شناسهٔ خبر: 39194064 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

آمار قربانیان کرونا از 60 هزار نفر عبور کرد

مرگ و قرنطینه جامعه‌جهانی

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل: آمار مبتلایان به کرونا در سراسر دنیا به مرز یک میلیون و ۹۸ هزار نفر رسیده است که ۵۹ هزار و ۱۳۱ نفر از این بیماران جان خود را از دست داده‌اند. کروناویروس جدید که عامل بروز بیماری کووید-۱۹ است، اولین بار در ماه دسامبر در چین گزارش شد و در حال حاضر به ۲۰۵ کشور و منطقه از سراسر جهان گسترش پیدا کرده است.
به‌طور کلی در جهان ۸۲۹ هزار و ۶۱۵ مورد ابتلای فعال به کروناویروس جدید وجود دارد که از این میان ۷۹۰ هزار و ۲۲۴ مورد معادل ۹۵ درصد از مبتلایان وضعیت خفیف داشته و تنها ۳۹ هزار و ۳۹۱ مورد معادل ۵ درصد از مبتلایان در وضعیت وخیمی قرار دارند.
 تاکنون 90 کشور جهان در قرنطینه قرار گرفته‌اند و آخرین کشوری که از روز جمعه به قرنطینه رفت، تایلند است.
 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل جمعه در ویدئوکنفرانسی در نیویورک اعلام کرد شورای امنیت طی روزهای آینده نشستی درباره کرونا برگزار می کند و وی قصد دارد گزارشی را در این باره ارائه کند.
آمارها نشان می‌دهند که از اولین ساعات روز جمعه ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون نفر، بیش از نیمی از جمعیت جهان در قرنطینه هستند، شمار مبتلایان از یک میلیون نفر فراتر رفته است و تاکنون نزدیک به ۵۴ هزار نفر در سراسر جهان به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان باخته‌اند.
به گزارش یورونیوز، پنجاه درصد از مبتلایان در قاره اروپا هستند، قاره‌ای که از لحاظ میانگین سنی پیرترین قاره جهان است. هم چنین ۷۰ درصد ازقربانیان را نیز شهروندان اروپا تشکیل می‌دهند. تعداد جانباحتگان در اسپانیا از ده هزار نفر فراتر رفته و ایتالیا با نزدیک به چهارده هزار قربانی بیشتر تعداد مرگ و میر را در میان سایر کشورها دارد.
همزمان شیوع ویروس‌کرونا در آمریکا به نقطه‌ اوج خود نزدیک می‌شود. تعداد قربانیان کرونا در ایتالیا با احتساب ۷۶۶ مورد جدید، به ۱۴ هزار و ۶۸۱ فوتی، در هلند با ۱۴۸ مورد جدید به یک هزار و ۴۸۷ فوتی و هم‌چنین در کانادا با بیش از ۵۰  مورد جدید، به ۱۷۸ فوتی رسید.
مقامات هلند اعلام کردند، شمار تلفات کرونا در این کشور با ثبت ۱۴۸ مورد فوتی، به یک هزار و ۴۸۷ تن رسیده است. با ثبت یک هزار و ۲۶ مورد مبتلای جدید قطعی، تعداد کل مبتلایان در هلند به ۱۵ هزار و ۷۲۳ تن رسید.
در کانادا نیز افزایش آمار مرگ و میر در اثر کرونا تقریبا به میزان ۲۰ درصد گزارش شده است. بر اساس اطلاعات نهاد بهداشت عمومی این کشور در روز جمعه، با افزایش ۱۶ درصدی موارد ابتلا به ویروس کرونا، شمار مبتلایان در این کشور به حدود ۱۲ هزار نفر و هم‌چنین آمار فوتی ناشی از کووید-۱۹ با بیش از ۵۰  مورد جدید، به ۱۷۸ فوتی رسید.
تلفات کرونا در ایتالیا هم که مرکز شیوع این اپیدمی در اروپا خوانده می‌شود، با ثبت ۷۶۶ مورد مرگ جدید در ۲۴ ساعت گذشته، به ۱۴ هزار و ۶۸۱ تن رسید. ۴ هزار و ۵۸۵ مورد ابتلای جدید در ایتالیا گزارش شده است که شمار کل مبتلایان در ایتالیا را به ۱۱۹ هزار و ۸۲۷ نفر رساند.
هم‌چنین در ایران تاکنون ابتلای ۵۳ هزار و ۱۸۳ نفر تایید شده است که از این میان ۳۲۹۴ نفر جان خود را از دست داده و ۱۷ هزار و ۹۳۵ نفر نیز بهبود یافته‌اند.
در بریتانیا ۳۸ هزار و ۱۶۸ نفر تاکنون به این ویروس مبتلا شده‌اند که ۳۶۰۵ نفر از آن‌ها جان باخته و ۱۳۵ نفر بهبود یافته‌اند.
ترکیه با افزایش شمار مبتلایان خود پس از انگلیس قرار گرفته است. این کشور تاکنون ابتلای ۲۰ هزار و ۹۲۱ نفر را به بیماری کووید-۱۹ اعلام کرده که از این میان ۴۲۵ نفر جان باخته و ۴۸۴ نفر نیز بهبود یافته‌اند. هم‌چنین سوئیس با ۱۹ هزار و ۶۰۶ مبتلا و ۵۹۱ قربانی، بلژیک با ۱۶ هزار و ۷۷۰ مبتلا و ۱۱۴۳ قربانی و هلند با ۱۵ هزار و ۷۲۳ مبتلا و ۱۴۸۷ قربانی از کشورهای اروپایی با میزان شیوع گسترده محسوب می‌شوند.
