس‌جمهور با بیان اینکه هم فعالیت اقتصادی و هم پروتکل‌های بهداشتی با هم قابل اجرا و پیاده کردن است، گفت: فعالیت کسب و کار‌های پرریسک فعلا تا پایان فروردین ممنوع است.

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه خبر رسید وزیر بهداشت با تصمیم برخی دولتمردان برای بازگشت به کار مخالفت کرده و به این منظور طی نامه ای به رئیس جمهور، تمدید محدودیت ها را خواستار شده، شب گذشته نامه ای منتشر شد که نشان از تصمیم روحانی برای بازگشت به کار داشت؛ نامه‌ای که برخی آن را به مخالفت با وزیر بهداشت تعبیر کردند و از این روی، نشست امروز ستاد ملی مقابله با کرونا با بحث در این باره آغاز شد.
 
تعطیلی کسب و کار‌های پرریسک تا پایان فروردین و آغاز کسب و کار‌های کم‌خطر از ٢٣ فروردین/ شروع در تهران با یک هفته تاخیر/ تداوم تعطیلی مراکز آموزشی تا ۳۰ فروردین/ برنامه بازگشت به کار در ادارات؛ از افزایش پلکانی تعداد پرسنل تا کاهش ساعت کاری
 
حجت‌الاسلام حسن روحانی که نشست امروز به ریاست وی در ساختمان حافظیه سعدآباد تشکیل شد، در این باره گفت: در روندی که ما برای مبارزه با کرونا پیش‌ روی داریم، هیچ اختلاف نظری بین دستگاه‌های دولتی و قوای سه گانه نیست چراکه ما همه با هم این کار را انجام می‌دهیم. همه ارکان و همچنین مقام معظم رهبری حمایت فرمودند.

وی افزود: این که بدخواهان ما از این یکپارچگی عصبانی و ناراحت هستند، خودشان می‌دانند، اما کرونا با همه گرفتاری‌هایش آثاری هم داشته که یکی از آن آثار وحدت بیشتر جامعه در سراسر کشور است. بین وزارتخانه‌های ما اختلاف نظری وجود ندارد. ممکن است یک شیطانی در گوشه‌ای، چیزی به رسانه‌های خارجی بدهد و آن‌ها آن را بزرگ کنند، اما هیچ اختلافی در این زمینه نداریم. بر خلاف دعوت بدخواهان و ضد انقلاب، که مردم را دعوت می‌کند به این که بین سلامت و فعالیت اقتصادی یکی را باید انتخاب کرد، این مردود و ناصواب است، چون هم فعالیت‌های اقتصادی و هم پروتکل‌های بهداشتی هر دو در کنار هم قابل اجرا هستند. فعالیت‌های اداری و اقتصادی و تولیدی ما باید در جریان باشد، اما پروتکل‌های وزارت بهداشت باید مورد تاکید و توجه قرار بگیرد.

روحانی با اشاره به بررسی جزئیات طرح فاصله گذاری هوشمند در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: کمیته اجتماعی و امنیتی ستاد روز‌های خود را ارائه داد؛ خواست این کمیته، وزارت صمت و فعالان اقتصادی و اصناف در قالب یک جمع‌بندی در جلسه مطرح و در نهایت تصمیماتی گرفته شد.

وی با بیان اینکه در تولید از ابتدا با هیچ مانعی مواجه نبودیم و این مراکز همچنان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اظهار کرد: امروز پیشنهادهایی درباره فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کار‌ها مطرح شد که در نهایت پیشنهادها به تصویب ستاد رسید؛ بنابراین، تصویب شد که در استان‌های کشور به جز تهران، کسب و کار‌های کم ریسک می‌توانند از ۲۳ فروردین فعالیت‌های خود را آغاز کنند، اما کسب و کار‌های پر ریسک از جمله مراکز ورزشی، استخر‌ها و مراکزی که نیاز به حضور جمعیت دارند، فعلا تا اطلاع ثانوی همچنان تعطیل می‌مانند تا بعداً درباره آن‌ها تصمیم گیری شود.