هشدار سازمان بهداشت جهانی
«تدروس ادهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که کشورها برای برداشتن قرنطینه عجله نکنند؛ زیرا تعجیل در لغو این تدابیر موجب سقوط «شدیدتر و ادامه‌دار» اقتصادی و افزایش شمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا می‌شود.
به گزارش سی.ان.بی.سی نیوز، ادهانوم در کنفرانسی خبری در ژنو سوئیس اظهار کرد: همه ما از تبعات عمیق اجتماعی و اقتصادی این ویروس مطلعیم. اما بهترین راه برای پایان دادن به محدودیت‌ها و کاهش تأثیرات اقتصادی آن، شکست دادن این ویروس است.
ادهانوم همچنین از کشورها خواست تا برنامه‌های بیمه‌ای و بهداشتی را برای شهروندان خود گسترش داده و موانع مالی پیش روی مسائل بهداشتی را بردارند. 
او گفت: اگر مردم به دلیل ناتوانی مالی از خدمات درمانی دور شوند، نه تنها به خودشان لطمه می‌زنند بلکه کنترل کرونا دشوارتر شده و جامعه در معرض خطر قرار می‌گیرد.
مقام‌های سازمان جهانی بهداشت می‌گویند که کرونا حتی مبارزه با سایر بیماری‌های عفونی همچون فلج اطفال را تحت تأثیر قرار داده است.
جهان در انتظار رکود بزرگ اقتصادی
رییس گروه بانک‌جهانی اعلام کرد که احتمال می‌رود شیوع کرونا باعث بروز یک «رکود بزرگ جهانی» شده و شدیدترین لطمه را به کشورهای فقیر و آسیب‌پذیر بزند.
به گزارش شنبه رویترز، «دیوید مالپاس» گفت: ما قصد داریم از طریق برنامه‌های حمایتی به ویژه برای کشورهای فقیر، با قاطعیت به شیوع این ویروس پاسخ بدهیم.  
نظرسنجی رویترز از ۵۰ اقتصاددان در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌ها حاکی از تأثیر شدیدتر کرونا بر اقتصاد جهانی است.  این اقتصاددانان معتقدند که رکود جهانی از آنچه که پیش‌تر تصور می‌شد عمیق‌تر خواهد بود اما خروج از آن بسرعت انجام می‌گیرد.
در همین حال، ادهانوم و «کریستالینا جورجیوا» مدیر صندوق بین‌المللی پول اولویت دادن کشورها به مبارزه با کرونا را خواستار شده و تأکید کردند که مهار این ویروس و نجات جان انسان‌ها «شرط لازم» برای حفظ مشاغل و اقتصاد است.
ادهانوم و جورجیوا در مقاله‌ای که در روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف منتشر شد، تأکید کردند که برای احیای فعالیت‌های اقتصادی لازم است که ابتدا شیوع کرونا تحت کنترل قرار بگیرد.
شیوع کرونا بیش از یک میلیون نفر را در سراسر دنیا مبتلا کرده و جان بیش از ۵۰ هزار نفر را گرفته است. دولت‌ها برای مقابله با این ویروس برنامه‌های قرنطینه را به اجرا گذاشته‌اند که باعث متوقف شدن بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی شده است.
تدروس و جورجیوا در مقاله مشترک خود نوشتند: در حالی دنیا به کرونا پاسخ می‌دهد که کشورها یکی پس از دیگری مجبور شده‌اند که برای مهار آن وارد عمل شوند. این رویکرد باعث شده است که فعالیت جامعه و اقتصاد آنها متوقف شود. 
در ادامه این مقاله آمده است: در ظاهر یک انتخاب وجود دارد، یا جان انسان‌ها را نجات دهید یا معیشت آنها را. اما این یک معمای اشتباه است. مهار کرونا شرط لازم برای نجات مشاغل است.
تدروس و جورجیوا تأکید کردند که نظام بهداشتی بسیاری از کشورها برای «قتل عام» کرونا آماده نیست. آنها از کشورها خواستند که بودجه خدمات بهداشتی را در اولویت قرار دهند.
آنها در مقاله مشترک خود تصریح ساختند: بحران در بهداشت جهانی و سرنوشت اقتصاد جهانی به طرز جدایی‌ناپذیری در هم تنیده شده است. مبارزه با این ویروس لازمه احیای اقتصادی است.
در این مقاله آمده است که ۸۵ کشور به دنبال دریافت کمک مالی اضطراری از صندوق بین‌المللی پول هستند و این نهاد قصد دارد ظرفیت فعلی کمک‌های اضطراری خود برای پاسخ به کرونا را از ۵۰ میلیارد دلار به یکصد میلیارد دلار افزایش دهد. 
ظرفیت کامل این نهاد مستقر در واشنگتن برای وام‌دهی یک تریلیون دلار است.
سازمان جهانی بهداشت که در ژنو سوئیس مستقر است، اعلام کرده که در همکاری با صندوق بین‌المللی پول توافقنامه‌های خرید تجهیزات حیاتی پزشکی برای کشورها را تسهیل می‌کند.

نظر شما