رئیس جمهور ادامه داد: در بخش کسب و کار‌های کم ریسک بنا شد تا در استان‌ها از شنبه ۲۳ فروردین فعالیت‌ها با مراعات پروتکل‌های اعلامی از سوی بهداشت و درمان آغاز شود؛ حتماً باید بر این پروتکل‌ها نظارت شود و مسئولیت اصلی این نظارت بر عهده وزارت بهداشت است. امروز همچنین تصویب شد تا در صورت نیاز نیروی بسیج نیز برای نظارت با دقت به وزارت بهداشت کمک کند.

وی درباره وضعیت فعالیت کسب و کار‌ها در استان تهران نیز خاطرنشان کرد: در جلسه امروز تصویب شد که در استان تهران فعالیت‌های اقتصادی از شنبه ۳۰ فروردین آغاز شود.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: از کمیته تبلیغات خواستیم در این زمینه طرح‌ها و اطلاعات مورد نیاز را آماده کند و در رسانه‌ها توضیح داده شود که فروشندگان چگونه باید مسائل را رعایت کنند. همچنین تاکید شد که وظایف و اصول بهداشتی که باید مورد توجه قرار بگیرد برای مردم توضیح داده شود. البته آغاز فعالیت کسب و کار‌ها به معنای فراموش کردن اصل در خانه ماندن نیست؛ ترجیح بر این است، آن‌هایی که حضورشان در جامعه ضرورتی ندارد، همچنان در خانه بمانند.

وی گفت: برای بازگشایی فعالیت‌های کسب و کار‌ها بر اساس پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان تصمیم گرفتیم که به صورت پلکانی عمل کنیم. در خصوص فعالیت ادارات دولتی نیز مصوب شد از هفته آینده یعنی ۲۳ فروردین فعالیت ادارات به این صورت باشد که دو سوم از کارمندان در محل کار خود باشند و یک سوم دیگر مجاز هستند که در محل کار خود حضور پیدا نکنند. در این مصوبه تاکید شد نسبت به افرادی که سن بالا دارند و همچنین به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند، اولویت‌ها لحاظ شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: هر کارمندی که به کرونا مبتلا شود، وظیفه دارد به مدیر خود اعلام کند و بر سر کار خود حاضر نشود و اقدامات درمانی را انجام دهد. آمدن او به محل کار به عنوان تخلف و جرم است. در مجموع حضور افرادی که مبتلا به کرونا هستند در جامعه ممنوع است و این افراد باید خود را یا در خانه یا در نقاهتگاه‌ها و یا در بیمارستان‌ها قرنطینه کنند. از وزیر بهداشت می‌خواهم به آزمایشگاه‌ها ابلاغ کند در صورتی که آزمایش کرونای فردی مثبت شد موظف هستند تا علاوه بر اعلام به فرد بیمار موضوع را به اطلاع محل کار او و خانواده فرد بیمار برسانند. این موضوع برای ما مهم است، چون اهمیت دارد که بیمار باید خود را قرنطینه کند.

وی افزود: کسی که آزمایشش مثبت شد، نباید اضطراب و نگرانی داشته باشد. بسیاری از مردم با ایزوله کردن و قرنطینه خود و بدون درمان خوب می‌شوند و رقم این افراد، ۸۵ درصد است. ممکن است ۱۵ تا ۲۰ درصد از بیماران نیز به مشکل خورده و به دکتر مراجعه کنند و برخی نیز نیاز به پروتکل درمانی داشته باشند. از صد نفری که مبتلا می‌شوند، حدود سه یا چهار نفر با خطر مرگ مواجه هستند. نرم‌های جهانی مرگ در مورد این بیماری ۵ درصد است و ما باید تلاش کنیم به زیر سه و دو درصد برسیم.

روحانی ادامه داد: باید این بیماری را به منزله آنفلوآنزا بدانیم. مگر کسی آنفلوآنزا می‌گیرد، آن را پنهان می‌کند و یا نگران می‌شود. باید همه اصول بهداشتی را مراعات کنیم. در اجتماع نباشد، به اجتماع نرویم، دست ندهیم و در مکان‌های لازم از دستکش و ماسک استفاده کنیم. وقتی به کسی می‌گویند مبتلا شده، فاجعه رخ نداده است و باید خودش مراعات کند. ما از این وضعیت عبور می‌کنیم. ترس از کرونا از خود بیماری خطرناک‌تر است و اضطراب و مشکلاتی ایجاد می‌کند.

روحانی در مورد ساعت کاری ادارات عنوان کرد: ساعت کار ادارات نیز از ۲۳ فروردین در همه استان‌ها و خود تهران، از ۷ صبح تا ۲ بعدازظهر خواهد بود، چون ناهار و نماز جماعت نیست، از همین رو کار به صورت پیوسته خواهد بود و تا ساعت ۱۴ خوب است. ماه رمضان نیز اینگونه خواهد بود.

وی تصریح کرد: در بحث نقل و انتقال کلیه کالاهای ضروری، چه از مراکز تهیه به محل مصرف و یا گمرک به محل مصرف، هیچ مشکلی نبوده و تاکنون حتی یک درصد خللی در آن وارد نشده است. همه در حال تلاش هستند و برخی اقلام از سوی هواپیما و راه آهن جابجا می‌شود که باید تشکر کرد. هم اکنون نیز برخی داروها از خارج توسط هواپیما به کشور وارد و گفته می‌شود در ماه اسفند و فروردین که با مشکل کرونا مواجه هستیم، هیچ کسی در بخش حمل و نقل اخراج یا تعدیل نشده است که خبر خوبی است و اگر بنگاهی نیروی کار خود را تعدیل نکرد، تسهیلات دریافت خواهد کرد.

وی در مورد تردد خودروهای شخصی اظهار داشت: در مورد تردد خودروهای شخصی در داخل استان‌ها مشکلی نیست و در مورد تهران و البرز هم مشکلی وجود ندارد و ما به دلیل پیوستگی این دو استان، آنها را یک استان به حساب می‌آوریم. در مورد تردد بین استان‌ها نیز تردد تا ۳۰ فروردین همچنان ممنوع بوده و بعد از این تاریخ آزاد می‌شود.

رئیس قوه مجریه افزود: در مورد آموزش و پرورش و آموزش عالی بحث‌هایی امروز مطرح شد و فعلاً تصمیم بر این است که در بخش آموزش به جز آموزش تکمیلی در دانشگاه که گفته می‌شود از ۳۰ فروردین به خصوص بخش دکترا حضوری خواهد بود، در بخش‌های دیگر تصمیم بر این است که تا ۳۰ فروردین همچنان تعطیل باشند. ما این اختیار را به استان‌ها داده‌ایم که خودشان تصمیم بگیرند. ما برخی استان‌ها را در جنوب به صورت سفید داریم و مثلاً در بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مشکلی نیست و می‌توانند آموزش را شروع کنند اما برای کل کشور تا پایان فروردین آموزش تعطیل است تا ما در آینده تصمیم بگیرم.

وی با تاکید بر این که تعطیلی اماکن مقدسه هم تا پایان فروردین ادامه دارد، گفت: شیوه درمان و کار ویروس کرونا برای ما مشخص نیست و وزارت بهداشت نمی‌تواند قطعی و روشن بگوید که چه می‌شود و مثلاً در دو ماه آینده یا تابستان چه چیزی رخ می‌دهد. از این رو باید صبر کرده و اصول بهداشتی را رعایت کنیم.

پایان بخش سخنان رئیس جمهور، برگزاری جلسه بعدی ستاد با حضور وی در ۲۴ فروردین بود، با این ملاحظه که در صورت نیاز ممکن است جلسه زودتر از این تاریخ تشکیل شود.

نظر شما